Χρήστος Σταϊκούρας: Προτεραιότητα η επέκταση του Μετρό στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη
Βρισκόμαστε μόλις έξι μήνες πριν από την ημέρα που η πόλη θα αποκτήσει Μετρό και σχεδιάζουμε το μέλλον της Θεσσαλονίκης, βασιζόμενοι σε επιστημονικά εργαλεία, τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε, σήμερα, στο «Καραπάντσειο» Πολιτιστικό Κέντρο Αμπελοκήπων, παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτη Σχοινά, της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, Χριστίνας Αλεξοπούλου, του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Υποδομές, Νίκου Ταχιάου και του Διευθύνοντα Συμβούλου της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκου Κουρέτα.
«Επιδιώκουμε να επεκτείνουμε και να αναβαθμίσουμε, ακόμη περισσότερο, τις παρεχόμενες δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σημαντική η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), η οποία εκπονήθηκε από την Ελληνικό Μετρό και αποτελεί τη Γενική Συγκοινωνιακή Μελέτη του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την πρώτη – τέτοιου είδους – μελέτη τα τελευταία 25 χρόνια», επεσήμανε ο κ. Σταϊκούρας.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε, ότι «από τη μελέτη προκύπτει ότι οι δήμοι της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης έχουν τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική, οπότε τίθεται ως προτεραιότητα η επέκταση προς αυτές τις περιοχές, και, στη συνέχεια, η ανάγκη κάλυψης των περιοχών Χαριλάου και Τούμπας».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:
Στον πυρήνα της στρατηγικής στόχευσης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι:
· η ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων,
· η δρομολόγηση νέων παρεμβάσεων,
· η ενίσχυση της ασφάλειας «πράσινων» υποδομών και μεταφορών,
· η προώθηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας όλων των δομών του τομέα,
· και η τόνωση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος ως προς την έγκαιρη υλοποίηση και την αναγκαία χρηματοδότηση των έργων.
Όλα αυτά βρίσκουν πλήρη αποτύπωση στη Θεσσαλονίκη.
Πόλη στην οποία – επί χρόνια – καρκινοβατούσαν εμβληματικά έργα υποδομών, υπολειτουργούσαν δημόσιες συγκοινωνίες και υφίστατο εύλογη καχυποψία της τοπικής κοινωνίας.
Σήμερα επιδιώκουμε, με σχέδιο, επιμονή και μεθοδικότητα, γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές, να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις και να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Και επιτυγχάνουμε, όλοι μαζί, τους στόχους που θέσαμε, πέρυσι, κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ύστερα από πολλά χρόνια καθυστερήσεων, αναμονής και ταλαιπωρίας των πολιτών της Θεσσαλονίκης, βρισκόμαστε μόλις 6 μήνες πριν από την ημέρα που η πόλη θα αποκτήσει Μετρό.
Ίσως το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη, αφού διαθέτει τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας.
Δεν πρόκειται για ευχολόγια, αλλά για την πραγματικότητα.
Ήδη έχουν απελευθερωθεί δρόμοι και πλατείες, που είχαν αποκλειστεί λόγω των έργων, ακόμα και για 17 χρόνια.
Το Μετρό, αυτό το εμβληματικό έργο για τη Θεσσαλονίκη, που αναμένεται να εξυπηρετεί – καθημερινά – 191.000 επιβάτες, θα παραδοθεί τον Νοέμβριο.
Με τη γραμμή του να περιλαμβάνει 13 σταθμούς, 5 εκ των οποίων είναι σταθμοί – μουσεία, έναν αρχαιολογικό χώρο στην Αγία Σοφία, αλλά και τον μεγαλύτερο – παγκοσμίως – αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε τεχνικό έργο, στον σταθμό Βενιζέλου.
Συγχρόνως, ολοκληρώνεται το έργο της επέκτασης προς την Καλαμαριά, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2025, με 5 επιπλέον σταθμούς, εξυπηρετώντας επιπρόσθετους 95.000 επιβάτες.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η πρώτη περίοδος λειτουργίας του Μετρό, μαζί με την κυκλοφορία – από σήμερα – των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, είναι δυνατόν να διαμορφώσουν νέες συγκοινωνιακές συνθήκες και, υπό προϋποθέσεις, να οδηγήσουν σε άλμα του ποσοστού της Δημόσιας Συγκοινωνίας, από το 15% που είναι σήμερα, σε πάνω από 50%.
Πρόκειται για μια ουσιαστική μετάβαση στη βιώσιμη αστική κινητικότητα, για μια κυκλοφοριακή ανακούφιση του κέντρου της πόλης, για μια σημαντική βελτίωση στην ποιότητα ζωής των πολιτών της Θεσσαλονίκης.
