Αυτό είναι το νέο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Η κατανομή ανά πόλη
8 Σχολές, 34 Τμήματα, 4 Πανεπιστημιακά Κέντρα και Προγράμματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
9 ΣΧΟΛΕΣ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ – 14 ΣΤΟ ΒΟΛΟ ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
Αυτό είναι το νέο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Η κατανομή ανά πόλη σύμφωνα με το http://www.larissanet.gr
Η πρόταση συνυπολόγισε τις υφιστάμενες δομές, το επιστημονικό προσωπικό των τριών ιδρυμάτων, τη θεματική εξειδίκευση και τη γεωγραφική τους διασπορά. Μετά από διαβουλεύσεις εντός της ακαδημαϊκής κοινότητας και τις συζητήσεις στο πλαίσιο της Επιτροπής θεωρήθηκε προσφορότερη η ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στις πέντε πόλεις που ήδη αυτό λειτουργεί (Βόλος, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα και Λαμία). Επιπλέον, προκρίθηκε η ανάπτυξη δράσεων και θεσμών στη Φωκίδα, στους Δελφούς και την Άμφισσα.
Η επιλογή των νέων Τμημάτων βασίστηκε σε ένα σύνολο ακαδημαϊκών και αναπτυξιακών κριτηρίων. Τα νέα Τμήματα θα πρέπει να υποστηρίζουν προγράμματα σπουδών σε σύγχρονα επιστημονικά αντικείμενα τα οποία συμβάλλουν στην υλοποίηση της αναπτυξιακής στρατηγικής της περιοχής και της χώρας, ενισχύουν τα υπαρκτά ή εν δυνάμει συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιφέρειας, έχουν υψηλή ζήτηση, διαθέτουν ή δημιουργούν ισχυρές προοπτικές στην αγορά εργασίας και προάγουν ποικιλότροπα τη σκέψη και τον πολιτισμό. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να δημιουργούν επιστημονικές συνέργειες με άλλα Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, να βρίσκονται σε συμφωνία με τη διεθνή πρακτική και να έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν το επιστημονικό προσωπικό, τον εργαστηριακό εξοπλισμό και τις υποδομές των ΤΕΙ. Σε αντίστοιχα κριτήρια βασίστηκε και η επιλογή των Ερευνητικών και Αναπτυξιακών Ινστιτούτων.
Επίσης οι προτάσεις παίρνουν υπόψη τις τοπικές ιδιαιτερότητες και ανάγκες, χωρίς όμως να καθορίζονται από αδράνειες που σε όλη την χώρα δημιούργησαν εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα για τη διαμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Στη νέα φάση της ανάπτυξής του, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συντίθεται από οχτώ (8) Σχολές, πέντε (5) υφιστάμενες και τρεις (3) νέες, με τριάντα τέσσερα (34) Τμήματα, έξι (6) Ινστιτούτα, τέσσερα (4) Κέντρα και σημαντικό αριθμό Προγραμμάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΠΕΕ). Από τις οχτώ (8) σχολές, τρεις (3) είναι στο Βόλο, τρεις (3) στη Λάρισα και από μία (1) σε Τρίκαλα και Λαμία. Περιλαμβάνει επίσης Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο με ερευνητικές εξειδικεύσεις αιχμής και δομές διετούς εκπαίδευσης σε διάφορες πόλεις.
Με τη νέα του δομή, παρέχει εκπαίδευση σε σύγχρονα αντικείμενα σπουδών που καλύπτουν ανάγκες της περιφέρειας και της χώρας, διασφαλίζει την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των υφιστάμενων ερευνητικών και εκπαιδευτικών υποδομών, πετυχαίνει την ύπαρξη κρίσιμων μεγεθών στην εκπαίδευση και την έρευνα, καθώς και επιστημονικών συνεργειών και συνθηκών βιωσιμότητας και αριστείας. Καινοτομεί, με την ένταξη των διάσπαρτων ερευνητικών δομών της Θεσσαλίας και μέρους της Στερεάς Ελλάδας στο Πανεπιστήμιο και την αξιοποίηση του ερευνητικού δυναμικού τους στην εκπαίδευση και την έρευνα, καθώς και με την ίδρυση της Σχολής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε διάφορες πόλεις.
Να τονιστεί ότι το Διοικητικό Προσωπικό του ΤΕΙΘ και του ΤΕΙΣ (στη Λαμία) παραμένει στις θέσεις του και συνεχίζει να ασκεί τα καθήκοντα του. Μετακινείται, μετά από αίτηση του με Πράξη του Πρύτανη αν και εφόσον το επιθυμεί.
Η Νέα Αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου ΘεσσαλίαςΜε την υπ’ αριθμόν 215260/Ζ1 απόφαση, που δημοσιεύτηκε στις 14 Δεκεμβρίου 2017 στο φύλλο 675 της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, συγκροτήθηκε από την Υπουργό Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων καθηγητή Κώστα Γαβρόγλου δεκαμελής «Επιτροπή για τη διερεύνηση μορφών συνεργασίας ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και στα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας». Μέλη της Επιτροπής ορίστηκαν οι Γιώργος Πετράκος του Κωνσταντίνου, Καθηγητής, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Ιωάννα Λαλιώτου του Βασιλείου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Αντιπρύτανις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Ζήσης Μαμούρης του Δημητρίου, Καθηγητής, Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Ξενοφών Σπηλιώτης του Δημητρίου, Καθηγητής του ΤΕΙ Θεσσαλίας. Μιχαήλ Βραχνάκης του Σταύρου, Καθηγητής, Αντιπρύτανης του ΤΕΙ Θεσσαλίας, Νικόλαος Μπάτης του Θεοδώρου, Καθηγητής, Πρύτανης του ΤΕΙ Θεσσαλίας. Πέτρος Λάμψας του Θεοχάρη, Καθηγητής, Πρύτανης του Τ.Ε.Ι. Στερεάς Ελλάδας, Νικόλαος Στριμπάκος του Σωτήρη, Καθηγητής, Αντιπρύτανης του Τ.Ε.Ι. Στερεάς Ελλάδας, Νικόλαος Ασημάκης του Δημητρίου, Καθηγητής, Αντιπρύτανης του Τ.Ε.Ι. Στερεάς Ελλάδας και Παντελής Κυπριανός του Σπυρίδωνος, Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών, Σύμβουλος Υπουργού Παιδείας.
Η Επιτροπή Συνεδρίασε έξι φορές, σε Βόλο, Λαμία, Λάρισα και Αθήνα, παρουσία του Υπουργού Παιδείας. Τα τρία ιδρύματα κατέθεσαν τις προτάσεις τους οι οποίες συζητήθηκαν ενδελεχώς. Αρχές Απριλίου, το Υπουργείο κατέθεσε συνθετική πρόταση και ζήτησε από τα μέλη της Επιτροπής να υποβάλουν, ατομικά ή ανά ίδρυμα, παρατηρήσεις και προτάσεις μέχρι τις 30 Απριλίου. Στην παρούσα πρόταση ελήφθησαν υπόψη οι προτάσεις και οι παρατηρήσεις όλων των μελών της Επιτροπής.
Το παρόν κείμενο αποτελεί σύνθεση των απόψεων. Δίνεται σε δημόσια διαβούλευση, στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας και στις Συγκλήτους των τριών ιδρυμάτων. Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης θα ετοιμασθεί το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή.
Α. Βασικά στοιχεία των τριών ιδρυμάτων
Πρόκειται για τρία ιδρύματα με αξιόλογη διαδρομή και Ιστορία.
