2ο ΕΠΑΛ: ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟΝ ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟ. Καταγγελία από την ΕΛΜΕ Φθιώτιδας.
Την κατάσταση που επικρατεί στο 2ο ΕΠΑΛ Λαμίας καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η ΕΛΜΕ Φθιώτιδας.
Σύμφωνα με την ανακοίνωσή της ΕΛΜΕ “στο σχολείο επικρατεί συνεχώς αναταραχή και η διευθύντρια με σημαία της τον «νόμο» – που τον «μεταφράζει», όπως την συμφέρει – επιβάλλει τις δικές της απόψεις, με αυταρχισμό, απολυτότητα, απειλές κι εκβιασμούς μέσα σε ένα τοξικό και αντιδημοκρατικό περιβάλλον.”
Διαβάστε την ανακοίνωση:
«Δεν ξέρω αν το προσέξατε αλλά είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα είμαστε…»
Ντίνος Ηλιόπουλος, Ο Ατσίδας
Πριν την ψήφιση του νόμου 4823/21 («νόμος Κεραμέως»), είχαμε προειδοποιήσει ότι με τις υπερεξουσίες που δίνει στους νέους διευθυντές σχολικών μονάδων αποδυναμώνει τους Συλλόγους Διδασκόντων, ελαχιστοποιεί τις αρμοδιότητές τους και τα σχολεία θα επιστρέψουν σε «άλλες» εποχές.
Ουσιαστικά θα ερχόταν το πισωγύρισμα στον αυταρχισμό, στο κλίμα φόβου, στο αντιδημοκρατικό κλίμα, στον επιθεωρητισμό, στην κατάργηση της παιδαγωγικής μέσω της συνεχούς καταστολής κ.ο.κ.
Ασφαλώς και δεν περιμέναμε ότι όλοι οι διευθυντές θα σταθούν απέναντι στους Συλλόγους Διδασκόντων και τους εκπαιδευτικούς, γνωρίζαμε όμως ότι κάποιοι θα εκμεταλλευτούν την ευκαιρία και θα δείξουν ωμά το πρόσωπο της εξουσίας και της κατάχρησής της. Γνωρίζαμε ότι το σχολείο της δεκαετίας του 60 και του 70 επανέρχεται και γίνεται το μέλλον. Και ναι, υπάρχουν διευθυντές που καμαρώνουν πάνω στην καρέκλα της εξουσίας και απειλούν και εκφοβίζουν καθηγητές και μαθητές, ακόμα και γονείς.
Σχεδόν 3 μήνες από την παραίτηση του διευθυντή του 2ου ΕΠΑ.Λ. και την ανάληψη υπηρεσίας από την τωρινή διευθύντρια, το σχολείο είναι καθημερινά σε αναταραχή. Το 2ο ΕΠΑ.Λ. είναι ένα σχολείο που κατάφερε εδώ και αρκετά χρόνια να ανατρέψει την αρνητική άποψη που έχουν κάποιοι για τα ΕΠΑ.Λ. και να θεωρείται υπόδειγμα σχολείου, πείθοντας ολοένα και περισσότερους γονείς και μαθητές να το επιλέξουν. Βασικός κορμός του: η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που υπηρετούν ακόμα και η παιδαγωγική προσέγγιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και όχι o αυταρχισμός και η καταστολή.
Με την ανάληψη των καθηκόντων της η νέα διευθύντρια, με σημαία και πρόσχημα την αντιμετώπιση του καπνίσματος και της χρήσης των κινητών, ώστε να πάρει με το μέρος της τμήμα των γονέων και της κοινωνίας, κατάφερε να βάλει απέναντί της τόσο τους μαθητές όσο και τους γονείς τους. Όλοι κατάλαβαν ότι δεν μπορεί στα ξαφνικά ένα σχολείο, που μόνο θετικά ακουγόντουσαν γι’ αυτό, να έγινε κέντρο ανομίας και ακολασίας. Με σημαία της τον «νόμο» – που τον «μεταφράζει», όπως την συμφέρει – επιβάλλει τις δικές της απόψεις, με αυταρχισμό, απολυτότητα, απειλές κι εκβιασμούς μέσα σε ένα τοξικό και αντιδημοκρατικό περιβάλλον.
