tvstar.gr
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ ΡΟΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • STARSPORTS.GR
  • STAR FORUM
Facebook
Instagram
Threads
Youtube
Dailymotion
LinkedIn
No Result
View All Result
  • ΦΘΙΩΤΙΔΑ
  • ΒΟΙΩΤΙΑ
  • ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ
  • ΕΥΒΟΙΑ
  • ΦΩΚΙΔΑ
  • ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
  • LIVE TV
  • STAR FM
  • ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
tvstar.gr
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ ΡΟΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • STARSPORTS.GR
  • STAR FORUM
Facebook
Instagram
Threads
Youtube
Dailymotion
LinkedIn
No Result
View All Result
tvstar.gr
No Result
View All Result
  • LIVE TV
  • STAR FM
  • ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
TRENDS
  • Blogs
Σάββατο, 24 Φεβρουαρίου 2018, 15:26

Η ευθύνη της διανόησης (της Ιωάννας Μουτσοπούλου)

Book of Wisdom, Nicholas Roerich, 1924

Book of Wisdom, Nicholas Roerich, 1924

NewsroomNewsroom

Η θέση της διανόησης ως κοινωνικού σώματος στο σχήμα των πραγμάτων του σύγχρονου κόσμου είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος της ασαφής έως επιβλαβής. Γενικά, ο ατομισμός είναι αυτός που διαστρεβλώνει τη θέση αυτή αποξενώνοντάς την από την ανάγκη των ανθρώπων και μερικές φορές καθιστώντας την επιβλαβή. Η διανοητική ικανότητα δεν θα έπρεπε να προσδίδει μόνον αίγλη σε αυτόν που την έχει, αλλά, αντιθέτως, κυρίως να τον αίρει στο πεδίο ευθύνης του. Η αίγλη, όταν υπάρχει, θα έπρεπε να είναι ένα επιφαινόμενο της ανειλημμένης ευθύνης και όχι μία κυριαρχία που αποκλείει άλλους. Η ευθύνη δεν είναι ένα βάρος και ένας καταναγκασμός, αλλά μία φυσιολογική λειτουργία του ανθρώπου, γιατί αυτός δεν είναι αληθινά μονήρης μια και κατά Αριστοτέλη ένας μονήρης άνθρωπος θα είναι ή θηρίο ή θεός. Εξάλλου, η ευθύνη αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ελευθερίας και αυτό δεν έχει ιδωθεί μέχρι σήμερα, επειδή η ελευθερία έχει ερμηνευθεί μόνον ατομιστικά ως μία δυνατότητα του ανθρώπου να ικανοποιεί τις επιθυμίες του ανεμπόδιστα. Η  φυσιολογικότητα είναι ακόμη ζητούμενη.

Αλλά θα ρωτούσε κανείς: πώς θα μπορούσε να λειτουργεί η διανόηση; Εδώ υπάρχει αρχικά μία πρώτη δυσκολία. Μια τέτοια λειτουργία δεν μπορεί να υποδειχθεί από κανένα νόμο ή κοινωνικό σώμα, γιατί γίνεται σε καθεστώς ελευθερίας (σχετικής βέβαια). Η μόνη υπόδειξη που θα μπορούσε να λειτουργήσει εκ των έξω είναι έμμεση και είναι η απόρριψη των θέσεων της διανόησης και του ύφους της. Όμως αυτό θα απαιτούσε ένα ήδη υψηλό επίπεδο σκέψης και από το ίδιο το πλήθος των σκεπτόμενων ανθρώπων το οποίο επίπεδο δεν υπάρχει ακόμη, αν και ανυψώνεται συνεχώς. Το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι η νοητική αδράνεια των ανθρώπων.

Συνδεθείτε στην κοινότητα ενημέρωσης του STAR Κεντρικής Ελλάδας στο Viber

Ένα δεύτερο χαρακτηριστικό της λειτουργίας της διανόησης είναι ο ανταγωνισμός της σκέψης, η σκέψη έχει την τάση να μεγαλώνει τα χάσματα αντί να τα γεφυρώνει, είναι ολοκληρωτική. Αυτό είναι εγκληματικό, γιατί κάθε θέση ξεπερνιέται (αν δεν ανατρέπεται τελείως) από νέα δεδομένα της ιστορίας ακόμη και όταν είναι ορθή στην εποχή της. Έτσι, στην πορεία χάνονται πολύτιμα στοιχεία που έχουν διατυπωθεί από άλλους και επιχειρείται η διαιώνιση των ατελειών και των αντιθέσεων.