Το 2018 το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συμπληρώνει 34 χρόνια από την ίδρυσή του και 30 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του. Εδρεύει σε πέντε πόλεις (Βόλο, Καρδίτσα, Λάρισα, Τρίκαλα και Λαμία) αποτελείται από 6 Σχολές με 18 Τμήματα, έχει 55 Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών και 442 καθηγητές. Καλύπτει ευρύ φάσμα σπουδών κυρίως τεχνολογικού χαρακτήρα και έχει αναπτύξει σημαντικές υποδομές. Στις διεθνείς κατατάξεις Πανεπιστημίων εμφανίζεται στο κορυφαίο 3-4% της παγκόσμιας κατάταξης. Η πορεία του μαρτυρά μια δυναμική με έντονα ποιοτικά στοιχεία.
Τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας διαθέτουν ένα επιστημονικό δυναμικό το οποίο τις τελευταίες δύο δεκαετίες εκλέγεται και αξιολογείται με τις ίδιες διαδικασίες και κριτήρια με τα μέλη ΔΕΠ των Πανεπιστημίων. Σημαντικό μέρους του προσωπικού του έχει ανάλογα προσόντα με αυτά των μελών ΔΕΠ Πανεπιστημίου. Τα δύο Τεχνολογικά Ιδρύματα, είναι υποστελεχωμένα αλλά διαθέτουν σημαντικές υποδομές, κτιριακές και εργαστηριακές, οι οποίες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν περαιτέρω.
Το ΤΕΙ Θεσσαλίας ιδρύθηκε το 1983, ως ΤΕΙ Λάρισας. Το 2013 μετονομάστηκε σε ΤΕΙ Θεσσαλίας. Εδρεύει σε τρεις πόλεις (Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα) και αποτελείται από 4 Σχολές με 15 Τμήματα (1 υπό μετάβαση), έχει 13 Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών και 128 μέλη ΔΕΠ. Θεραπεύει επιστήμες τεχνολογικών και γεωπονικών εφαρμογών, υγείας και πρόνοιας και διοίκησης και οικονομίας. Έχει αναπτύξει σημαντικές υποδομές σε campus σε δύο πόλεις, Λάρισα και Καρδίτσα. Εμφανίζει αξιόλογες επιδόσεις στα βασικά ακαδημαϊκά κριτήρια αξιολόγησης (δημοσιεύσεις, απήχηση).
Το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας δημιουργήθηκε το 2013 με τη συγχώνευση των ΤΕΙ Λαμίας (ιδρύθηκε το 1994 με έδρα τη Λαμία) και ΤΕΙ Χαλκίδας (ιδρύθηκε το 1986 με έδρα τη Χαλκίδα). Διαθέτει αξιόλογες κτιριακές εγκαταστάσεις σε 5 πόλεις (Λαμία, Χαλκίδα, Θήβα, Καρπενήσι, Άμφισσα) και επιβλέπει το Κέντρο Τεχνολογικής Έρευνας της Στερεάς Ελλάδας. Έχει 4 Σχολές (Τεχνολογικών Εφαρμογών, Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας, Διοίκησης & Οικονομίας και Τεχνολογίας Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής) με 15 Τμήματα (3 υπό μετάβαση), 4 Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών και 136 μέλη ΔΕΠ. Παρά την υποστελέχωση και τα θεσμικά προβλήματα των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων στην Ελλάδα, το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας εμφανίζει αξιόλογες επιδόσεις σε αρκετά από τα βασικά ακαδημαϊκά κριτήρια αξιολόγησης (δημοσιεύσεις, απήχηση).
Ορισμένα Τμήματα των δύο ΤΕΙ θεραπεύουν γνωστικά αντικείμενα συγγενή με αυτά του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Άλλα Τμήματα, κυρίως Μηχανικών και Γεωπόνων είναι συναφή με Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κυρίως της Πολυτεχνικής και, κατά δεύτερον, της Γεωπονικής Σχολής. Τέλος, τα δύο ΤΕΙ έχουν Τμήματα σε αρκετούς τομείς που δεν θεραπεύονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Β. Ακαδημαϊκά κριτήρια για την οργάνωση του νέου ιδρύματος
Η Επιτροπή προέβη στο έργο της με βάση τα παρακάτω κριτήρια:
Να συγκροτηθούν ισχυρά και βιώσιμα Τμήματα που θεραπεύουν διακριτά και αναγνωρισμένα διεθνώς γνωστικά πεδία με προοπτικές να καλλιεργήσουν τις επιστήμες, τις τέχνες και τα γράμματα και να μορφώνουν και να καταρτίζουν όσο γίνεται αρτιότερα τους φοιτητές τους.Ως λογική κατάληξη της πρώτης αρχής, να μην ιδρυθούν νέα Τμήματα με γνωστικά αντικείμενα που ήδη θεραπεύονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.Να δημιουργηθούν Σχολές με Τμήματα και ερευνητικούς πόλους με ομοειδή αντικείμενα όσο αυτό είναι δυνατόν, με βάση τις υφιστάμενους χωρικούς περιορισμούς, στον ίδιο χώρο.Να αξιοποιηθεί το υφιστάμενο προσωπικό όλων των κατηγοριών (διδακτικό, ερευνητικό, διοικητικό) με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το προσωπικό παραμένει στο Τμήμα και την πόλη που βρίσκεται εκτός αν επιθυμεί να μετακινηθεί σε άλλο Τμήμα ή πόλη. Σε κάθε περίπτωση το εργασιακό τους καθεστώς μένει το ίδιο ή αναβαθμίζεται.Να συγκροτηθούν δομές και πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα που θα συμβάλλουν στην προαγωγή της έρευνας, της διδασκαλίας και της μάθησης και θα προσδώσουν νέο δυναμισμό στο Πανεπιστήμιο. Από τη σκοπιά αυτή ιδιαίτερη σημασία για το συνολικό εγχείρημα έχουν η συγκρότηση ινστιτούτων και ερευνητικών κέντρων.Να ιδρυθούν καινοτόμα προγράμματα διετούς εκπαίδευσης από το νέο ίδρυμα σε τομείς που προάγουν την προσωπική ανάπτυξη των αποφοίτων των ΕΠΑΛ, τους ανοίγουν νέες προοπτικές προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, συντελούν στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών, και, τέλος, συμβάλλουν στην εθνική οικονομία.panepistimio_volos_4
Γ. Ο νέος χάρτης των Τμημάτων, των Σχολών και των Ερευνητικών Δομών
Η παρακάτω πρόταση έχει λάβει υπόψη τα παραπάνω, όπως επίσης και το αναλυτικό σχέδιο του ΕΚΠΑ (Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών) που δημοσιοποιήθηκε για τα Τμήματα του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας στην Εύβοια και τη Βοιωτία, τις συζητήσεις του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών στην Ευρυτανία και τη Βοιωτία και τις προτάσεις από το Πανεπιστήμια Θεσσαλίας και Δυτικής Αττικής για την προσφορότερη αξιοποίηση των Δελφών και της περιοχής της Άμφισσας. Επιπλέον συνυπολόγισε τις υφιστάμενες δομές, το επιστημονικό προσωπικό των τριών ιδρυμάτων, τη θεματική εξειδίκευση και τη γεωγραφική τους διασπορά. Μετά από διαβουλεύσεις εντός της ακαδημαϊκής κοινότητας και τις συζητήσεις στο πλαίσιο της Επιτροπής θεωρήθηκε προσφορότερη η ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στις πέντε πόλεις που ήδη αυτό λειτουργεί (Βόλος, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα και Λαμία). Επιπλέον, προκρίθηκε η ανάπτυξη δράσεων και θεσμών στη Φωκίδα, στους Δελφούς και την Άμφισσα.
