Eνημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου τύπου από τον Γιάννη Οικονόμου
Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή η Σύνοδος Κορυφής EUMED 9, με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να υποδέχεται στο Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» οκτώ ηγέτες χωρών της Νότιας Ευρώπης και την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Κυβέρνηση εκφράζει απόλυτη ικανοποίηση για τα εξαιρετικά θετικά αποτελέσματά της Συνόδου, όπως αυτά αποτυπώνονται τόσο στην Πολιτική Διακήρυξη, όσο και στη Διακήρυξη της Αθήνας για την κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον στη Μεσόγειο.
Η Διακήρυξη των Αθηνών που υπογράφηκε απ΄ όλους τους Ευρωπαίους ηγέτες του Νότου, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτελεί ορόσημο για την EUMED 9. Όπως είναι γνωστό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται στην παγκόσμια πρωτοπορία των πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος. Οι πρωτοβουλίες αυτές είναι ζωτικής σημασίας τόσο για την ποιότητα ζωής, όσο και την ευημερία της κοινωνίας μας, αφού ο τουρισμός και ο πρωτογενής μας τομέας συνδέονται άρρηκτα με τη φύση.
Μείζονος σημασίας ήταν οι συμφωνίες στις οποίες κατέληξαν -και απεικονίζονται στην Πολιτική Διακήρυξη- σε ό,τι αφορά τις προκλήσεις στη Μεσόγειο που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην περιοχή. Ομόφωνα οι ηγέτες των 9 καλούν όλες τις χώρες της περιοχής να σέβονται την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα των κρατών-μελών της Ε.Ε. και υπογραμμίζουν ότι η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών πρέπει να γίνεται με ειρηνικό τρόπο και σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας.
Συμφωνία υπήρξε και σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο αυξημένων μεταναστευτικών ροών μετά τις εξελίξεις στο Αφγανιστάν. Οι 9 ηγέτες ξεκαθάρισαν ότι δεν θα επιτρέψουν την εργαλειοποίηση του Μεταναστευτικού ζητήματος και τις οργανωμένες απόπειρες παράνομης εισροής μεταναστών.
Τέλος, τέθηκε το θέμα των ανατιμήσεων τόσο στις τιμές του φυσικού αερίου όσο και του ηλεκτρικού ρεύματος. Αναδείχθηκε η πανευρωπαϊκή διάσταση του προβλήματος και τονίστηκε η ανάγκη παρέμβασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μέσα και από αυτή τη Σύνοδο έγινε φανερό ότι ο Πρωθυπουργός -με το προσωπικό του κύρος, τις διεθνείς του επαφές και την συνεχή του προσπάθεια- έχει κατορθώσει να αναβαθμίσει τον πολιτικό και γεωστρατηγικό ρόλο της Ελλάδας, υπερασπιζόμενος αποτελεσματικά τα εθνικά μας δίκαια και τις επιδιώξεις μας σε όλα τα επίπεδα.
Φιλοξενία προσφύγων – προσφυγικές ροές
Η πρώτη κλειστή ελεγχόμενη δομή εγκαινιάστηκε το Σάββατο στη Σάμο. Πρόκειται για δομή που χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι μια δομή που -όπως είχε δεσμευτεί η Κυβέρνηση- βρίσκεται μακριά από τον αστικό ιστό με συνθήκες αξιοπρέπειας για όσους δικαιούνται διεθνούς προστασίας, αλλά και ελέγχου για τους παράνομους μετανάστες που είναι προς επιστροφή ή απέλαση. Το Νοέμβριο θα ξεκινήσει η λειτουργία των νέων κλειστών – ελεγχόμενων δομών σε Λέρο και Κω.
Θέλω να σημειώσω ότι η αποσυμφόρηση των νησιών μας συνεχίζεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς. Τον Αύγουστο καταγράφηκε μείωση κατά 81% στον αριθμό των διαμενόντων στα νησιά, σε σχέση με τον Αύγουστο του 2020, ενώ ο συνολικός αριθμός των διαμενόντων στην επικράτεια ήταν μειωμένος κατά 49% .