Οι μαθητές/-τριες στην πλειονότητά τους αντιμετωπίζονται ως παραβατικοί. Είναι στρατιωτάκια που καθημερινά στην «πρωινή αναφορά» θα υποστούν τις εντολές – διαταγές της διεύθυνσης με την μορφή απειλών και εκφοβισμού. Στην «πρωινή αναφορά» παρατηρήσεις θα δεχθούν και οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους σε αντίθεση με τη διεύθυνση. Αν ζοριστεί, δεν διστάζει να κάνει και «καψόνια», κατεβάζοντας όλο το σχολείο στο προαύλιο και με το αγαπημένο της μικρόφωνο να διατάζει και να απειλεί. Όποιος δε αναγκαστεί να επισκεφθεί το γραφείο της φεύγει παραμιλώντας, γιατί αν είναι μαθητής θα έχει πάρει αποβολή, αν είναι καθηγητής θα έχει παρέμβει στο έργο του, θα του έχει κάνει παρατηρήσεις με σκαιό τρόπο και θα του έχει αναθέσει εργασίες που δεν του αναλογούν και ορισμένες αφορούν διαχείριση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Για αυτά σπαταλά τον περισσότερο χρόνο της, κλεισμένη στο γραφείο της, οπότε τις εργασίες που της αναλογούν εκ της θέσεως της τις αναθέτει σε όλους τους άλλους.
Η έννοια της δημοκρατίας λείπει παντελώς και η άποψη της διευθύντριας πρέπει να είναι αποδεκτή και κυρίως εφαρμόσιμη από όλους. Ο Σύλλογος Διδασκόντων από την ανάληψη των καθηκόντων της έχει συνεδριάσει μία φορά, χωρίς δικαίωμα λόγου σε κανέναν. Μετά από επιμονή διδάσκοντα να μιλήσει, του δόθηκε ο λόγος αλλά στο πρακτικό που ακολούθησε ήθελε να γραφτεί ό,τι ήθελε η διευθύντρια να έχει πει και όχι ό,τι ο εκπαιδευτικός είπε (παραποίηση πρακτικών;;;). Η επόμενη συνεδρίαση δεν ήταν συνεδρίαση, αφού απλώς ανακοινώθηκε σχεδόν από την πόρτα πότε θα γίνει ενημέρωση γονέων και ο τελευταίος περίπατος του έτους. Η εκπαιδευτική διαδικασία
πραγματοποιείται με τη μέθοδο της απειλής και του εκφοβισμού, ενώ ο διάλογος που είναι το πιο ζωντανό κομμάτι μέσα στα σχολεία για τη δημιουργία σκεπτόμενων νέων είναι είδος πολυτελείας.
Ουσιαστικά στο 2ο ΕΠΑ.Λ. αποφασίζει και διατάζει η διευθύντρια, στηριζόμενη στη δική της αντίληψη για τους νόμους, αρνούμενη ακόμα και σε εκπαιδευτικούς που είχαν ή έχουν θέση ευθύνης ή άριστη γνώση των νόμων το δικαίωμα ακόμα και να εκφέρουν τη γνώμη τους. Για τη δική τους προστασία, αφού «όλα προβλέπονται από τον νόμο», δεν τους δίνει το δικαίωμα να μιλήσουν, να συνεδριάσουν, να λάβουν γνώση των όσων συμβαίνουν στο σχολείο.
Άραγε τι είναι νόμιμο; Είναι νόμιμο να κλειδώνεις γονείς μαθητών στο σχολείο και να φωνάζεις την αστυνομία να τους συλλάβει μπροστά στα μάτια των παιδιών; Δεν είναι κακούργημα; Δεν είναι ηθική αυτουργία, όταν καλούσε τους εφημερεύοντες να κλειδώσουν την πόρτα, εμποδίζοντας την έξοδο των εν λόγω γονιών; Είναι νόμιμο να κλειδώνει μαθητές που είχαν τελειώσει το μάθημα μέσα στο σχολείο μέχρι τη λήξη του ωραρίου, με αποτέλεσμα να πηδάνε ανήλικοι μαθητές από τα κάγκελα με κίνδυνο τραυματισμού τους; Είναι νόμιμο να θέλει να επιβάλλει «επίπληξη» σε ανήλικες μαθήτριες μπροστά στον Σύλλογο Διδασκόντων και να καλεί σε συνεδρίαση μετά τη λήξη του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου, χωρίς να ενημερωθούν οι γονείς τους; Είναι τυχαίο ότι οι μαθήτριες αυτές τιμωρήθηκαν σχεδόν 