Η επιλογή των νέων Τμημάτων βασίστηκε σε ένα σύνολο ακαδημαϊκών και αναπτυξιακών κριτηρίων. Τα νέα Τμήματα θα πρέπει να υποστηρίζουν προγράμματα σπουδών σε σύγχρονα επιστημονικά αντικείμενα τα οποία συμβάλλουν στην υλοποίηση της αναπτυξιακής στρατηγικής της περιοχής και της χώρας, ενισχύουν τα υπαρκτά ή εν δυνάμει συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιφέρειας, έχουν υψηλή ζήτηση, διαθέτουν ή δημιουργούν ισχυρές προοπτικές στην αγορά εργασίας και προάγουν ποικιλότροπα τη σκέψη και τον πολιτισμό. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να δημιουργούν επιστημονικές συνέργειες με άλλα Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, να βρίσκονται σε συμφωνία με τη διεθνή πρακτική και να έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν το επιστημονικό προσωπικό, τον εργαστηριακό εξοπλισμό και τις υποδομές των ΤΕΙ. Σε αντίστοιχα κριτήρια βασίστηκε και η επιλογή των Ερευνητικών και Αναπτυξιακών Ινστιτούτων.
Επίσης οι προτάσεις παίρνουν υπόψη τις τοπικές ιδιαιτερότητες και ανάγκες, χωρίς όμως να καθορίζονται από αδράνειες που σε όλη την χώρα δημιούργησαν εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα για τη διαμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Στη νέα φάση της ανάπτυξής του, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συντίθεται από οχτώ (8) Σχολές, πέντε (5) υφιστάμενες και τρεις (3) νέες, με τριάντα τέσσερα (34) Τμήματα[1], έξι (6) Ινστιτούτα, τέσσερα (4) Κέντρα και σημαντικό αριθμό Προγραμμάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΠΕΕ). Από τις οχτώ (8) σχολές, τρεις (3) είναι στο Βόλο, τρεις (3) στη Λάρισα και από μία (1) σε Τρίκαλα και Λαμία. Περιλαμβάνει επίσης Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο με ερευνητικές εξειδικεύσεις αιχμής και δομές διετούς εκπαίδευσης σε διάφορες πόλεις.
Με τη νέα του δομή, παρέχει εκπαίδευση σε σύγχρονα αντικείμενα σπουδών που καλύπτουν ανάγκες της περιφέρειας και της χώρας, διασφαλίζει την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των υφιστάμενων ερευνητικών και εκπαιδευτικών υποδομών, πετυχαίνει την ύπαρξη κρίσιμων μεγεθών στην εκπαίδευση και την έρευνα, καθώς και επιστημονικών συνεργειών και συνθηκών βιωσιμότητας και αριστείας. Καινοτομεί, με την ένταξη των διάσπαρτων ερευνητικών δομών της Θεσσαλίας και μέρους της Στερεάς Ελλάδας στο Πανεπιστήμιο και την αξιοποίηση του ερευνητικού δυναμικού τους στην εκπαίδευση και την έρευνα, καθώς και με την ίδρυση της Σχολής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε διάφορες πόλεις.
Με βάση τα παραπάνω:
Ι. Ιδρύονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τρεις νέες Σχολές, μία από μετονομασία στα Τρίκαλα και δύο νέες στη Λάρισα.
Σχολή Τεχνολογίας (ΛΑΡΙΣΑ)
Σχολή Οικονομικών και Διοικητικών Επιστημών (ΛΑΡΙΣΑ)
Σχολή Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Διαιτολογίας (ΤΡΙΚΑΛΑ)
ΙΙ. Ιδρύονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας το 2018 και τίθενται σε λειτουργία το ακαδημαϊκό έτος 2019-20 τα εξής νέα δεκαέξι (16) Τμήματα:
Τμήμα Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων, ΒΟΛΟΣ
Τμήμα Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών, ΒΟΛΟΣ
Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, ΛΑΡΙΣΑ
Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, ΛΑΡΙΣΑ
Τμήμα Γεωπονίας Αγροτεχνολογίας, ΛΑΡΙΣΑ
Τμήμα Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής, ΛΑΡΙΣΑ
Τμήμα Νοσηλευτικής, ΛΑΡΙΣΑ
Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων, ΛΑΡΙΣΑ
Τμήμα Περιβάλλοντος και Ενεργειακών Τεχνολογιών, ΛΑΡΙΣΑ
Τμήμα Διαιτολογίας, ΤΡΙΚΑΛΑ
Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής, ΚΑΡΔΙΤΣΑ
Τμήμα Δημόσιας Υγείας, ΚΑΡΔΙΤΣΑ
Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Δασικών Πόρων, ΚΑΡΔΙΤΣΑ
Τμήμα Φυσικοθεραπείας, ΛΑΜΙΑ
Τμήμα Φυσικής, ΛΑΜΙΑ
Τμήμα Μαθηματικών, ΛΑΜΙΑ
20913Οι εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Βόλο
Tα νέα Τμήματα θα αξιοποιήσουν σε σημαντικό βαθμό το υφιστάμενο επιστημονικό προσωπικό των ΤΕΙ, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να κατευθυνθεί προς αυτά ανάλογα με την ειδικότητα του.
Πίνακας 1. Τμήματα ανά Σχολές στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών (ΒΟΛΟΣ 6 Τμήματα)) Έδρα1. Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας (4ετές) Βόλος2. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (4ετές) Βόλος3. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Eκπαίδευσης (4ετές) Βόλος4. Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής (4ετές) Βόλος5. Τμήμα Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών (4ετές) Βόλος6. Τμήμα Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων (4ετές) Βόλος· Τα 4 πρώτα Τμήματα υφίστανται
· Τα άλλα δύο Τμήματα είναι νέα
Πολυτεχνική Σχολή (ΒΟΛΟΣ 5 Τμήματα 5ετούς φοίτησης) Έδρα
1. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Βόλος2. Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Βόλος3. Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Βόλος4. Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Βόλος5. Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης Βόλος· Και τα πέντε (5) πενταετή Τμήματα λειτουργούν ήδη στο Βόλο
Σχολή Γεωπονικών Επιστημών (Βόλος 4 Τμήματα 5ετούς φοίτησης) Έδρα1. Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος Βόλος2. Τμήμα Γεωπονίας Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος Βόλος3. Τμήμα Γεωπονίας Αγροτεχνολογίας Λάρισα4. Τμήμα Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής Λάρισα· Το πρώτα δύο Τμήματα λειτουργούν ήδη στο Βόλο.
· Τα Τμήματα τρία και τέσσερα είναι νέα.
Σχολή Οικονομικών και Διοικητικών Επιστημών (Λάρισα 3 Τμήματα) Έδρα
1. Τμήμα Οικονομικών Επιστημών Βόλος2. Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Λάρισα3. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Λάρισα· Το πρώτο Τμήμα λειτουργεί ήδη στο Παν. Θεσσαλίας (στη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών)
· Το δεύτερο και τρίτο Τμήμα λειτουργούν ήδη στο ΤΕΙ Θεσσαλίας
Σχολή Επιστημών Υγείας (ΛΑΡΙΣΑ έξι Τμήματα) Έδρα
1. Τμήμα Ιατρικής Λάρισα2. Τμήμα Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας (4ετές) Λάρισα3. Τμήμα Νοσηλευτικής Λάρισα4. Τμήμα Κτηνιατρικής Καρδίτσα5. Τμήμα Δημόσιας Υγείας Καρδίτσα6. Τμήμα Φυσικοθεραπείας Λαμία
Σχολή Τεχνολογίας (ΛΑΡΙΣΑ τέσσερα τμήματα) Έδρα1. Τμήμα Περιβάλλοντος και Ενεργειακών Τεχνολογιών (4ετές – πρόνοια για άμεση λειτουργία υφιστάμενου επιτυχημένου μεταπτυχιακού) Λάρισα2. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων Λάρισα3. Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής Καρδίτσα4. Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Δασικών Πόρων Καρδίτσα · Το πρώτο Τμήμα, τετραετούς φοίτησης, συνοδεύεται από υφιστάμενο μεταπτυχιακό στη ΣΤΕΦ που έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα πετυχημένο.