Οι ροές-αφίξεις κατά το 1ο οκτάμηνο του 2021 παρουσιάζονται μειωμένες κατά 53% σε σχέση με το 1ο οκτάμηνο του 2020, ενώ στα νησιά οι αφίξεις είναι μειωμένες κατά 78%. Στο ίδιο διάστημα αναχώρησαν 7.841 άτομα με προορισμό είτε την Ευρώπη, είτε τρίτα κράτη μέσω των μηχανισμών απελάσεων, επιστροφών και μετεγκαταστάσεων υπηκόων τρίτων χωρών.
Δ.Ε.Θ.
Το βασικό συμπέρασμα από την παρουσία του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στη Δ.Ε.Θ., τόσο στην ομιλία του όσο και στη συνέντευξη Τύπου, είναι ότι τίποτα δεν κατάλαβε και σε τίποτα δεν έχει αλλάξει. Ήταν και παραμένει εκείνος που θεώρησε εθνική ανάγκη την εξόντωση της μεσαίας τάξης. Αρκέστηκε να επαναλαμβάνει όλα όσα έλεγε την περίοδο της διακυβέρνησής του, δείχνοντας αλαζονεία απέναντι στους πολίτες που τον καταψήφισαν και αποδεικνύοντας ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο νέο περιβάλλον, εγχώριο και διεθνές, που
έχει προκύψει από τις εκλογές του 2019 και μετά. Το ρολόι του κ. Τσίπρα έχει σταματήσει στο 2014. Μόνο που σήμερα όλοι ξέρουμε τι ακολούθησε τότε.
Δεν απάντησε σε κανένα από τα μεγάλα διακυβεύματα του αύριο και σε κανένα ερώτημα του σήμερα. Και αυτό γιατί κατανοεί την πραγματικότητα μέσω παρωχημένων ερμηνευτικών εργαλείων. Επειδή δεν κατάφερε να παρουσιάσει μια συμπαγή και πειστική πολιτική πρόταση, συνοδευόμενη από σαφές και μελετημένο οικονομικό σχέδιο, επανήλθε στα συνηθισμένα κλίσε και τα προσφιλή του ψέματα. Το πιο αγαπημένο, ότι δήθεν ο Πρωθυπουργός νομοθετεί για τους πλούσιους, για τους λίγους και τους ισχυρούς.
Η ιστορία όμως έδειξε ότι ο κ. Τσίπρας νομοθετούσε για να αρπάξει το εισόδημα της μεσαίας τάξης, ενώ η Κυβέρνησή μας σήμερα νομοθετεί για να ενισχύσει το εισόδημα όλων των πολιτών. Ο κ. Τσίπρας παραμένει αγκυλωμένος στο παρελθόν, το πλαίσιο σκέψης του και η πολιτική του συγκρότηση δεν έχουν καμιά αναφορά στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Εκφράζει τη βαθιά συντήρηση, σε κάθε επίπεδο: πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό. Για αυτό και επέμεινε στο λόγο του στις λέξεις «επιστροφή» και «κατάργηση», παρά το γεγονός ότι το βασικό του σύνθημα υποτίθεται πως ήταν η «νέα αρχή».
Η δική μας κουλτούρα, η δική μας πολιτική αρχή είναι σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση. Είναι η διασφάλιση του ατομικού συμφέροντος μέσα από την προαγωγή του συνολικού αγαθού. Η πολιτική της Κυβέρνησης έως σήμερα και οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη Δ.Ε.Θ. έχουν ως κοινό παρονομαστή την κατοχύρωση του δημοσίου συμφέροντος, χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις, χωρίς να αφήνουν κανένα πίσω.