Τρίτο χαρακτηριστικό της είναι συχνά η επιδίωξη της προσωπικής προβολής, η αντίστροφη κίνηση της ωφέλειας από τον κόσμο προς τον διανοητή και όχι η κίνηση από αυτόν προς τον κόσμο, για να βοηθήσει την κοινωνία και τον άνθρωπο στον βαθμό που του επιτρέπουν οι δυνατότητές του. Είναι το γνωστό αλλά ξεχασμένο ερώτημα για το ποιος είναι ανώτερος, ο υπηρετών ή ο υπηρετούμενος.

Τέταρτο στοιχείο της είναι ο φανατισμός. Η απολυτότητα διατύπωσης των θέσεων και ο μαξιμαλισμός της έκφρασής της είναι ολοκληρωτισμός ντυμένος με τη φευγαλέα λεπτότητα του νου και τις δολιχοδρομήσεις του. Το ότι δεν κινείται στο πεδίο της θρησκείας αλλά της διανόησης δεν σημαίνει έλλειψη φανατισμού. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει οι απόψεις να είναι ευμετάβολες και αίολες, αλλά ότι πρέπει να διατηρείται το στοιχείο της μεσότητας ενάντια στην έπαρση και τον αποκλεισμό.

Πέμπτο στοιχείο της είναι η απουσία αληθινής κοινωνικότητας, ακόμη και όταν ασχολείται κάποιος με τα κοινωνικά θέματα. Υπάρχει έμφαση στην άποψη και όχι στο σώμα της κοινωνίας. Η κοινωνία δεν καταγράφεται παρά μόνον σαν εικόνα, σαν μια κατάσταση τωρινή αλλά και η εικόνα αυτή είναι ανολοκλήρωτη και επιφανειακή, και γι’ αυτό χάνονται από τη θέα οι ενυπάρχουσες δυνατότητες της κοινωνίας που θα καρποφορήσουν στο μέλλον. Υπάρχει μία υποτίμηση της κοινωνίας κι ας λέγονται άλλα.

Έκτο στοιχείο είναι ότι η διανόηση δεν είναι γεναιόδωρη διανοητικά. Όταν απορρίπτει κάτι ή κάποιον προσπαθεί να τον ισοπεδώσει κι ας υπάρχουν στοιχεία αξιόλογα σε αυτόν. Οι τεχνικές της, αν μάλιστα τυχαίνει να εξυπηρετούν και πολιτικές, είναι τεχνικές πολέμου κι ας μιλάει για ειρήνη. 

Έβδομο στοιχείο είναι ότι η διανόηση αδυνατεί να κατανοήσει τους διανοητικούς περιορισμούς της. Βλέποντας την υπεροχή της απέναντι στη μάζα των ανθρώπων, νομίζει ότι μπορεί να καταλάβει τα πάντα και κρίνει τα πάντα με τα δικά της εργαλεία και δυνατότητες. Αλλά αυτές δεν επαρκούν πάντοτε για την κατανόηση. Κοιτάζει προς τα κάτω και όχι προς τα πάνω, σε άλλους που μπορεί να βλέπουν καλύτερα. Θεωρούν τον εαυτό τους την οροφή των ανθρώπων. Αυτή είναι μια έκφραση θέωσης και μια εξωφρενική αυτοπεποίθηση που συχνά στηρίζεται στο ότι κάποιος κινείται στο κυρίαρχο ρεύμα της εποχής του ή σε κάποιο κυρίαρχο ρεύμα. Πολλές θέσεις εξανεμίζονται γρήγορα, αλλά με τη βαρβαρότητα της προβολής τους πετυχαίνουν να εμποδίσουν καλύτερες σκέψεις να αναδυθούν και να επηρεάσουν την συλλογική ανθρώπινη σκέψη. Αυτή είναι μια τεράστια ευθύνη της διανόησης που δεν θέλει να αναλάβει, αλλά θα την βαρύνει για πάντα. Και θα ήταν ένα τεράστιο βήμα αν μπορούσε κανείς να καταλάβει ότι δεν καταλαβαίνει, γιατί ό,τι δεν καταλαβαίνουμε δεν είναι ανύπαρκτο ή λανθασμένο. Γι’ αυτό όμως θα χρειαζόταν μία αυξημένη ευαισθησία του νου και των κινήτρων που συχνά λείπουν.

Το όγδοο στοιχείο είναι ότι η διανόηση επικοινωνεί με τον εαυτό της, ο τρόπος παράθεσης των απόψεων του κάθε διανοούμενου προϋποθέτει ότι ο αναγνώστης (ο ικανός και σχετικά εμβριθής αναγνώστης) θα έχει διαβάσει τη βιβλιογραφία που παραθέτει ο κάθε συγκεκριμένος διανοούμενος και τα δικά του βιβλία, επειδή παραθέτουν πλήθος όρων που αποτελούν τελικά μία ιδιαίτερη γλώσσα, χωρίς όμως το υποκρυπτόμενο νόημά τους να είναι πραγματικά δυσνόητο, καθώς και ονομαστικές αναφορές σε άλλους, ώστε ο αναγνώστης να πρέπει να έχει διαβάσει και όλα τα άλλα για να ξέρει περί τίνος πρόκειται. Διακόπτεται έτσι η συνέχεια του νοήματος και η επικοινωνία. Οι πληροφορίες σκοτώνουν το νόημα.