40 ημέρες μετά, γιατί «αυθαδίασαν προς τη διευθύντρια», η οποία κάλεσε όλους τους μαθητές στο προαύλιο, για να τους ενημερώσει γι’ αυτό και παρεμπιπτόντως «οι μαθήτριες δεν ήταν ευπρεπώς ενδεδυμένες» και πρέπει όλες να προσέχουν πώς ντύνονται (τα κορίτσια μόνο, σεξισμός;); Η νέα διαταγή της θα είναι η επαναφορά της ποδιάς; Είναι νόμιμο να επιβάλλει δικούς της κανόνες για τις εκπαιδευτικές εκδρομές, με αποτέλεσμα να μην πραγματοποιούνται και να κατηγορεί ως υπαίτιους τους εκπαιδευτικούς μπροστά στους μαθητές στην «πρωινή αναφορά»; Είναι νόμιμη η κατάργηση της παιδαγωγικής και στη θέση της να μπαίνουν απειλές και εκβιασμοί εναντίον των μαθητών για οτιδήποτε; Ότι θα καλέσει εισαγγελέα εναντίον ενός ολόκληρου τμήματος, γιατί δεν έβρισκε ένα κλειδί που σε κάποια τσέπη τελικά ήταν ξεχασμένο; Ότι θα κάνει σωματικό έλεγχο; Είναι νόμιμο να πέφτουν βροχή οι αποβολές ακόμα και όταν απλώς διακρίνει στα ρούχα των παιδιών κινητό, όταν ακόμα κι ο υπουργός είπε να τιμωρείται η χρήση και όχι η κατοχή; Είναι νόμιμη η κατάργηση του Συλλόγου Διδασκόντων και οι εντολές – διαταγές να δίνονται μέσω e-mail; Είναι νόμιμο να παρεμβαίνει η διευθύντρια στο έργο των εκπαιδευτικών και να σταματάνε δημιουργικές δραστηριότητες με τους μαθητές στα εργαστήρια, κάτι που αποτελούσε μια ευχάριστη και χαρούμενη ώρα για τους μαθητές; Μήπως τελικά αποτελεί πρόβλημα στο σχολείο ό,τι χαροποιεί και κάνει δημιουργικά τα παιδιά; Η χαρά και η ξεγνοιασιά δεν πρέπει να υπάρχουν, γιατί και αυτά τιμωρούνται; Αλλά και η πραγματοποίηση διαγωνισμάτων «προσομοίωσης» στα παιδιά της Γ΄ Λυκείου απαγορεύτηκε και παρακωλύθηκε, με την αιτιολογία ότι δεν προβλέπεται από τον νόμο.
Άραγε αυτό το σχολείο πριν ήταν εντελώς παράνομο ή τώρα; Οι νόμοι δεν εφαρμόζονταν, αλλά οι γονείς και κηδεμόνες εμπιστεύτηκαν στο σχολείο παραπάνω από 250 παιδιά από άγνοια σε ποιο σχολείο έφερναν τα παιδιά τους; Οι επιτυχίες στις πανελλαδικές που σημείωσαν οι μαθητές ήταν τυχαίο αποτέλεσμα; Οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες μαθητών και εκπαιδευτικών όλο το προηγούμενο διάστημα με ενθουσιασμό και χαρά από όλους δεν αποδεικνύει κάτι; Θα αποδείξει κάτι όμως όταν μαθητές που τώρα φοιτούν στο 2ο ΕΠΑ.Λ. θα επιδιώξουν να φύγουν, άλλοι που θα ερχόντουσαν δεν θα το πράξουν και αρκετοί καθηγητές ψάχνουν να βρουν θέσεις σε άλλα σχολεία, ώστε να κάνουν ήρεμα τη δουλειά τους, χωρίς να κινδυνεύει η υγεία τους; Θα αποδείξει κάτι, όταν τελικά κλείσει ένα σχολείο;
Όλα αυτά είναι μερικά από αυτά που συμβαίνουν στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Όλα αυτά τα ερωτήματα τα θέτουμε ως ΕΛΜΕ και θα θέλαμε τα αρμόδια όργανα που έχουν την ευθύνη να τα μελετήσουν πολύ προσεχτικά και να προβούν στις κατάλληλες ενέργειες για το όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών του 2ου ΕΠΑ.Λ. Λαμίας. Σε οποιοδήποτε άλλο ενδεχόμενο θα στηρίξουμε τους συναδέλφους σε όποιο νόμιμο τρόπο επιλέξουν να διεκδικήσουν το δίκιο τους.
Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ Φθιώτιδας
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Γεωργία Ζαγγανά Αθανάσιος Κυρκόπουλος