Η κατάργηση των φόρων στη γονική παροχή και τη δωρεά, η συνέχιση της μείωσης ΕΝΦΙΑ, η συνέχιση μείωσης φόρων και ασφαλιστικών εισφορών που δημιουργούν σταθερή ενίσχυση του εισοδήματος, η εκ νέου αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης, οι επενδύσεις που προσελκύουμε και δημιουργούν δουλειές και θέσεις εργασίας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Κράτους, η αναβάθμιση των σπουδών και του δημόσιου σχολείου, η στήριξη των νέων γονιών, η αύξηση κατά 22% βασικών επιδομάτων σε σχέση με τον Προϋπολογισμό του 2020 και τόσα άλλα που πετύχαμε μέσα στις συνθήκες κρίσης είναι η αλήθεια που γνωρίζουν οι Έλληνες και η καλύτερη απάντηση.
Θέλω να συνεχίσω με δυο ανακοινώσεις.
Αύριο το απόγευμα θα υπάρξει μια πολύ ενδιαφέρουσα διαδικτυακή ενημερωτική ημερίδα για τον εμβολιασμό των ανηλίκων με την παρουσία της κυρίας Θεοδωρίδου και της κυρίας Παπαευαγγέλου . Θα μπορέσουν να την παρακολουθήσουν γονείς και μαθητές μέσα από το κανάλι YouTube Υπουργείου Παιδείας -θα βγουν σε λίγο και οι σχετικές ανακοινώσεις από το Υπουργείο Παιδείας- και θα μπορούν από σήμερα να υποβάλλουν τα ερωτήματά τους.
Επίσης, ο Πρωθυπουργός θα συναντήσει αύριο στο Μέγαρο Μαξίμου τους Δημάρχους Αθηνών και Κωνσταντινούπολης τον κ. Μπακογιάννη και τον κ. Ιμάμογλου (Ekrem Imamoglu).
Ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα παραμείνω στην παρουσία του Αλέξη Τσίπρα στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης, ο οποίος είπε, εμείς δεν θέλαμε να βάλουμε φόρους -ουσιαστικά αυτό είπε- στη μεσαία τάξη, αλλά αναγκαστήκαμε, για να βγάλουμε τη χώρα από τα μνημόνια, όπως και τη βγάλαμε και να μειώσουμε το χρέος, να ρυθμίσουμε το χρέος. Και από την άλλη πλευρά, κατηγόρησε την Κυβέρνηση ότι νομοθετεί για λίγους και τους κατέχοντες μεγάλη ακίνητη περιουσία, αναφερόμενος στις γονικές παροχές. Πώς σχολιάζετε αυτές τις δηλώσεις του κ. Τσίπρα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος, νομίζω σήμερα όλοι ξέρουμε τι έγινε. Η περιβόητη περήφανη διαπραγμάτευση του πρώτου εξαμήνου οδήγησε σε μεγάλα, αχρείαστα βάρη στις πλάτες της ελληνικής κοινωνίας, τα οποία επέλεξε ο κ.Τσίπρας, καθ’ ομολογίαν και δική του στη Θεσσαλονίκη και του κ. Τσακαλώτου και πολλών στελεχών και βουλευτών του. Επέλεξε να φορτώσουν με εξοντωτικό τρόπο τη μεσαία τάξη. Επέλεξε να προβούν στη φορολογική αφαίμαξη της νέας τάξης. Επέλεξε να επιβάλει στη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων να πληρώνει περισσότερα από όσα βγάζει, για φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και όλο αυτό ήταν έργο της «προοδευτικής» διακυβέρνησης του κ. Τσίπρα, με τον κ. Βαρουφάκη, με τον κ. Καμμένο και όλους τους υπόλοιπους.
