Ο V.I.P. Χριστός
Διασημότητες – Celebrities… Πρόσωπα, που βλέπουμε και πολλές φορές θαυμάζουμε, είτε μέσω των διαύλων Ενημέρωσης είτε κάποιες, λίγες φορές, από κοντά, όπου και γίνονται αντικείμενα μιας ιδιότυπης … λατρείας.
«Κηρυκτικά» θα μπορούσε να πει κάποιος … εξοικειωμένος με τις αδυναμίες της ανθρώπινης φύσης, ότι πραγματικά Σπουδαίος και άξιος λατρείας είναι ο Θεάνθρωπος Χριστός, που ξεπέρασε τα ανθρώπινα πάθη και στη συνέχεια θυσιάστηκε κυριολεκτικά για την Ανθρωπότητα.
Μπορούμε να σκεφτούμε όμως τον τίτλο πιο ανοιχτά και να προσεγγίσουμε το θέμα κι από μια άλλη σκοπιά.
Είναι δογματικώς παραδεδομένο και από παλιά ενσωματωμένο στην Χριστιανική Πίστη, είτε μέσω των Αγίων Γραφών, είτε της Ιερής Παράδοσης, το λεγόμενο «Τρισσόν Αξίωμα» του Ιησού Χριστού.
Οι πρώτοι που διέκριναν το τρισσό, το τριπλό, αυτό αξίωμα υπήρξαν οι άγιοι Κύριλλος Ιεροσολύμων και Ιωάννης Χρυσόστομος, αλλά και ο ιστορικός Ευσέβιος Καισαρείας και αργότερα ο ι. Αυγουστίνος. Ο Ευσέβιος Καισαρείας, μάλιστα, παρατήρησε ότι απ΄όσους είχαν χρισθεί παλιά «διά συμβόλου», ως ιερείς και βασιλείς και προφήτες –γιατί αυτό ακριβώς είναι και το τριπλό αξίωμα του Χριστού– δεν απέκτησε κανένας τόση δύναμη ένθεης αρετής όση ο Σωτήρας και ο Κύριος, ο μόνος και αληθινός Χριστός.
Σε μια ομιλία του ο ιερός Χρυσόστομος, αντιδιαστέλλει το κήρυγμα των Αποστόλων, περί των τριών αξιωμάτων του Κυρίου, προς το φρόνημα, που επικρατούσε στην Ιουδαία. Έλεγαν οι Ιουδαίοι, ότι τα αξιώματα αυτά δεν ανήκαν σε μία, αλλά σε διάφορες φυλές και συνεπώς δεν ήταν δυνατόν να συμπίπτουν και τα τρία στο ένα και αυτό πρόσωπο. Λέει συγκεκριμένα: «επειδή οι Απόστολοι εκήρυττον τον Σωτήρα, και βασιλέα και ιερέα και προφήτην, εμάχοντο οι Ιουδαίοι και έλεγον τα κατά νόμον. Άλλη, φησί, φυλή βασιλείας και άλλη ιερωσύνης».
Όμως, ήδη από τα δώρα, που προσέφεραν οι τρεις Μάγοι, οι ερχόμενοι «από Ανατολάς» στο νεογέννητο επί γης Χριστό, οι ερμηνευτές είδαν για άλλη μια φορά να αναδεικνύεται ένας ιερός συμβολισμός.
Με τον χρυσό, τον λίβανο και τη σμύρνα υπογραμμίζονταν τα τρία βασικά αξιώματα του ενανθρωπισθέντος Κυρίου. Κι αυτό γιατί ο χρυσός προσιδιάζει στους βασιλιάδες, το λιβάνι είναι κατ΄εξοχήν υλικό που χρησιμοποιούν οι ιερείς, ενώ η σμύρνα ταιριάζει με το χρίσμα, που λάμβαναν οι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης. Αυτοί, λοιπόν, οι σοφοί, φέροντες στον Χριστό τα δώρα τους, πρόσφεραν τον καθαρό χρυσό στον βασιλιά των αιώνων, τον λίβανο στον Θεό του σύμπαντος και τη σμύρνα στον αθάνατο.
Ας προχωρήσουμε, όμως, τώρα λίγο παρακάτω. Πολλές φορές έχουμε παρατηρήσει σε εγκαταστάσεις αεροδρομίων, για παρά-δειγμα, να υπάρχουν ειδικές αίθουσες για V.I.P.’s. Ή βλέπουμε κοσμικά περιοδικά να γράφουν για τη ζωή αυτών των «Πολύ Σημαντικών Προσώπων», καθώς έτσι μεταφράζεται από την αγγλική γλώσσα το αρκτικόλεξο V.I.P. (Very Important Person).
Η σκέψη, τότε, κάποιου χριστιανού, όταν βλέπει όλα αυτά, είναι λογικό να οδηγηθεί σε μία αλήθεια. Ότι δηλαδή το πραγματικά, το κατ΄ εξοχήν και το μόνο πολύ σημαντικό πρόσωπο, που έχει περάσει από τον πλανήτη μας, είναι ο Ένας, ο Βασιλιάς των όλων, ο Κύριος Ιησούς Χριστός.
Κατά μία, όμως, εκπληκτική συγκυρία, μια σύμπτωση απ΄αυτές που σε κάνουν, όταν τις συνειδητοποιείς, να χαμογελάς ξαφνιασμένος, η πιο πάνω σκέψη υλοποιείται και εμφανίζεται μπρος στα μάτια μας με έναν ιδιαίτερα «αποκαλυπτικό» τρόπο. Πώς; Να ξαναδούμε τα αρχικά των «πολύ σπουδαίων-σημαντικών προσώπων»; Είναι V.I.P.. Δηλαδή με ελληνικά γράμματα, αμετάφραστα, θα γράφαμε Β.Ι.Π..
Τι είπαμε προηγουμένως, ότι είναι ο Χριστός; Βασιλιάς και Ιερέας και Προφήτης ή αλλιώς αν γράφαμε τα αρχικά τους Β.Ι.Π.. Τι παράδοξη αντιστοίχηση!
Ο Β.Ι.Π. Χριστός είναι ο Βασιλιάς, ο Ιερέας και μάλιστα Αρχιερέας και Προφήτης Χριστός.
Όπως λένε στα διηγήματα «κάθε ομοιότητα με την πραγματικότητα είναι συμπτωματική». Έστω, όμως, κι ως τέτοια μόνο, παρουσιάζεται αρκετά χαριτωμένη, ιδιαίτερη και ενδιαφέρουσα.
Τριαντάφυλλος Κ. Μπολτέτσος
Δρ. Ποιμαντικής Θεολογίας