Σχολή Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Διαιτολογίας (ΤΡΙΚΑΛΑ δύο Τμήματα) Έδρα1. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Τρίκαλα2. Τμήμα Διαιτολογίας Τρίκαλα
Σχολή Θετικών Επιστημών (ΛΑΜΙΑ) Έδρα1. Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοιατρική Λαμία2. Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Λαμία3. Τμήμα Φυσικής Λαμία4. Τμήμα Μαθηματικών Λαμία· Το 2 πρώτα Τμήματα λειτουργούν ήδη στη Λαμία.
· Τα Τμήματα τρία και τέσσερα είναι νέα.
Δ. Ερευνητικές και άλλες υποδομές
Ι. Ιδρύονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας το 2018 και τίθενται σε λειτουργία το ακαδημαϊκό έτος 2019-20 το Πανεπιστημιακό Κέντρο Έρευνας Καινοτομίας και Ανάπτυξης «ΙΑΣΩΝ», το οποίο διαθέτει τα παρακάτω έξι Ινστιτούτα τα οποία αναπτύσσουν την ερευνητική τους δραστηριότητα στις υποδομές του ΠΘ[2]:
Ινστιτούτο Ευφυών Συστημάτων Παραγωγής και Πόλεων
Ινστιτούτο Ψηφιακού Πολιτισμού και Τεχνολογιών Επικοινωνίας και Εκπαίδευσης
Ινστιτούτο Αγροτικής Ανάπτυξης
Ινστιτούτο Γενετικής Βελτίωσης Ζώων
Ινστιτούτο Κινησιολογίας
Ινστιτούτο Ασφάλειας Συστημάτων και Επιστήμης Δεδομένων
Το Κέντρο Έρευνας, Καινοτομίας και Ανάπτυξης (ΚΕΚΑ) ΙΑΣΩΝ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, έχει ως σκοπό την προώθηση της έρευνας και της σύνδεσης της με το παραγωγικό σύστημα της περιφέρειας. Στο Κέντρο εντάσσονται υφιστάμενα Ερευνητικά Ινστιτούτα τα οποία λειτουργούν στη Θεσσαλία ή δημιουργούνται νέα. Τα μέλη ΔΕΠ των Τμημάτων του ΠΘ δύνανται να συμμετέχουν στα Ινστιτούτα του ΚΕΚΑ ως Ερευνητές (dual appointment). Οι όροι συμμετοχής ορίζονται με Υπουργική Απόφαση. Το Κέντρο επιχορηγείται για τις λειτουργικές του ανάγκες από το ΥΠΠΕΘ το οποία ορίζει και τα μέλη της Διοίκησης του σύμφωνα με τις ισχύουσες διαδικασίες. Ο Αντιπρύτανης Έρευνας και Δια Βίου Εκπαίδευσης του ΠΘ συμμετέχει ex-officio στο Διοικητικό Συμβούλιο του Κέντρου. Η διαχείριση των πάσης φύσεως ερευνητικών έργων ή υπηρεσιών του Κέντρου γίνεται μέσω του ΕΛΚΕ του ΠΘ. Το Κέντρο λειτουργεί «θερμοκοιτίδες» για την ανάπτυξη καινοτόμων δραστηριοτήτων από ομάδες νέων, φοιτητών και αποφοίτων σε όλες τις πόλεις στις οποίες λειτουργεί το ΠΘ.
Οι υποδομές, ο εξοπλισμός και τα πάσης φύσεως υλικά των ΤΕΙ Θεσσαλίας και ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας (για τα Τμήματα της Λαμίας) μεταβιβάζονται στην ιδιοκτησία του ΠΘ ταυτόχρονα με την έναρξη λειτουργίας των νέων Τμημάτων και την ένταξη του Επιστημονικού και Διοικητικού Προσωπικού στις δομές του ΠΘ. Με Πράξη του Πρύτανη δύναται να παραχωρείται η χρήση τους όπου απαιτείται και για όσο διάστημα απαιτείται για τις ανάγκες διδασκαλίας των φοιτητών των ΤΕΙ Θεσσαλίας και ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας προκειμένου να συνεχιστεί η ομαλή λειτουργία τους. Με νομοθετική διάταξη ρυθμίζονται θέματα διοίκησης και εποπτείας των εκπαιδευτικών λειτουργιών των δύο ΤΕΙ.
Η διαχείριση και παρακολούθηση του πάσης φύσεως ερευνητικού έργου, ή υπηρεσιών των ΕΛΚΕ των ΤΕΙ Θεσσαλίας και ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας (στο μέρος που αφορούν τα Τμήματα της Λαμίας) περνά στον ΕΛΚΕ του ΠΘ ταυτόχρονα με την μετακίνηση των μελών ΔΕΠ των ΤΕΙ Θεσσαλίας και ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας στο ΠΘ. Υπό αυτή την έννοια, οι ΕΛΚΕ ενοποιούνται με τον ΕΛΚΕ του ΠΘ και το προσωπικό τους τοποθετείται σε αυτόν. Παραρτήματα του ΕΛΚΕ λειτουργούν και σε άλλες πόλεις πλην της έδρας του ΠΘ.
II. Ιδρύεται στη Λάρισα το Αβερώφειο Αγροδιατροφικό Τεχνολογικό Πάρκο Θεσσαλίας (ΑΒ.Α.ΤΕ.ΠΑ.ΘΕ.), στα όρια του αγροκτήματος του ΤΕΙ Θεσσαλίας και της Αβερωφείου Γεωργικής Σχολής. Υπό το Πάρκο θα λειτουργεί Θερμοκοιτίδα Νέων Αγροτικών Επιχειρήσεων, με στόχο την παροχή υποστήριξης κατά την εισαγωγή στο επιχειρηματικό οικοσύστημα spin-off εταιρειών που θα δραστηριοποιούνται σε καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες στον αγροτικό χώρο. Η Θερμοκοιτίδα θα υποστηρίζεται τόσο από το Ινστιτούτο Αγροτικής Ανάπτυξης που θα ιδρυθεί στη Λάρισα όσο και από τα Τμήματα του ΠΘ.IΙI. Ιδρύεται στη Λάρισα Ολοκληρωμένο Κέντρο Διάγνωσης και Θεραπείας Καρκίνου. Το Κέντρο συνιστά σημαντικότατη αναπτυξιακή επένδυση και για το ιατρικό Τμήμα και για την περιοχή. Προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε βάθος τριετίας.
Αντικείμενο του Κέντρου είναι η αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων και η μεγιστοποίηση των ωφελημάτων που η καινοτόμος τεχνολογία δύναται να προσφέρει σήμερα στη διάγνωση και θεραπεία του καρκίνου, καθώς επίσης και η προσφορά ποιοτικών ιατρικών υπηρεσιών στους καρκινοπαθείς, της Θεσσαλίας, της υπόλοιπης Ελλάδος και των γειτονικών χωρών. Το Κέντρο αναμένεται να συμβάλλει θετικά σε βασικές παραμέτρους του τομέα της υγείας, οι οποίες περιλαμβάνουν την προσβασιμότητα σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών υγείας σε καρκινοπαθείς.
Σκοπός είναι η δημιουργία ενός καινοτόμου τεχνολογικά Ογκολογικού Κέντρου, το οποίο θα λειτουργεί ως Center of Excellence για την έρευνα και εκπαίδευση του καρκίνου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Η απαιτούμενη υποδομή περιλαμβάνει πλήρη διαγνωστικό τεχνολογικό εξοπλισμό, καινοτόμο τεχνολογικό εξοπλισμό εξωτερικής ακτινοθεραπείας με σύγχρονες μονάδες ακτινοβόλησης φωτονίων και επιταχυντή πρωτονίων με ένα θάλαμο θεραπείας, καθώς και ογκολογική κλινική ημέρας. Η καινοτόμος υποδομή εξασφαλίζει την υψηλή ποιότητα ιατρικών υπηρεσιών στους καρκινοπαθείς στην Ελλάδα οι οποίες δεν παρέχονται πουθενά αλλού στην χώρα. Νέες θέσεις εργασίας (150 άμεσες και άνω των 1000 έμμεσες) δημιουργούνται για επιστημονικό προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης που σήμερα αναγκάζεται να μεταναστεύσει στο εξωτερικό. Το Κέντρο θα είναι μοναδικό για την Νοτιο-Ανατολική Ευρώπη, γεγονός που θα εντείνει τον ιατρικό τουρισμό στην περιοχή και τη χώρα.