Τώρα, σε ό,τι αφορά το δεύτερο. Με την κατάργηση, με το μηδενισμό του φόρου γονικής παροχής, μέχρι του ποσού των 800.000, δίνουμε τη δυνατότητα σε όσους έχουν κινητή και ακίνητη περιουσία, μέχρι αυτού του ύψους, να τη μεταβιβάζουν στα παιδιά τους χωρίς να πληρώνουν ούτε ένα ευρώ. Η Αξιωματική Αντιπολίτευση, προσπαθώντας να υποστηρίξει το αφήγημα της νομοθέτησης για λίγους και ισχυρούς, που είπα και στην τοποθέτησή μου, προβάλλει διάφορα επιχειρήματα, αξιοποιεί φωτογραφικά κάποια στατιστικά στοιχεία, αποκρύπτοντας την αλήθεια. Η πραγματικότητα είναι ότι όποιος σήμερα έχει μία περιουσία, που είναι από 150.000 ευρώ και πάνω, μια περιουσία στην οποία συμπεριλαμβάνονται και τα αγροτεμάχια -τα οποία δεν είναι υπόχρεα ΕΝΦΙΑ οπότε δεν συμπεριλαμβάνονται στα στατιστικά στοιχεία, για τα οποία μίλησε ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στη Θεσσαλονίκη, αλλά και άλλα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ- καθώς και μετρητά, άλλα και κινητά στοιχεία, θα μπορεί να τα μεταβιβάζει στα παιδιά του, χωρίς να πληρώνει ούτε ένα ευρώ φόρο. Εδώ, λοιπόν, γεννάται το ερώτημα: Μια οικογένεια που θέλει να δώσει στα παιδιά της 10, 20, 30 χιλιάδες ευρώ, από το κομπόδεμα που μάζεψε, ή κάποια άλλα κινητά περιουσιακά στοιχεία, για τα οποία μέχρι τώρα θα πλήρωνε 10% φόρο, είναι μια οικογένεια που ανήκει στην ελίτ; Είναι οι πλούσιοι; Είναι οι λίγοι; Είναι αυτοί οι ισχυροί, για τους οποίους νομοθετεί η Κυβέρνησή μας; Δεν έχουν υπόψη τους στο ΣΥΡΙΖΑ ότι υπάρχουν τέτοιες οικογένειες στην ελληνική κοινωνία, που έχουν μάθει αξιακά τα χρήματα, που μαζεύουν με κόπο, να τα δίνουν στα παιδιά τους στο ξεκίνημα της επαγγελματικής τους ζωής, στο πρώτο τους βήμα;
Αυτό είναι και αξιακό στοιχείο της ελληνικής οικογένειας, πέρα από την οικονομική του διάσταση. Είναι πλούσιοι όσοι θέλουν να δώσουν 20, 25, 30 χιλιάρικα στα παιδιά τους, για ν’ ανοίξουν την επιχείρησή τους ή να κάνουν το πρώτο τους βήμα, να τους σταθούν και δεν θα πληρώσουν ούτε ένα ευρώ, ενώ μέχρι σήμερα θα πλήρωναν 10%; Οποιαδήποτε απόπειρα του ΣΥΡΙΖΑ -εξαιτίας της έλλειψης μιας συγκροτημένης πολιτικής και οικονομικής πρότασης- να μας ταυτίσει με μια δήθεν ελίτ, που έχουν στο μυαλό τους, με τα ταξικά δίπολα που αναπαραγάγουν ρητορική και προσεγγίσεις άλλων εποχών, που επιβεβαιώνουν αυτό που λέμε, ότι είναι αγκυλωμένοι στο παρελθόν, διαψεύδεται όχι από αυτά που λέω εγώ, ή από αυτά που υποστηρίζουν τα στοιχεία της Κυβέρνησης, διαψεύδεται από τα αποτελέσματα της πολιτικής μας σε όλα τα επίπεδα. Της οικονομικής μας πολιτικής, της μεταρρύθμισής μας, της υποστήριξης που δίνουμε σε όλο τον ελληνικό λαό, οριζόντια.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά τον θόρυβο που έχει προκληθεί από την υπόθεση της e-food, θα εξετάσει η Κυβέρνηση το ενδεχόμενο οι ντελιβεράδες να έχουν όλοι σχέση εξαρτημένης εργασίας; Και να μην μου απαντήσετε ότι και επί ΣΥΡΙΖΑ ίσχυε το καθεστώς που επιχείρησε να επιβάλει η e-food στους εργαζόμενούς της, διότι αν ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε μια λάθος πολιτική, φαντάζομαι ότι δεν υπάρχει λόγος να την επαναλάβετε.