Από το 2018 η πρώτη μείωση του αφορολόγητου – Όλα τα σενάρια
Ανοικτό παραμένει το ενδεχόμενο επιβολής δημοσιονομικών μέτρων και για το 2018 καθώς ούτε κατά τον χθεσινό γύρο διαβουλεύσεων με τους δανειστές αποκλείστηκε το ενδεχόμενο να υπάρξει «δημοσιονομικό κενό» και για την επόμενη χρονιά.
Ενώ η σκυτάλη για τον προσδιορισμό των δημοσιονομικών επιδόσεων της χώρας αλλά και για τις προβλέψεις όσον αφορά στην εξέλιξη των πρωτογενών πλεονασμάτων περνάει στα τεχνικά κλιμάκια, το σενάριο για περικοπή του αφορολογήτου σε δύο δόσεις ώστε να «κλειδώσουν» και τα πρωτογενή πλεονάσματα του 2018 αλλά και του 2019 παραμένει ξεκάθαρα πάνω στο τραπέζι. Επιβεβαίωση ενός τέτοιου σεναρίου σημαίνει μείωση των καθαρών αποδοχών σε μισθωτούς και σε συνταξιούχους από την 1/1/2018.
Το δημοσιονομικό κενό του 2018 είναι… παλιά ιστορία. Από τον Δεκέμβριο, οι θεσμοί είχαν εντοπίσει ένα ποσό της τάξεως των 700 εκατομμυρίων ευρώ αν και με διαφορετική «βάση». Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί ζητούσαν μέτρα 700 εκατ. ευρώ για να εξασφαλιστεί πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και το ΔΝΤ ζητούσε μεν το ίδιο ποσό μέτρων αλλά για να διαμορφωθεί το πλεόνασμα στο 1,5% του ΑΕΠ. Μάλιστα, η ελληνική πλευρά είχε προτείνει και ένα πακέτο μέτρων συνολικού ύψους 550 εκατ. ευρώ σε μια προσπάθεια να κλείσει και αυτή την εκκρεμότητα. Αυτό δεν συνέβη ποτέ καθώς, μεταξύ άλλων, και τα μέτρα που πρότεινε η ελληνική πλευρά (από περικοπές φορολογικών απαλλαγών μέχρι αλλαγές εισοδηματικών κριτηρίων σε κοινωνικά επιδόματα κλπ) κρίθηκαν ως μη αξιόπιστης απόδοσης, και ανέκυψε και το θέμα με τη «φορολογική και την ασφαλιστική μεταρρύθμιση» από το ΔΝΤ.
Η ελληνική πλευρά, θέλει σε αυτή τη φάση να εκμεταλλευτεί τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα του 2016 για να πείσει τους δανειστές ότι δεν υπάρχει κενό τουλάχιστον για το 2018. Αυτό δεν έχει καταστεί εφικτό προς το παρόν καθώς εκτός από το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2016, αμφισβητείται και το κατά πόσον μπορεί να διατηρηθεί σε αυτό το ύψος εξαιτίας των πολλών μέτρων με εφάπαξ χαρακτήρα. Σε περίπτωση που οι θεσμοί ζητήσουν «αξιόπιστα» μέτρα και για το 2018, η μείωση του αφορολογήτου θα είναι ένα από τα πιθανά σενάρια. Να σημειωθεί ότι για να καλυφθεί κενό της τάξεως των 700 εκατ. ευρώ από το αφορολόγητο, απαιτείται η έκπτωση φόρου να μειωθεί κατά τουλάχιστον 200 ευρώ με ισόποση επιβάρυνση για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Σε κάθε περίπτωση, πριν το κρίσιμο κεφάλαιο των δημοσιονομικών περάσει και πάλι σε επίπεδο υπουργών και επικεφαλής των τεσσάρων θεσμών, τα τεχνικά κλιμάκια θα πρέπει να σημειώσουν πρόοδο στα ακόλουθα θέματα:
1. Την οριστικοποίηση του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2016. Χρόνος για να περιμένουν οι εμπλεκόμενες πλευρές τις επίσημες ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat στις 21 Απριλίου δεν υπάρχει και οι δύο πλευρές θα πρέπει να συμφωνήσουν αφενός στο ποιο είναι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 και αφετέρου ποιο τμήμα αυτού του πλεονάσματος θεωρείται μόνιμου χαρακτήρα που σημαίνει ότι μπορεί να επαναληφθεί και το 2017 αλλά και (κυρίως) το 2018 οπότε και ο πήχης του πρωτογενούς πλεονάσματος ανεβαίνει στο 3,5% του ΑΕΠ.
3. Την δημοσιονομική απόδοση των μέτρων και των αντίμετρων που έχουν ήδη πέσει στο τραπέζι. Κατά τη χθεσινή τετράωρη συζήτηση εκτός από τα μέτρα που θα καλύψουν το δημοσιονομικό κενό που διαβλέπει ειδικά το ΔΝΤ για μετά το 2019 (σ.σ υπενθυμίζεται ότι ζητά περικοπές 1% στη συνταξιοδοτική δαπάνη και 1% στη δαπάνη για το αφορολόγητο) μπήκε για πρώτη φορά και το θέμα των αντίμετρων. Όπως ανέφερε κυβερνητικό στέλεχος, «παρουσιάσαμε τις προτάσεις μας, ορισμένα μέτρα είναι σε πολύ καλό δρόμο, σε κάποια άλλα οι εκπρόσωποι των δανειστών ζήτησαν τεχνικές λεπτομέρειες ενώ σε κάποια άλλα διατύπωσαν ανοικτά τη διαφωνία τους».
Το περιεχόμενο των «αντίμετρων» αποτελεί εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα για την κυβέρνηση η οποία έχει αντιληφθεί το πολιτικό κόστος που θα προκύψει από τη μείωση του αφορολογήτου αλλά και την περικοπή των συντάξεων. Η προσπάθεια εστιάζεται στο να προστατευτεί το εισόδημα ειδικά των χαμηλοσυνταξιούχων με αποδοχές έως 700-800 ευρώ τον μήνα ωστόσο ούτε αυτό θα είναι εύκολο τελικώς καθώς η μείωση του αφορολογήτου πλήττει αδιακρίτως το εισόδημα όλων ακόμη και αυτών με τις χαμηλότερες αποδοχές.
Ως «αντίμετρα» ειδικά για τους συνταξιούχους, η ελληνική πλευρά θέλει να περάσει παρεμβάσεις όπως η μείωση ή ακόμη και ο μηδενισμός της συμμετοχής στα φάρμακα αλλά και ο μηδενισμός του ΕΝΦΙΑ για τους έχοντες πολύ χαμηλό εισόδημα. Οι θεσμοί πάντως, φαίνεται να έχουν τη δική τους ατζέντα και για το θέμα των αντίμετρων και προωθούν κυρίως τη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις αλλά και για τον φόρο εισοδήματος των μεσαίων και υψηλών εισοδημάτων. Είναι προφανές ότι η ατζέντα των δανειστών κινείται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από αυτή που θέλει να ακολουθήσει η ελληνική πλευρά.
Πηγή : thetoc.gr