ΙV. Το Κέντρο Διεθνούς Εκπαίδευσης (Center for International Studies) του ΠΘ ιδρύει και λειτουργεί στους Δελφούς και στις εγκαταστάσεις του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας στην Άμφισσα Παράρτημα το οποίο υποστηρίζει Αγγλόφωνα Προγράμματα για την Αρχαία, Μέση και Νεότερη Ελληνική Ιστορία, τη Φιλοσοφία, τις Τέχνες, το Θέατρο και τον Πολιτισμό. Τα Προγράμματα απευθύνονται σε ξένους φοιτητές, είναι εντατικά και επαναλαμβανόμενα, διεξάγονται και σε συνεργασία με Πανεπιστήμια του εξωτερικού και συνδυάζονται με επισκέψεις στα σημαντικότερα αρχαιολογικά μνημεία της χώρας. Παράλληλα, το Πανεπιστήμιο διερευνά τη δυνατότητα να ιδρύσει στους Δελφούς μαζί με άλλους φορείς και να υποστηρίξει επιστημονικά ένα Διεθνές Κέντρο Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας και Ισόρροπης Ανάπτυξης το οποίο θα αναπτύσσει ετήσιες δραστηριότητες που προάγουν την επικοινωνία και την αντιμετώπιση διεθνών ζητημάτων μείζονος σημασίας και κρίσεων.
V. Το ΠΘ ιδρύει στη Λαμία Πανεπιστημιακό Κέντρο Αποκατάστασης και Ευεξίας το οποίο θα αξιοποιεί το επιστημονικό δυναμικό του Τμήματος Φυσικοθεραπείας και θα παρέχει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες αποκατάστασης, θα υποστηρίζει την επιστημονική έρευνα και την εφαρμογή νέων μεθόδων αποκατάστασης, καθώς και την εκπαίδευση και πρακτική άσκηση των φοιτητών του Τμήματος Φυσικοθεραπείας.VΙ. Ιδρύεται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και τίθεται σε λειτουργία το Ακαδημαϊκό έτος 2019-20 το Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης το οποίο προσφέρει σε αποφοίτους ΕΠΑΛ κατ’ αρχήν και μετά σε ΓΕΛ Διετή Προγράμματα Εκπαίδευσης δωρεάν με απευθείας εισαγωγή, χωρίς κατατακτήριες εξετάσεις.
Το Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΚΕΕ) του ΠΘ ιδρύεται σύμφωνα με το Ν.4485/2017. Στο πλαίσιό του λειτουργούν Διετή Προγράμματα Σπουδών σε γνωστικά αντικείμενα τα οποία αντιστοιχούν σε επαγγέλματα για τα οποία υπάρχει τεκμηριωμένη ζήτηση στην αγορά εργασίας, καλύπτουν ανάγκες του παραγωγικού συστήματος της Περιφέρειας και υπάρχει η δυνατότητα του ΠΘ να τα προσφέρει. Τα Διπλώματα τα οποία παρέχονται στους αποφοίτους των Σχολών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι επιπέδου πέντε (5) με βάση την κλίμακα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Είναι πιστοποιημένα και αντιστοιχούν σε συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Σε κάθε πόλη στην οποία υπάρχουν δομές του ΠΘ προσφέρονται Προγράμματα. Τα αντικείμενα των Προγραμμάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης θα καθοριστούν σε συνεργασία με τους παραγωγικούς φορείς της περιοχής και θα αντιστοιχούν στα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τις ανάγκες της. Στα ΚΕΕ του ΠΘ διδάσκουν μέλη ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, ή και συμβασιούχοι με κατάλληλη επαγγελματική εμπειρία οι οποίοι προσλαμβάνονται για αυτό το σκοπό.
Στον επόμενο πίνακα αναφέρονται ανά πόλη ενδεικτικά Προγράμματα που μπορούν να δημιουργηθούν μετά από έρευνα και συζητήσεις των μελών της Επιτροπής με τοπικούς φορείς, συνδέσμους και Επιμελητήρια.[3]
Συμπερασματικά, σύμφωνα με όσα λέχθηκαν παραπάνω τα Τμήματα, Σχολές, Ερευνητικά Κέντρα, Ινστιτούτα και ΚΕΕ κατανέμονται ως εξής ανά πόλη. Δεκατέσσερα (14) Τμήματα στο Βόλο εκ των οποίων δύο (2) νέα, εννέα (9) στη Λάρισα εκ των οποίων εφτά (7) νέα, τέσσερα (4) στην Καρδίτσα εκ των οποίων τρία (3) νέα, δύο (2) στα Τρίκαλα εκ των οποίων ένα (1) νέο και πέντε (5) στη Λαμία εκ των οποίων τρία (3) νέα. Ταυτόχρονα θεσπίζονται σειρά από ερευνητικές δομές. Η εικόνα ανά πόλεις εμφαίνεται στον πίνακα 2.