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι δύο διαφορετικά πράγματα η επιλογή της εταιρείας και ο τρόπος με τον οποίο φρόντισε να την επικοινωνήσει -για την οποία έχουμε τοποθετηθεί ξεκάθαρα- και είναι διαφορετικό πράγμα εάν το θεσμικό πλαίσιο που έχουμε είναι πολύ πιο προωθημένο, σε σχέση με τι ίσχυε στο παρελθόν για τα δικαιώματα των συγκεκριμένων εργαζομένων, που δραστηριοποιούνται στο χώρο του delivery, αλλά και των εργαζομένων στο σύνολό τους με πλατφόρμες, με τηλεργασία, με όλες τις καινούργιες συνθήκες που δημιουργήθηκαν μέσα από την πανδημία. Να θυμίσω εδώ ότι είναι η δική μας Κυβέρνηση και ο δικός μας νόμος που υποχρέωσε τους εργοδότες να αγοράζουν τον εξοπλισμό των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται σε αυτό τον κλάδο. Είναι η δική μας Κυβέρνηση και ο δικός μας νόμος που τους έδωσε τη δυνατότητα να συνδικαλίζονται. Είναι η δική μας Κυβέρνηση και ο δικός μας νόμος που τους έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίζουν, -και να γνωρίζουν και οι εργοδότες- ότι είναι απολύτως διακριτές οι σχέσεις εργασίας με τις οποίες πρέπει να απασχολούνται οι άνθρωποι στις εταιρείες αυτές και να μην δημιουργούνται συγχύσεις. Και, επίσης είναι η δική μας Κυβέρνηση που έχει δώσει τα θεσμικά εργαλεία, αλλά και τις κατευθύνσεις στο ΣΕΠΕ να ελέγχει πολύ έγκαιρα, πολύ γρήγορα και πολύ αποτελεσματικά συμπεριφορές τέτοιες, που φαίνεται να δημιουργούν αδικίες ή να παραβιάζουν δικαιώματα των εργαζομένων. Οπότε είναι απολύτως σαφής η εικόνα και η διάκριση απέναντι σε πρακτικές επιχειρήσεων που μπορούν να χαρακτηριστούν έως και αθέμιτες και άδικες, απέναντι σε ανθρώπους που έβαλαν πολύ μεγάλη πλάτη στην περίοδο της πανδημίας και που βοήθησαν στην κερδοφόρα ανάπτυξη των επιχειρήσεων, κάτι που δεν είναι κακό. Το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει, έχει ενισχύσει και έχει αναβαθμίσει και την προστασία και τα δικαιώματα των εργαζομένων.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα υπάρξει ραντεβού με τον κ. Ερντογάν (Recep Tayyip Erdogan) στη Νέα Υόρκη; Έχετε πει ότι δεν συμπίπτουν τα προγράμματα των δύο ηγετών. Μήπως, όμως, στο μεσοδιάστημα η Τουρκική Προεδρία έχει υποβάλει κάποιο αίτημα; Θα
παρατείνει την παρουσία του κ. Ερντογάν (Recep Tayyip Erdogan); Θα το εξέταζε θετικά η ελληνική πλευρά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μέχρι στιγμής, όπως είπατε και εσείς, τα προγράμματα των δύο ηγετών -έτσι όπως έχουν ανακοινωθεί το πρόγραμμα του Τούρκου Προέδρου από την Τουρκική Προεδρία και του Έλληνα Πρωθυπουργού- δείχνουν ότι δεν συμπίπτει η παρουσία τους στις Η.Π.Α.. Δεν έχει αλλάξει προς ώρας αυτό. Εάν ο κ. Ερντογάν (Recep Tayyip Erdogan) παρατείνει την παραμονή του στις Η.Π.Α., δεδομένου ότι ο Πρωθυπουργός δεν θα είναι εκεί νωρίτερα, και υποβληθεί τέτοιο αίτημα, θα εξεταστεί διπλωματικά και νομίζω ότι θα εξεταστεί και θα απαντηθεί θετικά. Αλλά μέχρις ώρας δεν υπάρχει κάτι καινούργιο σε ό,τι αφορά την παρουσία των δύο ηγετών στις Η.Π.Α..
