Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης παρέδωσε σήμερα στην κυκλοφορία την Άνω Διάβαση Λιανοκλαδίου
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης παρέδωσε σήμερα στην κυκλοφορία την Άνω Διάβαση Λιανοκλαδίου, ένα έργο που εντάσσεται στον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής «Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη», στο οποίο κατασκευάζεται η νέα ηλεκτροκινούμενη διπλή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Τιθορέας – Δομοκού, του άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
Ένα έργο, που όπως υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης, «ήταν εγκαταλειμμένο, χωρίς χρηματοδότηση, και χωρίς προοπτική ολοκλήρωσης». Η παράδοσή του σε λίγους μήνες, όπως εξήγησε, «θα αλλάξει τελείως τις επιβατικές μεταφορές στη χώρα μας και θα δώσει άλλη πνοή, στις εμπορευματικές μεταφορές». Μία παράδοση, που όπως τόνισε, θα γίνει εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, δηλώνοντας χαρακτηριστικά, ότι «θα τα πούμε σε λίγους μήνες, μέσα στο καλοκαίρι, που θα ολοκληρωθεί επιτέλους μετά από δεκαετίες η σιδηροδρομική υποδομή και θα έχουμε ένα δίκτυο, ένα σιδηροδρομικό δίκτυο σύγχρονο, από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη».
Συνοδευόμενος από το Γενικό Γραμματέα Υποδομών και Μεταφορών κ. Θάνο Βούρδα τα μέλη της διοίκησης του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, και τους βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ του νομού Φθιώτιδας, Δημήτρη Βέττα, Απόστολο Καραναστάση, Θανάση Μιχελή και Γιάννη Σαρακιώτη ο κ. Σπίρτζης, δήλωσε για τη σημερινή παράδοση, ότι πρόκειται «για ένα έργο που βοηθάει πολύ την τοπική κοινωνία. Θα διευκολύνει πάρα πολύ τους κατοίκους της περιοχής, την πρόσβαση στο σταθμό Λιανοκλαδίου αλλά και τη μετακίνηση από τα χωριά της Φθιώτιδας προς τη Λαμία». Από το σημείο της παράδοσης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε ακόμη, ότι «σε λίγες ημέρες ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για τον Mεριστή, προκειμένου, η ευρύτερη περιοχή να μην πλημμυρίζει. Πλημμυρίζει για δεκαετίες».
Όσον αφορά την παλαιά γραμμή, ο κ. Σπίρτζης τόνισε, ότι δεν πρόκειται να παραμείνει ανενεργή. Αντιθέτως, «θα αξιοποιηθεί όπως και όλες οι γραμμές σε όλη τη χώρα, είτε για μετακινήσεις σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση των μόνιμων κατοίκων είτε για τουριστικά δρομολόγια. Έχουμε τη γέφυρα του Γοργοποτάμου που είναι ένα ιστορικό μνημείο, έχουμε τα μοναστήρια μας, έχουμε μία υπέροχη διαδρομή η οποία δεν πρέπει να πάει χαμένη. Και βέβαια έχουμε και τους οικισμούς και τους κατοίκους που πρέπει να μπορούν να εξυπηρετηθούν μέσα από τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς».
Επισκεπτόμενος στη συνέχεια τη Σιδηροδρομική Γέφυρα ΣΓ 26, στη θέση Εκκάρα, όπου και διαπίστωσε την πρόοδο των κατασκευαστικών εργασιών, τόνισε, ότι πρόκειται για ένα έργο «εντυπωσιακό, κατασκευαστικά, τεχνικά και μελετητικά». Και πρόσθεσε: «Η γέφυρα αυτή κατασκευάζεται πάνω σε ένα ρήγμα που υπάρχει στην περιοχή για αυτό και οι εργασίες γίνονται από πολύ εξειδικευμένα συνεργεία. Είναι από τις μεγαλύτερες γέφυρες και στην Ευρώπη με αυτό τον τρόπο κατασκευής, σίγουρα στα Βαλκάνια, και είμαστε εδώ, για να δούμε και να αντιμετωπιστούν όποια προβλήματα υπάρχουν προκειμένου μέχρι το Φθινόπωρο να έχει ολοκληρωθεί το έργο».
Σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων για την εξέλιξη των διαδικασιών που αφορούν τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος Ε65, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε βεβαιότητα και αισιοδοξία για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών. Αναφέρθηκε επίσης στους λόγους των καθυστερήσεων, και εξήγησε, ότι οφείλονται στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα οποία πραγματοποιούν ενδελεχείς ελέγχους για τη βιωσιμότητα των προαναφερθέντων έργων, λαμβάνοντας υπόψιν το κακό προηγούμενο των αρχικών συμβάσεων, που πλήρωσε ο ελληνικός λαός χρυσάφι και πρόσφατα επιβεβαίωσε, ανάγλυφα και το πόρισμα του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου:
«Είμαι πιο αισιόδοξος τώρα. Και είμαι πιο αισιόδοξος, γιατί ολοκληρώνεται η διαδικασία και τα ερωτήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Όπως ξέρετε, ότι είχαμε ανακοινώσει σε σχέση με την κατάσταση που βρήκαμε στους αυτοκινητόδρομους, επιβεβαιώθηκε από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου. Είναι απολύτως λογικό λοιπόν, όταν οι αυτοκινητόδρομοι κόστισαν ένα δισεκατομμύριο 200 εκατομμύρια περισσότερο όπως λέει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο και μειώθηκε περίπου σε ποσοστό 50% το φυσικό αντικείμενο, τα νέα κομμάτια του αυτοκινητοδρόμου που είχαν εξαιρεθεί – και το Πάτρα – Πύργος και ο Ε65 – να περνούν από κόσκινο από τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτό έχει φέρει πολλές καθυστερήσεις. Εχει φέρει τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ζητάνε από τη χώρα και τις υπηρεσίες του Υπουργείου και του Υπουργείου Ανάπτυξης πολύ λεπτομερείς μελέτες, να δοκιμάζουν διαφορετικές διατομές. Η προσπάθεια που κάναμε, ήταν να μην κάνουμε πάλι ένα … μονοπάτι, αλλά να κάνουμε αυτοκινητόδρομους με τις προδιαγραφές που γνωρίζετε για να έχουμε και μία λειτουργική ολοκλήρωση με δύο λωρίδες, με διαχωριστικό και με Λ.Ε.Α. στις περισσότερες περιπτώσεις».
Στο πλαίσιο του Προγράμματος έργων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου που υλοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ, την σημαντικότερη θέση έχει το έργο με το οποίο ολοκληρώνεται ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής «Πειραιάς – Αθήνα- Θεσσαλονίκη», ήτοι, η Σύμβαση 635 με την οποία κατασκευάζεται η νέα ηλεκτροκινούμενη διπλή γραμμή στο τμήμα Τιθορέας – Δομοκού του άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
Η νέα γραμμή κατασκευάζεται για ταχύτητες έως 200 χλμ./ώρα στο τμήμα Τιθορέας – Λιανοκλαδίου και 160 χλμ./ώρα στο τμήμα Λιανοκλαδίου – Δομοκού.
Το έργο χρηματοδοτείται από το Χρηματοδοτικό Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility – CEF) 2014-2020.
Σημειώνεται ότι το έργο αυτό εξαγγέλλεται από την δεκαετία του 1980, ενώ μόλις πρόσφατα δρομολογήθηκαν όλες οι αναγκαίες ενέργειες με τις οποίες το έργο είναι πλέον μία ανάσα πριν την ολοκλήρωση του, που αναμένεται εντός του 2018.
Στα παρακάτω παρέχεται πληροφόρηση (α) για την Σιδηροδρομική Γέφυρα ΣΓ 26, στην θέση Εκκάρα και (β) για την Ανισόπεδη διάβαση και το οδικό τμήμα που κατασκευάστηκαν από την ΕΡΓΟΣΕ και δίδονται σε κυκλοφορία στις 12/4/2018:
1. ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΣΓ
Η υπό κατασκευή σύμμικτη τοξωτή Σιδηροδρομική Γέφυρα ΣΓ 26, στη Χ.Θ. 259+351,647 της Νέας Διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων του τμήματος Τιθορέα – Δομοκός έχει συνολικό μήκος 404,80 m, και αποτελείται από τρία (3) ανοίγματα με μήκη 126.85 m, 151.10m, και 126.85m, αντίστοιχα τοξωτών φορέων.
Το κατάστρωμα της γέφυρας πλάτους 16.13m αποτελείται από δύο κύριες μεταλλικές δοκούς, κιβωτοειδούς μορφής, ύψους 2,90m. Επί των ανωτέρω σκυροδετούνται πλάκες οπλισμένου σκυροδέματος, στις οποίες διαστρώνεται η επιδομή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής.
Τα μεσόβαθρα προβλέπονται κοίλης ορθογωνικής διατομής οπλισμένου σκυροδέματος και ύψους περί τα 45m.
Η υψηλή σεισμικότητα της περιοχής και το γεγονός ότι το τεχνικό διέρχεται από πιθανώς ενεργά ρήγματα, απετέλεσαν τις κύριες παραμέτρους σχεδιασμού του έργου
Η κατασκευή του τεχνικού έγινε με τη μέθοδο της σταδιακής προώθησης του καταστρώματος. Στη συνέχεια ανεγέρθησαν τα τόξα και σύντομα ολοκληρώνεται η τοποθέτηση των μεταλλικών αναρτήρων από το άκρο των οποίων θα «κρέμεται» το κατάστρωμα.
Σήμερα, το ποσοστό υλοποίησης του έργου ξεπερνάει το 80%.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΑΡΓΥΡΗΣ ΜΠΛΟΝΤΖΟΣ