Η στρατηγική και επιχειρησιακή αδυναμία διαχείρισης εντάσεων-κρίσεων
Κατά την διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου, το 416 π.Χ, αναφέρει ο Θουκυδίδης, ότι οι Μήλιοι απάντησαν στους Αθηναίους, πριν αυτοί τους καταστρέψουν:
‘’η πρότασή σας να συζητήσουμε με ηρεμία είναι πολύ καλή αλλά έρχεται σε αντίφαση με την παρούσα πολεμική προετοιμασία σας με την οποία τώρα μας απειλείτε’’
Η κρίση στην Κάσο εδώ και 2 μήνες επιβεβαιώνει για ακόμα μία φορά ότι η χώρα μας φαίνεται να έχει μια εγγενή αδυναμία να χειριστεί εντάσεις – κρίσεις (Ιμιοποίηση) από το 1996 και μετά
1. Δημιουργείται η εντύπωση ότι η πολιτική ηγεσία αποφεύγει την επιχειρησιακή επιδίωξη υπεράσπισης και εμπλοκής των ΕΔ σε εντάσεις – κρίσεις και μεταβιβάζει κατά ανορθόδοξο τρόπο την ευθύνη στο Υπουργείο Εξωτερικών και την Διεθνή Διπλωματία (σύμφωνα με δημοσιεύματα η Υφυπουργός Εξωτερικών χειρίστηκε το θέμα της Κάσου αντί των ΕΔ)
2. Η πολιτική ηγεσία θεωρεί στην πράξη ότι με τους μεγάλους εξοπλισμούς που διαθέτουμε αυτή την στιγμή (40 αεροσκάφη 4,5 γενιάς, 18 Rafale + 22 F 16 VIPER) καθώς και τις 3 φρεγάτες Belharra μέχρι το 2026, έχουμε τελειώσει με την Τουρκία. Αυτό αποτελεί τεράστιο λάθος και οι εξοπλισμοί είναι μονόδρομος για την χώρα μας με την επεκτατική Τουρκία που σε λίγα χρόνια θα έχει δικής της παραγωγής μεγάλα οπλικά συστήματα (αεροπλανοφόρα, αεροσκάφη, φρεγάτες, άρματα μάχης).
3. Οι τρέχοντες εξοπλισμοί μεγάλων οπλικών συστημάτων της χώρας μας δεν είναι για παρελάσεις, εκδηλώσεις, δανεισμούς, δηλώσεις επισήμων και επιδείξεις. Δυστυχώς υπάρχει η αντίληψη του εφησυχασμού ότι με βάση τα οπλικά συστήματα που έχουν αποκτηθεί, υπάρχει αυτόματα και αποτροπή. Τα οπλικά συστήματα αποτελούν μοχλό πίεσης επιδίωξης των Ελληνικών Συμφερόντων
4. Δεν διαφαίνεται να υπάρχει στην πολιτική ηγεσία η επίγνωση των Ελληνικών Επιχειρησιακών Δυνατοτήτων των ΕΔ και αυτό αποτελεί υποχρέωση της στρατιωτικής ηγεσίας να το πράξει άμεσα. Πολλοί Υπουργοί, Υφυπουργοί και Σύμβουλοι του εκάστοτε Υπουργικού Συμβουλίου που παίρνει αποφάσεις για Εθνικά Θέματα είναι εντελώς ανημέρωτοι για τις δυνατότητες των ΕΔ
5. Οι Ελληνικές επιχειρησιακές δυνατότητες στο παρόν timimg, κυρίως της αεροπορικής ισχύος, δύνανται να υποστηρίξουν επιχειρησιακά στο μέγιστο όχι μόνο τα Ελληνικά Εθνικά Συμφέροντα αλλά και την Κυπριακή Δημοκρατία και αυτό θα πρέπει να αποτελεί την μέγιστη δυνατή προτεραιότητα
6. Δεν λαμβάνεται υπόψη η ρήση του Θουκυδίδη ότι η γενναιότητα των ανδρών των ΕΔ είναι αυτή που θα επανδρώνουν τα οπλικά συστήματα (άνδρες γαρ πόλις, και ου τείχη ουδέ νήες). Θεωρείται απαράδεκτο στελέχη των ΕΔ να κάνουν δεύτερη εργασία σε μικρές κοινωνίες όπου τα πάντα καταγράφονται για να στηρίξουν τα καθημερινά έξοδα των οικογενειών τους.
7. Διακλαδικές Ασκήσεις Ετοιμότητας θα πρέπει να γίνονται κοντά στα νησιά μας, με βάση τα νησιά μας, και με συνεχή επιχειρησιακή υποστήριξη του Συμπλέγματος των Νησιών του Καστελόριζου και του Βορειοανατολικού Αιγαίου , λόγω αποστάσεως.
8. Ασκήσεις Εγκλωβισμού Αεροσκαφών θα πρέπει να αποτελούν καθημερινή εκπαιδευτική προτεραιότητα όπως ο εγκλωβισμός των 8 τουρκικών F 16 από τους S 300 στην Κρήτη την 23 Αυγ 2022 με εντολή του τότε Α/ΓΕΕΘΑ
9. Οι παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου από τα τουρκικά κατασκοπευτικά ATR 72, CN 235, UAV εδώ και 1 μήνα από τις 09 Αυγούστου 2024 έχουν γίνει σύνηθες καθημερινό φαινόμενο κυρίως μεταξύ Ρόδου, Κάσου και Καστελορίζου όπου έχει εστιάσει η Τουρκία.
10.Δεν φαίνεται να έχει υπάρξει άμεση επιχειρησιακή αντίδραση – αναδιάταξη από την χώρα μας όταν στο Αεροδρόμιο Νταλαμάν θα τοποθετηθούν τα νέα F 16, σε απόσταση μόλις 70 χιλιομέτρων από τη Ρόδο, ενώ η μεγάλη αναβαθμισμένη τουρκική ναυτική βάση στο Ακσάζ, (μόλις λίγα ναυτικά μίλια από την Ρόδο) δημιουργεί προϋποθέσεις ταχύτατων αντιδράσεων της Τουρκίας με την νέα δημιουργία Ταξιαρχίας Πεζοναυτών.
Συμπερασματικά, ο Ελληνικός Στόλος που ελλιμενίζεται στην Σαλαμίνα απέχει 8 ώρες μακριά από την Ρόδο, χωρίς να έχει μετασταθμεύσει στην Κρήτη (η απόφαση του ΚΥΣΕΑ εκκρεμεί από το 2021 για άγνωστους λόγους) ενώ η δημιουργία Συμβουλίου Εθνικής Άμυνας έχει μόνο Σύμβουλο Εθνικής Άμυνας