fbpx
STAR Κεντρικής Ελλάδας
Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

staikouras vouli 4H oμιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα.
Αποδεικνύεται ότι διαθέτει και υλοποιεί ένα συνεκτικό, ρεαλιστικό, ολοκληρωμένο και δυναμικό σχέδιο για τη στήριξη της οικονομίας.
Σχέδιο που ξεδιπλώνεται, μεθοδικά και αποφασιστικά όπως αναγνωρίζεται και διεθνώς, με σημαντικές πολιτικές, οι οποίες ανταποκρίνονται στις ανάγκες κάθε φάσης της υγειονομικής κρίσης.
Σχέδιο με βασικούς στόχους την ενδυνάμωση του δημόσιου συστήματος υγείας, τη στήριξη της απασχόλησης, την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και την τόνωση της κοινωνικής συνοχής.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, η Κυβέρνηση έχει ενεργοποιήσει ή δρομολογεί ένα πλήθος από εναλλακτικά, συμπληρωματικά, σημαντικά εργαλεία.

Επτά συγκεκριμένα Εργαλεία:
1ον. Η επιστρεπτέα προκαταβολή, συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ, της οποίας η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε με επιτυχία, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η δεύτερη.
Στην πρώτη φάση, επειδή έχουμε πλέον τα οριστικά στοιχεία, 52.494 επιχειρήσεις έλαβαν σημαντικά χρηματικά ποσά, συνολικού ύψους 602 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή – κατά μέσο όρο – περίπου 11.500 ευρώ ανά επιχείρηση.
Από αυτές, 7.598 επιχειρήσεις δεν έχουν εργαζόμενους, 30.006 επιχειρήσεις έχουν από 1 έως 5 εργαζόμενους και 11.480 επιχειρήσεις διαθέτουν από 6 έως 20 εργαζόμενους.
Δηλαδή, το 94% του συνόλου των βοηθούμενων επιχειρήσεων διαθέτει μέχρι 20 εργαζόμενους, αποδεικνύοντας έτσι ότι βοηθήθηκαν κυρίως οι πολύ μικρές και οι μικρές επιχειρήσεις.
Μάλιστα οι επιχειρήσεις από 1 έως 50 εργαζόμενους, που συνιστούν το 86% του συνόλου των επωφελούμενων επιχειρήσεων, μοιράστηκαν το 80% των διαθέσιμων πόρων. Αυτό είναι στοιχείο όχι μόνο κοινωνικής αποτελεσματικότητας, αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Για να γίνει η εκταμίευση γρήγορα, χρησιμοποιήθηκαν τα διαθέσιμα, τότε, στοιχεία Μαρτίου για τη μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων.
Στη δεύτερη φάση, που ξεκίνησε τη Δευτέρα, η στήριξη θα αφορά μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων και πολύ μεγαλύτερο ποσό, που καταρχήν διαμορφώνεται στα 1,4 δισ. ευρώ.
Ήδη, η εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Σύμφωνα με χθεσινοβραδινά στοιχεία από την ΑΑΔΕ, περίπου 47.000 επιχειρήσεις έχουν κάνει ήδη αίτηση. Και καλούμε και τις υπόλοιπες επιχειρήσεις να κάνουν τη σχετική αίτηση.

2ον. Οι αναστολές των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, για όλους τους μήνες της κρίσης του κορονοϊού, και η ρύθμισή τους σε 12 άτοκες δόσεις ή 24 δόσεις με χαμηλό επιτόκιο – εκτιμάμε γύρω στο 2,5%, πολύ λιγότερο από το μισό αυτού που ισχύει σήμερα για τις 24 δόσεις – και έναρξη αποπληρωμής το 2021. Να άλλη μια σημαντική πηγή ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

3ον. Η επιδότηση επιτοκίου όλων των επιχειρηματικών δανείων των επιχειρήσεων οι οποίες ανήκουν σε πληττόμενους κλάδους.

4ον. Το κεφάλαιο κίνησης στο πλαίσιο του Ταμείου Επιχειρηματικότητας ΙΙ (ΤΕΠΙΧ ΙΙ).
Όπως ανακοίνωσε η Αναπτυξιακή Τράπεζα, έχουν ήδη εγκριθεί και προωθηθεί σε όλες τις συνεργαζόμενες τράπεζες 10.150 αιτήσεις, συνολικού ύψους 1,29 δισ. ευρώ, ώστε να προχωρήσει η υπογραφή συμβάσεων με τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και η εκταμίευση των ποσών.

5ον. Το Ταμείο Εγγυοδοσίας της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία στις 3 Ιουνίου, διαθέτει στην αγορά νέα δάνεια, που, μέσω μόχλευσης, φθάνουν τα 7 δισ. ευρώ.
Παρέχεται εγγύηση, από την Αναπτυξιακή Τράπεζα, έως 80% σε κάθε δάνειο κεφαλαίου κίνησης, ενώ σε επίπεδο χαρτοφυλακίου κάθε τραπεζικού ιδρύματος έως 40% για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και 30% για μεγάλες.