Δεν μένουμε, όμως, μόνο σε αυτά.
Επιδιώκουμε να επεκτείνουμε και να αναβαθμίσουμε, ακόμη περισσότερο, τις παρεχόμενες δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών.
Με πρόσθετο, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας στόλο λεωφορείων και με την επέκταση του Μετρό.
Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σημαντική η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), η οποία εκπονήθηκε από την Ελληνικό Μετρό και αποτελεί τη Γενική Συγκοινωνιακή Μελέτη του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για την 1η – τέτοιου είδους – μελέτη τα τελευταία 25 χρόνια.
Στόχος είναι η διαμόρφωση του Βέλτιστου Σχεδίου Μεταφορικής Υποδομής, με ορίζοντα το 2040.
Η περιοχή μελέτης περιλαμβάνει το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης και την περιαστική ζώνη της, με συνολικό πληθυσμό περίπου 1.000.000 κατοίκων, που αντιστοιχεί στο 90% της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
Η μελέτη, η οποία εμπεριέχει στοιχεία σκοπιμότητας και βιωσιμότητας κάθε μεταφορικού έργου υποδομής της πόλης, παράγει ισχυρά επιχειρήματα για τη χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκούς πόρους.
Από τη μελέτη προκύπτει ότι οι δήμοι της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης έχουν τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική, οπότε τίθεται ως προτεραιότητα η επέκταση προς αυτές τις περιοχές, και, στη συνέχεια, η ανάγκη κάλυψης των περιοχών Χαριλάου και Τούμπας.
Έτσι, στη μελέτη περιγράφονται:
Η βόρεια επέκταση της κύριας γραμμής προς Σταυρούπολη.
Το τμήμα Άνω Εύοσμος – Αγία Κυριακή, που διατρέχει τις περιοχές Χαριλάου και Τούμπα.
Η νότιο-ανατολική επέκταση της κύριας γραμμής προς το Αεροδρόμιο.
Το τμήμα προς Κορδελιό.
Συνεπώς, ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου Μετρό, με δύο γραμμές, συνολικού μήκους – μαζί με τις υπό ολοκλήρωση υποδομές – περίπου 48 χλμ., που περιλαμβάνει – συνολικά – 44 σταθμούς, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί – καθημερινά – 678.000 επιβάτες, 286.000 στα υπό κατασκευή έργα και 392.000 στις προτεινόμενες προεκτάσεις.
Παράλληλα, εκτιμάται ότι θα υπάρξει σημαντικά χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αξιοσημείωτα δημοσιονομικά οφέλη, και οικονομική εξοικονόμηση για τους πολίτες, τόσο στο οδικό δίκτυο, όσο και τα δημόσια έργα.
Σχεδιάζουμε το μέλλον της Θεσσαλονίκης, βασιζόμενοι σε επιστημονικά εργαλεία.
Δεν ενεργούμε αυθαίρετα, δεν αυτοσχεδιάζουμε.
Αντιθέτως, εργαζόμαστε με μεθοδικότητα και επιμονή, με σεμνότητα και αυτοπεποίθηση.
-η άμεση λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό και οι επεκτάσεις του,
η κυκλοφορία των ηλεκτρικών λεωφορείων και η περαιτέρω «πράσινη» ανανέωση του στόλου των οχημάτων,
-η κατασκευή – με εντατικούς ρυθμούς – της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής της Θεσσαλονίκης, του Flyover, προβαίνοντας στις αναγκαίες παρεμβάσεις για την περιορισμό των αναμενόμενων, παροδικών προβλημάτων στην κυκλοφορία των πολιτών,
-η νέα δυτική σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του εμπορευματικού λιμένα Θεσσαλονίκης με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή, και η ανάπτυξη του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης,
θα μετατρέψουν την Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ολιστικής ανάπτυξης, σε μια πόλη περισσότερο φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, με ισχυρό γεωπολιτικό και γεω-στρατηγικό αποτύπωμα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αποδεικνύει με έργα και πράξεις, πως σχεδιάζει, δρομολογεί, υλοποιεί και παραδίδει στους πολίτες έργα στρατηγικής σημασίας, που βελτιώνουν την καθημερινότητά τους και αναβαθμίζουν το επίπεδο των υποδομών στις υπηρεσίες μεταφορών.
Δουλεύουμε, όλοι μαζί, και αλλάζουμε τη Θεσσαλονίκη!
Η Θεσσαλονίκη μεγαλώνει, αναπτύσσεται, εξελίσσεται, ισχυροποιείται!
Έχει και πρωταθλήτρια Ελλάδας, δίκαια, στο ποδόσφαιρο!