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά και το περιστατικό ανατολικά της Κρήτης με το γαλλικό ερευνητικό πλοίο και την παρενόχλησή του από τουρκικά πολεμικά σκάφη και τη ρητορική προκλητικότητα της Τουρκίας, η οποία βλέπουμε να επανέρχεται με δηλώσεις ακόμα και από τον κ. Ερντογάν (Recep Tayyip Erdogan), θεωρείτε ότι το ήρεμο καλοκαίρι αποτελεί παρελθόν και μπαίνουμε πάλι σε μία κλιμάκωση των σχέσεων με την Τουρκία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η στάση της χώρας μας είναι σταθερή και πάγια. Η Ελλάδα με ψυχραιμία και με αποφασιστικότητα αντιμετωπίζει τα ζητήματα αυτά. Πάντα οι απόψεις μας εδράζονται σε αυτά που ισχύουν με βάση το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας. Και πάντα η πολιτική μας είναι μια πολιτική με γρήγορα αντανακλαστικά, που επιτρέπει στη χώρα με ψυχραιμία και με αποφασιστικότητα να υπερασπίζεται τα δικαιώματά της, τα εθνικά της κυριαρχικά δικαιώματα.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σε συνέχεια του ερωτήματος της κυρίας Μουρελάτου, που αφορά το ενδεχόμενο μιας συνάντησης του Πρωθυπουργού με τον κ. Ερντογάν (Recep Tayyip Erdogan), θέλω να ρωτήσω εάν υπάρχει κάποια εκτίμηση για ποιο λόγο ο κ. Ερντογάν (Recep Tayyip Erdogan) φρόντισε με αυτό τον τρόπο να ανακοινώσει κάτι που προφανώς και από τις παραμέτρους και τις πρακτικές, αλλά και όλες τις υπόλοιπες, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί. Κα ένα δεύτερο σκέλος της ερώτησης: Αμέσως μετά τις Η.Π.Α., ο Πρωθυπουργός ταξιδεύει στο Παρίσι. Θα έχει μια συνάντηση, την Τρίτη αν δεν κάνω λάθος, με τον κ. Μακρόν (Emmanuel Macron). Σε ποιο βαθμό αυτή η συνάντηση συνδέεται με την εξαγγελία που έκανε ο Πρωθυπουργός από τη Δ.Ε.Θ. για την προσθήκη έξι επιπλέον Ραφάλ (Rafale) και γενικότερα με την αμυντική συνεργασία μας με τη Γαλλία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας, δεν έχω να κάνω κάποιο σχόλιο. Σας είπα πώς είναι τα δεδομένα και πώς έχουν μέχρι αυτή τη στιγμή. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος, η Γαλλία είναι μια σταθερή και ισχυρή σύμμαχος της Ελλάδας. Είναι μια μεγάλη χώρα της Ε.Ε.. Οι σχέσεις και οι συνομιλίες μας με τη Γαλλία, τόσο σε ό,τι αφορά τη στρατηγική της Ε.Ε. στα μεγάλα ζητήματα που μας αφορούν και στα μεγάλα παγκόσμια θέματα που ανακύπτουν, αλλά και οι διμερείς μας σχέσεις, εξετάζουν σε βάθος και σε πολλά επίπεδα μια
σειρά από ζητήματα, πάντοτε χρήσιμα, αποτελεσματικά και προς όφελος των εθνικών μας συμφερόντων.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να πάω λίγο στα θέματα του κορονοϊού. Ποια είναι η εικόνα που έχετε για τα σχολεία; Εσείς υιοθετείτε τη θέση ειδικών ότι θα νοσήσουν όλα τα ανεμβολίαστα παιδιά έως τα τέλη του έτους; Υπάρχει κάποιο σχέδιο αντιμετώπισης; Είναι ειδικοί, όπως ο κ. Σύψας, για παράδειγμα, ο οποίος συμμετέχει και στην Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων. Υπάρχει η σκέψη αντιμετώπισης ενός τέτοιου ενδεχόμενου και ποια είναι αυτή;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως είπα και στην προηγούμενη συνάντησή μας, κάθε Τετάρτη θα ανακοινώνονται από τον ΕΟΔΥ στοιχεία για τα παιδιά από 4 έως 17 ετών, που νοσούν. Άρα, παρακολουθούμε τα δεδομένα και τα μεγέθη εξέλιξης της πανδημίας. Είναι γεγονός ότι στην ηλικιακή αυτή ομάδα, όχι από τώρα, αλλά από τον Μάρτιο και μετά, έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα κρούσματα στα παιδιά, έχει αυξηθεί το ποσοστό των παιδιών που νοσούν σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό. Δεν είναι ένα θέμα που προέκυψε τώρα που έχουν ξεκινήσει τα σχολεία. Αυτό έχει ξεκινήσει από τον Ιούνιο και μετά. Το πρώτο τρίμηνο ήταν πολύ χαμηλότερα, ήταν σε ένα ποσοστό νομίζω της τάξης του 5% με 7% και μετά ανέβηκε σε ένα ποσοστό της τάξης μεγέθους του 15%. Τι δείχνει αυτό; Δείχνει ότι, έτσι κι αλλιώς, πριν από την έναρξη των σχολείων, είχε ξεκινήσει η αύξηση του αριθμού των ανηλίκων που νοσούν σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό από ό,τι ήταν το πρώτο τρίμηνο στην πρώτη φάση της πανδημίας.
Όπως γνωρίζετε, η Κυβέρνηση έχει σχεδιάσει από καιρό ένα πλαίσιο λειτουργίας των σχολείων, με στόχο να έχουν τα παιδιά τους εκπαιδευτικούς τους στις αίθουσες. Το σχέδιο αυτό βασίζεται στη δυνατότητα του εμβολιασμού που εξελίσσεται. Και δεν θα σταματήσουμε να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να πείθουμε όλο και περισσότερα παιδιά να εμβολιάζονται. Στο πλαίσιο αυτό εντάχθηκε και η πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας με τη διαδικτυακή ημερίδα που θα γίνει αύριο και για την οποία σας ενημέρωσα λίγο πριν. Έχουμε σχεδιάσει το πλαίσιο λειτουργίας μέσα στις αίθουσες, στα προαύλια και στο σχολείο και με συνεχή έλεγχο, με αυτοδιαγνωστικά και με rapid test των μαθητών, έτσι ώστε μέσα από αυτό το πλέγμα ενεργειών να διασφαλίζουμε ότι θα κρατήσουμε τα σχολεία ανοιχτά και τα παιδιά στις αίθουσες. Παρακολουθούμε συνεχώς τα δεδομένα και ανάλογα με αυτά θα εξελίσσεται και η πολιτική παρέμβαση της Κυβέρνησης. Η βούλησή μας είναι, τα μαθήματα, όχι μόνο για λόγους εκπαιδευτικούς, αλλά και για λόγους κοινωνικούς και ψυχολογικούς, να συνεχίζουν να γίνονται μέσα στα σχολεία. Για να το πετύχουμε αυτό χρειαζόμαστε τη συνεργασία των εκπαιδευτικών, των οικογενειών και όλων όσων έχουν δημόσιο λόγο, βασιζόμενοι σε αυτά τα τρία εργαλεία που σας περιέγραψα πριν.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχετε εικόνα, όμως; Ποια είναι η κατάσταση σήμερα στα σχολεία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Φυσικά και έχουμε εικόνα. Είπα την προηγούμενη φορά ότι για λόγους ουσιαστικής και πιο έγκυρης ενημέρωσης, κάθε Τετάρτη, θα ανακοινώνονται από τον ΕΟΔΥ τα στοιχεία για τον αριθμό των παιδιών από 4 έως 17 ετών που νοσούν. Ταυτόχρονα, από το Υπουργείο Παιδείας, μέσω της πλατφόρμας «Μy school», θα είναι προσβάσιμα και τα στοιχεία
για τα τμήματα εκείνα που βρίσκονται σε αναστολή. Κάθε Τετάρτη, αυτά τα στοιχεία θα είναι προσβάσιμα για να κάνουμε μια κουβέντα πάνω σε συγκεκριμένες βάσεις, οργανωμένες και από μια πηγή.