Πίνακας 2. Κατανομή σε Πόλεις
Τμημάτων, Ινστιτούτων, Πανεπιστημιακών Κέντρων και 2ετών Προγραμμάτων του ΚΕΕ
ΒόλοςΤμήματα
1. Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
2. Τμήμα Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων
3. Τμήμα Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών
4. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
5. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
6. Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
7. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
8. Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών
9. Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών
10. Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών
11. Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης
12. Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος
13. Τμήμα Γεωπονίας Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος
14. Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
Τα τμήματα 2 και 3 είναι νέα
Πανεπιστημιακά Κέντρα
Πανεπιστημιακό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας «Ιάσων» (με 6 Ινστιτούτα)
Ινστιτούτα
1. Ευφυών Συστημάτων Παραγωγής και Πόλεων
2. Ψηφιακού Πολιτισμού και Τεχνολογιών Επικοινωνίας και Εκπαίδευσης
Διετή Προγράμματα του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ενδεικτικά)
1. Τουριστικών Επαγγελμάτων
2. Σχεδιαστών και Γραφιστικής
3. Εργοδηγών Τεχνικών Έργων
4. Τεχνικών Εικονοληψίας και Ηχοληψίας
5. Τεχνικών Πληροφορικής
ΛάρισαΤμήματα
1. Τμήμα Ιατρικής
2. Τμήμα Βιοχημείας – Βιοτεχνολογίας
3. Τμήμα Γεωπονίας Αγροτεχνολογίας
4. Τμήμα Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής
5. Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής
6. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
7. Τμήμα Νοσηλευτικής
8. Τμήμα Επιστημών Περιβάλλοντος και Ενέργειας
9. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων
Τα τμήματα 3 έως και 9 είναι νέα
Πανεπιστημιακά Κέντρα
Ολοκληρωμένο Κέντρο Διάγνωσης και Θεραπείας Καρκίνου
Τεχνολογικά Πάρκα
Αβερώφειο Αγροδιατροφικό Τεχνολογικό Πάρκο Θεσσαλίας
Ινστιτούτα
Ινστιτούτο Αγροτικής Ανάπτυξης
Διετή Προγράμματα του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ενδεικτικά)
1. Γαλακτοκομίας και Τυροκομίας,
2. Τεχνικών Γεωργίας Ακριβείας
3. Τεχνικών Ενεργειακών Δικτύων
4. Βοηθών Νοσηλευτών
ΚαρδίτσαΤμήματα
1. Τμήμα Κτηνιατρικής
2. Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων
3. Τμήμα Δημόσιας Υγείας
4. Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Δασικών Πόρων
Τα τμήματα 2, 3 και 4 είναι νέα
Ινστιτούτα
1. Γενετικής Βελτίωσης Ζώων
Διετή Προγράμματα του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ενδεικτικά)
1. Τεχνικών κατεργασίας Ξύλου και Επίπλου
2. Ζωοτεχνίας
ΤρίκαλαΤμήματα
1. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού,
2. Τμήμα Διαιτολογίας
Το δεύτερο Τμήμα είναι νέο
Ινστιτούτο
1. Κινησιολογίας
Διετή Προγράμματα του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ενδεικτικά)
1. Οδηγών Βουνού και Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού
2. Τεχνικών Πληροφορικής
3. Οινοποιίας και Ζυθοποιίας
ΛαμίαΤμήματα
1. Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
2. Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοιατρική
3. Τμήμα Μαθηματικών
4. Τμήμα Φυσικής
5. Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Τα Τμήματα 3, 4 και 5 είναι νέα
Πανεπιστημιακό Κέντρο
Κέντρο Αποκατάστασης και Ευεξίας
Ινστιτούτο
Ινστιτούτο Ασφάλειας Συστημάτων και Επιστήμης Δεδομένων
Διετή Προγράμματα του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ενδεικτικά)
1. Ιαματικού Τουρισμού
2. Οινοποιίας και Ζυθοποιίας
3. Τεχνικών Πληροφορικής
ΆμφισσαΠανεπιστημιακό Κέντρο
Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Δελφών
Διετή Προγράμματα του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
1. Τεχνικών Μηχανολόγων – Μεταλλειολόγων
2. Ξεναγών
3. Ελαιοκομίας και Ελαιουργίας
4. Συσκευασίας και Συντήρησης Τροφίμων
Ε. Θεσμικές ρυθμίσεις
Ι. Φοιτητές
Τα Τμήματα του ΤΕΙ Θεσσαλίας και του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας που εδρεύουν στη Λαμία, δεν δέχονται νέους φοιτητές από το Ακαδημαϊκό Έτος 2019-2020. Οι φοιτητές στα υφιστάμενα Τμήματα συνεχίζουν τις σπουδές τους απρόσκοπτα και τους προσφέρονται τα αναγκαία μαθήματα έως και το έτος 2024 (ν+2).
Οι φοιτητές του ΤΕΙ Θεσσαλίας και των Τμημάτων της Λαμίας του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας οι οποίοι φοιτούν σήμερα σε αυτά (ή θα εγγραφούν το Ακαδημαϊκό Έτος 2018-2019) συνεχίζουν και ολοκληρώνουν τις σπουδές τους και αποκτούν πτυχίο από τα Ιδρύματα στα οποία εισήχθησαν, έχοντας εξασφαλισμένα επαγγελματικά δικαιώματα αντίστοιχα με αυτά των σημερινών αποφοίτων τους. Οι προπτυχιακοί φοιτητές που εξετάζονται επιτυχώς σε όλα τα απαιτούμενα για τη λήψη πτυχίου υποχρεωτικά και επιλεγόμενα μαθήματα του πρώτου κύκλου σπουδών του Τμήματος Τ.Ε.Ι. εισαγωγής τους, έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν επιπλέον μαθήματα από το πρόγραμμα σπουδών του αντίστοιχου Τμήματος πανεπιστημίου ή συναφούς νέου Τμήματος και να λάβουν πτυχίο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.
ΙΙ. Μέλη ΔΕΠ των ΤΕΙ
Ιδρύονται με την έναρξη ισχύος του Νόμου στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Γενικό Τμήμα (ΓΤ) με έδρα τη Λάρισα και Γενικό Τμήμα με έδρα τη Λαμία, τα οποία με απόφαση της Συγκλήτου μπορεί να συγκροτούνται σε επιμέρους Τομείς. Τα Γενικά Τμήματα δεν δέχονται δικούς τους φοιτητές. Έχουν ως σκοπό να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο στα άλλα Τμήματα του ΠΘ και στους υφιστάμενους φοιτητές των ΤΕΙΘ και ΤΕΙΣ μέχρι την ολοκλήρωση των σπουδών τους. Για το συντονισμό του διδακτικού έργου, κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του Γενικού Τμήματος η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου ορίζει τον Πρόεδρο και τους Διευθυντές των Τομέων, οι οποίοι προέρχονται από τα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος.Μετά την πάροδο του πρώτου έτους λειτουργίας, με πράξη του Πρύτανη συγκροτείται η ΓΣ Τμήματος η οποία εκλέγει Πρόεδρο.Με την έναρξη ισχύος του νόμου και με Υπουργική Απόφαση τοποθετούνται σε προσωποπαγείς θέσεις στο ΓΤ της Λάρισας όλα τα μέλη ΔΕΠ του ΤΕΙΘ και στο ΓΤ της Λαμίας όλα τα μέλη ΔΕΠ του ΤΕΙΣ που υπηρετούν στα Τμήματα της Λαμίας, οι οποίες διατηρούν τα χαρακτηριστικά των θέσεων που κατείχαν στο ΤΕΙΘ και στο ΤΕΙΣ και με μισθολογική εξομοίωση με τις αντίστοιχες βαθμίδες των μελών ΔΕΠ του ΠΘ. Για τα μέλη ΔΕΠ που ανήκουν στο Γενικό Τμήμα, και για όσο διάστημα ανήκουν σε αυτό, ως έδρα νοείται η πόλη στην οποία είναι εγκατεστημένο αυτό, ή το Τμήμα στο οποίο προσφέρουν διδακτικό έργο. Με αίτηση του ενδιαφερομένου, δύναται να μετατραπεί η προσωποπαγής θέση σε θέση ΔΕΠ του ΠΘ (στην αντίστοιχη βαθμίδα).Τα μέλη των ΓΤ έχουν τα ίδια διδακτικά και ερευνητικά καθήκοντα με τα μέλη ΔΕΠ των άλλων Τμημάτων του ΠΘ και παρέχουν διδακτικό έργο στα Τμήματα του ΠΘ και στα Τμήματα των ΤΕΙΘ και ΤΕΙΣ, ανάλογα με τα γνωστικά τους αντικείμενα και τις ανάγκες των Ιδρυμάτων. Οι Καθηγητές Εφαρμογών των ΤΕΙΘ και ΤΕΙΣ έχουν τα ίδια διδακτικά καθήκοντα με τους Λέκτορες Εφαρμογών. Τα Τμήματα του ΠΘ και των ΤΕΙΣ και ΤΕΙΘ δύνανται με απόφαση των ΓΣ ή των ΔΕ να αναθέτουν διδακτικό έργο στα μέλη του Γενικού Τμήματος, μέσα στα προβλεπόμενα πλαίσια των υποχρεώσεων των μελών ΔΕΠ στα ΑΕΙ.Τα μέλη ΔΕΠ των ΓΤ μπορούν να παραμείνουν σε αυτό παρέχοντας εκπαιδευτικό έργο στα άλλα Τμήματα του ΠΘ και συμμετέχοντας στο ερευνητικό έργο του ΠΘ έως ότου καταληφθούν από το όριο ηλικίας και συνταξιοδοτηθούν. Δύνανται, όμως, να μετακινηθούν σε κάποιο από τα υφιστάμενα ή νέα Τμήματα του ΠΘ στην ίδια βαθμίδα ακολουθώντας την προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία εσωτερικής μετακίνησης. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας και σε περίπτωση θετικής απόφασης, το μέλος ΔΕΠ του Γενικού Τμήματος τοποθετείται με Πράξη του Πρύτανη σε θέση ΔΕΠ του Τμήματος υποδοχής στην αντίστοιχη βαθμίδα. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας και σε περίπτωση αρνητικής απόφασης, το μέλος ΔΕΠ παραμένει στο Γενικό Τμήμα, αλλά έχει το δικαίωμα να υποβάλει άμεσα αίτηση σε άλλο Τμήμα του ΠΘ, ή στο ίδιο Τμήμα μετά την παρέλευση 2 ετών. Η υποβολή αιτήσεων για μετακίνηση προς τα υφιστάμενα Τμήματα του ΠΘ μπορεί να αρχίσει άμεσα με την ένταξη των μελών ΔΕΠ του ΤΕΙΣ και ΤΕΙΘ στο Γενικό Τμήμα. Η υποβολή αιτήσεων προς τα νέα Τμήματα του ΠΘ μπορεί να ξεκινήσει 4 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του νόμου, ώστε να έχουν δημιουργηθεί από τις διοικήσεις των νέων Τμημάτων και να έχουν εγκριθεί από τη Σύγκλητο τα Προγράμματα Σπουδών και τα γνωστικά αντικείμενα των θέσεων ΔΕΠ που απαιτούνται για τη λειτουργία των Τμημάτων.Στα νέα Τμήματα του ΠΘ η Σύγκλητος ορίζει πενταμελείς Διοικούσες Επιτροπές (ΔΕ) αποτελούμενες από μέλη ΔΕΠ του ΠΘ, συμπεριλαμβανομένων και των μελών ΔΕΠ των Γενικών Τμημάτων, ή άλλων Ιδρυμάτων στη βαθμίδα του Καθηγητή ή του Αναπληρωτή Καθηγητή. Ένας από τους καθηγητές του ΠΘ ορίζεται ως πρόεδρος της ΔΕ κάθε Τμήματος.