Με όλα αυτά η διανόηση άθελά της έχει αποκοπεί από το πλήθος των σκεπτόμενων ανθρώπων, έχει απεμπολήσει τον πολύ σημαντικό κοινωνικό ρόλο της και έχει καταλήξει να είναι κυρίως μία κλειστή ομάδα όπου η ποσότητα πληροφορίας ορθώνεται σαν τείχος ενάντια στην αληθινή γνώση και επικοινωνία, την παιδεία και την αλληλεπίδραση, η οποία πρέπει να γίνεται πάντοτε στο επίπεδο του νοήματος και όχι των συμβόλων του. Και πρέπει να μην ξεχνάμε ότι δεν ζούμε στην αρχαία εποχή όταν οι διανοητές ήταν λίγοι, αλλά σε μια εποχή στην οποία οι σκεπτόμενοι και προβεβλημένοι άνθρωποι είναι πάρα πολλοί και, επομένως, είναι σχεδόν αδύνατον να γνωρίσει κανείς όλο αυτό το τοπίο σκέψης εκτός και αν αποτελεί την μοναδική ασχολία του.

Τελικά, η διανόηση λειτουργεί σαν μια εξουσία του “πνεύματος” πάνω στους ανθρώπους,  ακόμη και το μέρος της που αρνήθηκε τη θεοκρατία του παρελθόντος. Συχνά, ένας άνθρωπος πολεμάει μία εξουσία για να εγκαθιδρύσει τη δική του. Πολύ συχνά η κριτική γίνεται το μέσον για να διακριθεί κανείς και να ενταχθεί στο στερέωμα των επωνύμων. Ενώ η διανόηση έπρεπε να αποτελεί το άνθος του νου μιας συλλογικότητας, της κοινωνίας, του έθνους, της ίδιας της ανθρωπότητας. Έπρεπε να αποτελεί τον φορέα της διάχυσης εννοιών και αξιών προς το πλήθος των ανθρώπων που δεν διαθέτουν την ίδια δυνατότητα αντίληψης.

Και θα πρέπει να μην ξεχνάμε ότι το αναγκαίο και αναπόφευκτο συμπλήρωμα αυτής της στάσης είναι η απλοϊκότητα έκφρασης των παραδοσιακών εξουσιαστών, όπως ήταν οι ναζί, που απευθύνονται μόνον στο συναίσθημα και τα ένστικτα των μαζών και συρρικνώνουν απελπιστικά τη σκέψη. Αυτοί οι δύο πόλοι είναι αλληλένδετοι και αλληλοεπηρεαζόμενοι, γιατί εκφράζουν τις αρνητικές τάσεις που λειτουργούν μέσα σε κάθε κοινωνία.

Η διόρθωση αυτής της κατάστασης βρίσκεται εξ ολοκλήρου στη διακριτική ευχέρεια της ίδιας της διανόησης. Είναι ένας τρόπος αντίληψης και αντιμετώπισης με ευθύνη της σκέψης και των προϊόντων της. Ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τη ζωή καθορίζει και τον τρόπο της σκέψης μας. Αυτό είναι αναπόφευκτο. Το πρόβλημα γεννάται επειδή η σκέψη ούτως ή άλλως είναι ένας περιορισμένος χώρος αντίληψης, δεν μπορεί να συλλάβει τα πάντα ούτε σαν πληροφορία ούτε σαν ποιότητα, αλλά τελικά χρησιμοποιείται σαν μια όψη δύναμης απέναντι στο πλήθος των ανθρώπων. Το συγκριτικό πλεονέκτημα καταλήγει να είναι μια αυθεντία, αποκτάει κύρος μόνον και μόνον γι’ αυτόν τον λόγο και όχι για την ουσιαστικότητά του. Φυσικά, όχι σε όλες τις περιπτώσεις, αλλά στις περισσότερες. Το έπαθλο είναι η επωνυμία και η “πνευματική υπεροχή”. Εγκαθιδρύεται έτσι μία θεοκρατία άλλου είδους, που στην πραγματικότητα έχει τις ίδιες ρίζες: την τάση για θέωση, ακόμη και όταν η διανόηση απορρίπτει τον Θεό – και αυτό είναι το παράλογο. Η διανόηση, η επωνυμία και η αυθεντία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και αποτελούν έναν γόρδιο δεσμό που πρέπει να σπάσει. Αυτό είναι αναγκαίο για να εισέλθουμε σε ένα μέλλον πιο οικείο, πιο ανθρώπινο και πιο ευτυχές.