6ον. Η σχεδιαζόμενη, γενναία, μείωση στην προκαταβολή φόρου για τις επιχειρήσεις.

7ον. Και φυσικά, το υπό συζήτηση νέο θεσμικό πλαίσιο για τις μικροχρηματοδοτήσεις.

Όπως αποδεικνύεται από τα παραπάνω, η Κυβέρνηση κινείται με γρήγορο βηματισμό και αποτελεσματικότητα.
Προσδοκούμε και επιδιώκουμε το τραπεζικό σύστημα να συμβαδίσει.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Με το παρόν Σχέδιο Νόμου, για τη διαμόρφωση ενός νέου πλαισίου χορήγησης μικροπιστώσεων, προσφέρεται ένα ακόμη εργαλείο ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων, κυρίως των μικρών επιχειρήσεων.
Πλαίσιο που ξεκίνησε μεν να διαμορφώνει – πράγματι – η προηγούμενη Κυβέρνηση, αλλά που τελικά ουδέποτε υλοποίησε.
Η σημερινή Κυβέρνηση, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προχωράει στη νομοθέτησή του, έχοντας συμπεριλάβει σημαντικές βελτιώσεις, προσθήκες και διορθώσεις, οι οποίες συνεχίζονται ακόμη και σήμερα με τροπολογία και νομοτεχνικές βελτιώσεις, αποτέλεσμα της δημόσιας διαβούλευσης, αλλά και προτάσεων Κομμάτων της Αντιπολίτευσης, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλων φορέων.
Στόχος είναι να διαμορφωθεί ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό εργαλείο.
Εργαλείο που έρχεται να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό το οποίο υπάρχει στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
Το υπό συζήτηση πλαίσιο έχει βασιστεί στον Ευρωπαϊκό Κώδικα Καλής Πρακτικής για την Παροχή Μικροπιστώσεων.
Παρέχει τη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίου έως 25.000 ευρώ, και απευθύνεται:
 στις πολύ μικρές επιχειρήσεις,
 στα φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών επιχειρήσεων,
 στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα,
 σε άτομα που θέλουν να εκπαιδευτούν ώστε να μπουν στο χώρο εργασίας,
 σε άτομα τα οποία ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Θεσπίζονται κανόνες που αφορούν την ανάληψη, άσκηση και εποπτεία της δραστηριότητας χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, την διαφάνεια των όρων και τις απαιτήσεις ενημέρωσης σχετικά με τις δραστηριότητες χορήγησής τους και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των δικαιούχων και των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων.
Το Σχέδιο Νόμου:
 Είναι συνεκτικό, καθώς ενσωματώνει πρόνοιες που διασφαλίζουν τη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητά του.
 Είναι συμβατό με τις ευρωπαϊκές πρακτικές.
 Είναι ρεαλιστικό, χωρίς να δημιουργεί περίεργα μορφώματα, όπως είναι κάποια «παράλληλα τραπεζικά συστήματα».
 Είναι κοινωνικό, καθώς εκτιμάται ότι μπορεί να συμβάλει στην ανάσχεση ακραίων κοινωνικών ανισοτήτων και να συνεισφέρει στην αντιμετώπιση της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
 Είναι καινοτόμο, καθώς εισάγει ένα εντελώς νέο, σύγχρονο και δυναμικό εργαλείο παροχής ρευστότητας.
 Είναι αυστηρό αλλά όχι βαρύ, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια.
 Είναι ελκυστικό, αφού προβλέπονται συγκεκριμένες φορολογικές απαλλαγές με σκοπό την παροχή κινήτρων.
 Είναι ευέλικτο, ώστε να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα, να περιοριστεί η παραοικονομία και να προωθηθεί η υγιής επιχειρηματική κουλτούρα.

Η Κυβέρνηση αποδεικνύει έμπρακτα ότι συνεχίζει να στηρίζει την επιχειρηματική κοινότητα, και ιδιαίτερα τις μικρές επιχειρήσεις.
Από την πλευρά τους οι επιχειρήσεις καλούνται να αξιοποιήσουν, με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα, την κρατική αρωγή.
Να αναλάβουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης για τη διασφάλιση των θέσεων απασχόλησης, την τόνωση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας και την επιτυχή μετάβαση της ελληνικής οικονομίας σε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο, που θα διασφαλίσει βιώσιμους και χωρίς αποκλεισμούς υψηλούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης.

 

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης σας. Χρησιμοποιώντας τη ιστοσελίδα αποδέχεστε την χρήση τους.