Οι ΔΕ αναλαμβάνουν να συντάξουν τα Προγράμματα Σπουδών των νέων Τμημάτων σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. Οι ΔΕ αναλαμβάνουν να εκπονήσουν ένα σχέδιο ακαδημαϊκής ανάπτυξης για κάθε Τμήμα, το οποίο περιλαμβάνει τις αναγκαίες επιστημονικές ειδικότητες σε διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό, τα Εργαστήρια, το λοιπό προσωπικό, τον εξοπλισμό, τους αναγκαίους χώρους διδασκαλίας, τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων και κάθε άλλη αναγκαία ρύθμιση που απαιτείται. Όλες οι αποφάσεις των ΔΕ των νέων Τμημάτων εγκρίνονται από τη Σύγκλητο του ΠΘ. Οι ΔΕ αναλαμβάνουν να εκκινήσουν τη διαδικασία στελέχωσης των Τμημάτων με την προκήρυξη νέων θέσεων ΔΕΠ, καθώς και την τοποθέτηση σε αυτά μελών ΔΕΠ των ΤΕΙΘ και ΤΕΙΣ. Οι ΔΕ έχουν την ευθύνη των νέων Τμημάτων για τα πρώτα 3 χρόνια της λειτουργίας των. Στη συνέχεια μετατρέπονται σε Προσωρινές Γενικές Συνελεύσεις (ΠΓΣ) στις οποίες συμμετέχουν και όσα μέλη ΔΕΠ εκλεγούν στο Τμήμα αυτό μέσω ανοικτής προκήρυξης, ή όσα μέλη ΔΕΠ άλλων Τμημάτων μετακινηθούν σε αυτά. Η ΠΓΣ του Τμήματος αποτελείται από τα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος που κατέχουν τακτική θέση και από τα μέλη ΔΕΠ που έχουν πλήρες διδακτικό έργο.ΙΙΙ. Διοικητικό προσωπικό
Το Διοικητικό Προσωπικό του ΤΕΙΘ και του ΤΕΙΣ (στη Λαμία) παραμένει στις θέσεις του και συνεχίζει να ασκεί τα καθήκοντα του. Μετακινείται, μετά από αίτηση του με Πράξη του Πρύτανη αν και εφόσον το επιθυμεί.
IV. ΔιοίκησηΗ Διοίκηση και η έδρα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας παραμένει στο Βόλο, αλλά η Πρυτανεία έχει τη δυνατότητα να διατηρεί Γραφείο Πρύτανη σε κάθε πόλη στην οποία λειτουργούν Σχολές και Τμήματα του Πανεπιστημίου. Αντίστοιχα, η Κοσμητεία κάθε Σχολής δύναται να διατηρεί Γραφείο Κοσμήτορα σε κάθε πόλη στην οποία λειτουργούν Τμήματα της Σχολής του.
Νομικός διάδοχος φορέας του ΤΕΙΘ και του ΤΕΙΣ ως προς τις νομικές εκκρεμότητες (πάσης φύσεως προσφυγές κατά του Ιδρύματος) οι οποίες έχουν προκύψει ή θα προκύψουν μέχρι και την ημερομηνία διακοπής της λειτουργίας τους είναι το ΥΠΕΘ.
Ιδρύεται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Γραμματεία Μετάβασης ΤΕΙ η οποία έχει την ευθύνη της υλοποίησης του Προγράμματος Σπουδών των υφιστάμενων φοιτητών ΤΕΙ και εκτελεί κάθε αναγκαία ενέργεια που σχετίζεται με αυτό. Η Γενική Γραμματεία έχει έδρα τη Λάρισα και λειτουργεί Γραφεία στην Λαμία, την Καρδίτσα και τα Τρίκαλα.
Συγκροτείται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας επταμελές Συμβούλιο Μετάβασης το οποίο προΐσταται της Γενικής Γραμματείας Μετάβασης και έχει την ευθύνη των εκπαιδευτικών και διοικητικών λειτουργιών καθώς και την απονομή των πτυχίων των αποφοίτων του ΤΕΙΘ και του ΤΕΙΣ στη Λαμία. Στο Συμβούλιο προΐσταται ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών του ΠΘ και συμμετέχουν οι Αντιπρυτάνεις/ Αναπληρωτές Πρυτάνεις Ακαδημαϊκών Υποθέσεων των δύο ΤΕΙ οι οποίοι κατέχουν τη θέση αυτή κατά τη δημοσίευση του παρόντος και από δύο εκπρόσωποι των αντίστοιχων Γενικών Τμημάτων Λάρισας και Λαμίας, οι οποίοι εκλέγονται με μυστική ψηφοφορία από τα μέλη ΔΕΠ του κάθε Γενικού Τμήματος. Το Συμβούλιο εκλέγει στην πρώτη συνεδρίαση του Αντιπρόεδρο, ο οποίος είναι μέλος Γενικού Τμήματος. Στην πρώτη σύνθεση του Συμβουλίου και έως τις 31.12.2018 ορίζονται ως μέλη του Συμβουλίου τα μέλη ΔΕΠ των ΤΕΙΛ και ΤΕΙΣ που συμμετείχαν στην ορισθείσα από τον Υπουργό Παιδείας Επιτροπή Διαλόγου υπό την προεδρία του Πρύτανη ή μέλους που αυτός ορίζει.
Το Συμβούλιο Μετάβασης έχει στις αρμοδιότητές του την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Μετάβασης και την λήψη όλων των αναγκαίων αποφάσεων για την ομαλή υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου στα Τμήματα ΤΕΙ. Το Συμβούλιο έχει τη δυνατότητα να ορίζει μέλη ΔΕΠ των Γενικών Τμημάτων ως Υπεύθυνους των επιμέρους Γραφείων Μετάβασης, οι οποίοι θα ασκούν χρέη Προέδρου Τμήματος ΤΕΙ με αρμοδιότητες τα φοιτητικά θέματα και το Πρόγραμμα Σπουδών. Το Πρυτανικό Συμβούλιο και η Σύγκλητος έχουν τη δυνατότητα να εκχωρήσουν επιπλέον αρμοδιότητες στο Συμβούλιο Μετάβασης, προκειμένου αυτό να υλοποιήσει με αποτελεσματικό τρόπο το έργο του.
