«Πράσινο φως» από Κομισιόν για το νότιο τμήμα του Ε65 & νέα χρηματοδότηση
Στο τελικό στάδιο βρίσκεται πλέον η κατασκευή του νότιου τμήματος του οδικού άξονα Κεντρικής Ελλάδας μετά την έγκριση χρηματοδότησης, ύψους 306 εκατ. ευρώ, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Αθήνα είχε ζητήσει την έγκριση για τη χρηματοδότηση για το έργο, που αποτελεί τμήμα πανευρωπαϊκού οδικού δικτύου, από τον περασμένο Ιανουάριο. Ο εκτελεστικός βραχίονας της Ε.Ε. εξέτασε το αίτημα και τελικά αποφάνθηκε ότι η κρατική βοήθεια δεν θα πλήξει τον ανταγωνισμό.Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των κανόνων της ΕΕ στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων, χρηματοδότηση ύψους 306 εκατ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο για την κατασκευή του νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (E65). Πρόκειται για το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα το οποίο θα διαχειρίζεται η εταιρεία παραχώρησης “Κεντρική Οδός ΑΕ” η οποία ελέγχεται από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η επίτροπος Μαγκρέιτε Βέστεϊγερ, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε τα εξής: «Η κατασκευή του νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας θα βελτιώσει τις μεταφορικές συνδέσεις για τους Έλληνες πολίτες στην περιοχή αυτή, σύμφωνα με τους στόχους της πολιτικής μεταφορών της ΕΕ και την ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου. Με τη σημερινή μας απόφαση, η ελληνική κυβέρνηση θα μπορέσει να στηρίξει την κατασκευή αυτού του σημαντικού νέου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου».
Σύμφωνα με σημερινά ρεπορτάζ σε δημοφιλή site:
Ξεπέρασε τον πήχη της DGComp η κατασκευή του νότιου τμήματος του Ε65 και η σύμβαση παίρνει το αμέσως επόμενο διάστημα τον δρόμο για το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η έγκριση των αρμόδιων Επιτροπών της Κομισιόν βάζει σε τροχιά υλοποίησης όχι μόνο την νότια «πύλη» του αυτοκινητόδρομου από Λαμία μέχρι Ξυνιάδα, αλλά και το βόρειο κομμάτι από τα Τρίκαλα ως την Εγνατία. Κι αυτό γιατί εκτιμάται ότι η έγκριση της ανάθεσης του νότιου «αναβαλλόμενου» τμήματος του αυτοκινητοδρόμου ανοίγει το δρόμο και για το βόρειο.
Σε άλλη περίπτωση, ο Ε65 θα παραμείνει ένας αυτοκινητόδρομος που δεν θα οδηγεί πουθενά. Σήμερα, μετά και την παράδοση του κεντρικού τμήματος «Ξυνιάδα – Τρίκαλα» στις 21 Δεκεμβρίου 2017, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας παραμένει τυφλός. Πρόκειται για μια ακόμη ελληνική πρωτοτυπία, καθώς από τα συνολικά 190,5 χλμ. του Ε65, παραδόθηκε στην κυκλοφορία μόνο το μεσαίο τμήμα, μήκους 79 χλμ., ενώ οι δύο άκρες παρέμειναν σε αναμονή. Το νότιο τμήμα μετρά 32 χλμ.
Μέχρι να βγει όμως λευκός καπνός από τις Βρυξέλλες, χρειάστηκαν σχεδόν δύο χρόνια με αλλεπάλληλες ανταλλαγές αλληλογραφίας ανάμεσα στις δυο πλευρές. Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέθεσε στην Κεντρική Οδό την κατασκευή του νότιου τμήματος στα τέλη του 2016. Η αιτιολόγηση όμως φαίνεται ότι δεν ήταν αυτονόητη για την DGComp που έπρεπε να πεισθεί ότι δεν παραβιάζονται οι αρχές του ανταγωνισμού με αιχμή την ανάθεση της κατασκευής στον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Τα δύο τμήματα «χάθηκαν» στη συμφωνία επανεκκίνησης του έργου το 2013 και η τύχη τους έμεινε να οριστεί αργότερα. Μάλιστα στον ν. 4219/2013 η κατασκευή των δυο τμημάτων προβλέφθηκε να εκτελεστεί από τον παραχωρησιούχο, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της σύμβασης παραχώρησης του Ε65 μετά την έκδοση σχετικής απόφασης από τον Υπουργό.
Στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου, στη συγχρηματοδοτούμενη από την ΕΕ περίοδο 2014-2020 προβλέφθηκε προϋπολογισμός για το νότιο τμήμα, ύψους 310 εκατ. ευρώ. Οι όροι όμως με τους οποίους προχώρησε η έγκριση από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστοί.
Εντωμεταξύ, για το βόρειο τμήμα «Τρίκαλα-Εγνατία», το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε συνεργασία με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότησή του. Απαιτείται οριστικοποίηση τεχνικών και χρηματοοικονομικών θεμάτων.