Ιωάννα Μουτσοπούλου

Μέλος της ΜΚΟ ΣΟΛΩΝ

ΦΩΤΟ : wikiart.org

  • Ακολουθήστε το tvstar.gr στο Google News και μείνετε
    συντονισμένοι σε όλα τα τελευταία νέα!
  • Δείτε το ζωντανό πρόγραμμα του STAR Κεντρικής Ελλάδας
    μέσα από το digitalstar.gr
  • Facebook
  • X / Twitter
  • Messenger
  • Viber
  • Pocket
  • Email
  • Εκτύπωση
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Blogs
12/05/2025, 09:03 | Blogs

Και τα περιαστικά δάση δεν είναι ακατοίκητα…

Blogs
11/05/2025, 17:06 | Blogs

Εξορία… Λύκοι σας παρακαλώ μην κλαίτε!

Blogs
15/04/2025, 08:59 | Blogs

Η ενίσχυση της τοπικοποίησης, μια οικολογική απάντηση σ’ έναν κόσμο που συνταράσσεται

Blogs
07/04/2025, 08:39 | Blogs

Ανακύκλωση: Αντί για ένα βιώσιμο μοντέλο διαχείρισης, τα προβλήματα συσσωρεύονται (ή… καίγονται)

Blogs
05/04/2025, 12:40 | Blogs

Μα για να υπάρχουν οι πλούσιοι, πρέπει να υπάρχουν οι φτωχοί!

Blogs
02/04/2025, 22:13 | Blogs

Ας γίνει μια ημερίδα για τις δυνατότητες αξιοποίησης των Ιαματικών Πηγών στην περιοχή μας

Blogs
02/04/2025, 10:14 | Blogs

Υπάρχει εχθρός για την Ευρωπαϊκή Ένωση;

Blogs
27/03/2025, 12:25 | Blogs

Όχι και κυνήγι μαγισσών για το θέ(α)μα με τους μαθητές της ΣΜΥΝ στην παρέλαση!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ρεπορτάζ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
STAR ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Mobile Application
Κατέβασε τώρα την εφαρμογή του STAR Κεντρικής Ελλάδας σε iOS ή Android κινητό τηλέφωνο!
Star Κεντρικής Ελλάδας - Google Play
Star Κεντρικής Ελλάδας - App Store
Μέλος ΕΕΤΕΠ
Πιστοποίηση ISO 9001:2015 - STAR ΑΕ
  • STAR ΑΕ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
  • ΒΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
  • ΦΘΙΩΤΙΔΑ
  • ΒΟΙΩΤΙΑ
  • ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ
  • ΕΥΒΟΙΑ
  • ΦΩΚΙΔΑ
  • TVSTAR.GR
  • DIGITALSTAR.GR
  • STARFM971.GR
  • STARSPORTS.GR
  • STARPRODUCTION.GR
  • STARFORUM.GR

STAR Κεντρικής Ελλάδας
4ο χλμ Λαμίας – Αθηνών
35100, Λαμία

Τηλεφωνικό Κέντρο:
+30.2231046725
star@lamiastar.gr

Η επιχείρηση STAR A.E. ως δικαιούχος του ισοτόπου tvstar.gr δηλώνει ότι είναι συμμορφωμένη με τη σύσταση (Ε.Ε.) 2018//334 της επιτροπής της 1/3/2018 σχετικά με μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.
© 2025 - STAR Κεντρικής Ελλάδας
Designed by VP · Developed by ITBox
Τοπικά νέα
  • ΤΟΠΙΚΑ ΡΟΗ
  • ΦΘΙΩΤΙΔΑ
  • ΒΟΙΩΤΙΑ
  • ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ
  • ΦΩΚΙΔΑ
  • ΕΥΒΟΙΑ
  • ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
  • ΛΑΜΙΑ
  • ΛΙΒΑΔΕΙΑ
  • ΘΗΒΑ
  • ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ
  • ΧΑΛΚΙΔΑ
Ενημέρωση
  • ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
  • ΕΛΛΑΔΑ – ΚΟΣΜΟΣ
  • ΕΝΘΕΤΑ
  • BLOGS
  • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
Ένθετα
  • ΠΑΙΔΕΙΑ
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • LIFE STYLE
  • ΠΑΡΑΞΕΝΑ
  • ΜΟΥΣΙΚΗ
STAR Κεντρικής
Ελλάδας
  • STAR TV
  • STAR FM
  • WEB TV
  • WEB RADIO
  • TVSTAR.GR
  • STARFM971.GR
  • STARSPORTS.GR
  • DIGITALSTAR.GR
  • STARPRODUCTION.GR
  • STARFORUM.GR