Το Συμβούλιο Μετάβασης και η Γενική Γραμματεία Μετάβασης λειτουργούν έως τις 31.12.2024, οπότε αυτοδικαίως καταργούνται και οι αρμοδιότητες του Συμβουλίου ασκούνται από το Πρυτανικό Συμβούλιο, οι δε αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας ασκούνται από τις Διευθύνσεις του ΠΘ.
Εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του Νόμου, το ΠΘ υποβάλει προς έγκριση στο Υπουργείο νέο Οργανισμό και νέο Οργανόγραμμα Υπηρεσιών και Δομών, το οποίο λαμβάνει υπόψη του τη νέα αρχιτεκτονική του Ιδρύματος και προβλέπει ρυθμίσεις οι οποίες θα διευκολύνουν την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του σε όλο το εύρος των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και άλλων λειτουργιών του.
Με την έναρξη ισχύος του Νόμου και μέχρι την έγκριση του νέου Οργανισμού και Οργανογράμματος λειτουργούν σε Παραρτήματα των Διευθύνσεων της Κεντρικής Διοίκησης οι Διευθύνσεις Διοικητικών, Οικονομικών και Ακαδημαϊκών Θεμάτων, οι Διευθύνσεις Φοιτητικής Μέριμνας, οι Βιβλιοθήκες, οι ΕΛΚΕ και οι Διευθύνσεις Τεχνικών Υπηρεσιών των ΤΕΙΘ στη Λάρισα και ΤΕΙΣ στη Λαμία. Οι Γραμματείες των Τμημάτων ΤΕΙ μετατρέπονται σε Γραφεία της Γενικής Γραμματείας Μετάβασης.
Το προσωπικό των ΤΕΙΘ και ΤΕΙΣ στη Λαμία με θέσεις ευθύνης (Προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης, Προϊστάμενος Διεύθυνσης και Προϊστάμενος Τμήματος) διατηρεί τη μισθολογική και βαθμολογική του θέση μέχρι την επιλογή νέων Προϊσταμένων.
V. Περιουσία – ΕξοπλισμόςΟι υποδομές, ο εξοπλισμός και τα πάσης φύσεως υλικά των ΤΕΙΘ και ΤΕΙΣ (για τα Τμήματα της Λαμίας καθώς και οι εγκαταστάσεις της Άμφισσας) μεταβιβάζονται στην ιδιοκτησία του ΠΘ με την έναρξη ισχύος του Νόμου. Με Πράξη του Πρύτανη παραχωρείται η χρήση τους όπου απαιτείται και για όσο διάστημα απαιτείται για τις ανάγκες διδασκαλίας των φοιτητών των ΤΕΙΘ και ΤΕΙΣ προκειμένου να συνεχιστεί η ομαλή λειτουργία τους.
Ο Τακτικός Π/Υ και το ΠΔΕ του ΤΕΙΘ και του ΤΕΙΣ στη Λαμία ενοποιούνται με αυτόν του ΠΘ και το αντίστοιχο προσωπικό τοποθετείται με Πράξη του Πρύτανη στη Διεύθυνση Οικονομικών Θεμάτων του ΠΘ, είτε στην έδρα του Ιδρύματος είτε σε Παρατήματα της Λάρισας ή της Λαμίας.
Η διαχείριση και παρακολούθηση του πάσης φύσεως ερευνητικού έργου, ή υπηρεσιών των ΕΛΚΕ των ΤΕΙΘ και ΤΕΙΣ (στο μέρος που αφορούν τα Τμήματα της Λαμίας) περνά στον ΕΛΚΕ του ΠΘ. Υπό αυτή την έννοια, οι ΕΛΚΕ ενοποιούνται με τον ΕΛΚΕ του ΠΘ και το προσωπικό τους τοποθετείται σε αυτόν με Πράξη του Πρύτανη. Παραρτήματα του ΕΛΚΕ λειτουργούν στη Λάρισα και στη Λαμία.
VI. Η Συνδρομή της ΠολιτείαςΗ υλοποίηση ενός εγχειρήματος τέτοιας κλίμακας για την ανασυγκρότηση του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης απαιτεί πρόσθετους οικονομικούς πόρους και κυρίως πρόσθετο επιστημονικό δυναμικό.
Η ίδρυση μεγάλου αριθμού νέων Τμημάτων στο ΠΘ θα απαιτήσει σημαντικό αριθμό νέων θέσεων ΔΕΠ, οι οποίες θα πρέπει να δοθούν έτσι ώστε με την έναρξη των λειτουργίας των Τμημάτων να έχει ήδη διοριστεί το επιστημονικό προσωπικό. Ο αριθμός νέων θέσεων θα καθοριστεί μετά από διαβουλεύσεις με τις διοικήσεις των Ιδρυμάτων και θα ανακοινωθεί πριν την ψήφιση των ρυθμίσεων. Θα πρέπει να δημιουργηθεί μια κρίσιμη μάζα νέων ΔΕΠ ανά Τμήμα έως το 2020 και σε συνδυασμό με τα μέλη του Γενικού Τμήματος που θα παρέχουν υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου αλλά και αυτά που θα μετακινηθούν στα νέα Τμήματα, εκτιμάται ότι θα εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία τους και δεν θα υπονομευτεί το όλο εγχείρημα από λειτουργικές αδυναμίες. Οι νέες θέσεις θα δοθούν εγκαίρως και συνολικά στο Ίδρυμα, ώστε η Σύγκλητος να τις κατανείμει στα Τμήματα ανάλογα με τις ανάγκες, όπως αυτές θα διαμορφωθούν μετά τις μετακινήσεις των μελών ΔΕΠ του Γενικού Τμήματος στα νέα και υφιστάμενα Τμήματα. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα να δοθούν πιστώσεις νέων θέσεων Ερευνητών στο Ερευνητικό Κέντρο ΙΑΣΩΝ.
[1] Όταν οι δυνατότητες της Πολιτείας το επιτρέπουν, το Πανεπιστήμιο είναι έτοιμο να συζητήσει την ανάπτυξη και νέων Τμημάτων σε επιστημονικά αντικείμενα τα οποία προσφέρουν προοπτικές απασχόλησης και συμβάλλουν στην ολοκλήρωση της φυσιογνωμίας του. Σχετικές προτάσεις έχουν ήδη κατατεθεί για τμήματα Νευροεπιστήμης, Ψυχολογίας, Τουρισμού, Θαλάσσιας Οικονομίας.
[2] Τα Ινστιτούτα εγκαθίστανται αρχικά στις πόλεις όπου υπάρχουν κρίσιμες μάζες επιστημονικού δυναμικού για τη στήριξη τους. Εφόσον προκύπτουν ερευνητικά οφέλη, ένα Ινστιτούτο μπορεί να αξιοποιεί υφιστάμενες υποδομές και προσωπικό και να εγκαθίσταται σε περισσότερες από μια πόλεις.
[3] Η διαμόρφωση και επιλογή των Διετών Προγραμμάτων βασίζεται σε προτάσεις τις οποίες κατέθεσαν οι παραγωγικοί φορείς της Περιφέρειας, ύστερα από πρόσκληση την οποία απεύθυνε το Πανεπιστήμιο. Τα Προγράμματα που αναφέρονται είναι ενδεικτικά, καθώς υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός προτάσεων οι οποίες θα πρέπει να αξιολογηθούν σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και τους φορείς, ώστε να επιλεγούν αυτές με τη μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για τα τοπικά παραγωγικά συστήματα και τις καλύτερες προοπτικές απασχόλησης των αποφοίτων.