Μουσειακή αγωγή και εκπαίδευση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών
Το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου του 2016 και ώρα 16.30 η Ένωση Μικρασιατών Θήβας υλοποίησε εκπαιδευτική δράση για παιδιά της Α’ βάθμιας εκπαίδευσης στους χώρους του Μουσείου Θηβών με θέμα «Στα χνάρια των μύθων» στο πλαίσιο του εορτασμού των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς, που έγινε σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Βοιωτίας.
Περιγραφή της δράσης
Η εν λόγω δράση απευθύνθηκε σε μια συγκεκριμένη ομάδα παιδιών Α’ βάθμιας εκπαίδευσης και είχε καθορισμένο χρόνο περιήγησης, περίπου δύο ώρες και τριάντα λεπτά, μία ώρα και τριάντα λεπτά (εντός του μουσείου) και μία ώρα (στον προαύλιο χώρο του μουσείου) σύμφωνα με τους κανόνες λειτουργίας του μουσείου και σε συνάρτηση με την ηλικία των παιδιών και τη δυναμική της ομάδας.
Η δράση αναφέρθηκε σε μια συγκεκριμένη θεματική ενότητα, αυτή των μύθων (Σφίγγα, Ο Ηρακλής και οι άθλοι του) με τίτλο «Στα χνάρια των μύθων» και απαίτησε τη συνεργασία και τη συμμετοχή των παιδιών, των γονιών τους, μελών της Ένωσης Μικρασιατών Θήβας, ειδικευμένου προσωπικού του μουσείου και των εμψυχωτών της δράσης που συνεργάστηκαν και εντέλει οργάνωσαν την επίσκεψη.
Αναλυτική περιγραφή της δράσης
Έναρξη: Πύργος του Σεντ Ομέρ
Συμπεριφορισμός στο μουσείο. Χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες των 4 ατόμων προκειμένου να γνωριστούν. Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα κλήθηκε να φτιάξει τη δική της Πινακίδα με θέμα “Σέβομαι το μουσείο.” Αφού ορίστηκε εκπρόσωπος από την κάθε ομάδα, έγινε η παρουσίαση των κανόνων που όρισε η κάθε ομάδα, συζητήθηκαν τα κοινά ή τα διαφορετικά σημεία στην ολομέλεια και οδηγηθήκαμε σε ορισμένα συμπεράσματα αναφορικά με τη συμπεριφορά που θα πρέπει να έχουμε μπαίνοντας στο μουσείο.
Έπειτα, δόθηκαν καρτέλες στην κάθε ομάδα. Κλήθηκαν να επεξεργαστούν το περιεχόμενό τους, το περιεχόμενο της οποίας ήταν κρυφό για την άλλη ομάδα- Προεργασία πριν την είσοδο στο μουσείο.
Α’ Ομάδα: Ομάδα της Σφίγγας
Β’ Ομάδα: Ομάδα του Ηρακλή
Η ομάδα της Σφίγγας πήρε τη θέση της στην είσοδο του Μουσείου και έθεσε το αίνιγμα στην άλλη ομάδα, προκειμένου να τους επιτρέψει να εισέλθουν στο μουσείο και να μεταφερθούμε όλοι μαζί στην Αρχαία Θήβα. Τα παιδιά έλυσαν το αίνιγμα και η Σφίγγα «κατακρημνίστηκε». Μπαίνοντας στο χώρο του μουσείου και συγκεκριμένα στην πτέρυγα που αφορούσε στη μυθολογία η κάθε ομάδα κλήθηκε να τοποθετηθεί στο χώρο, στο σημείο που την αντιπροσώπευε.
Η κάθε ομάδα παρουσίασε τα έργα της. Η μία ομάδα θαύμασε το έργο με τίτλο «Σφίγγα», μπαίνοντας σε μια μηχανή του χρόνου μεταφερόμενη στο μέλλον και η άλλη είδε το δημιούργημα της ομάδας «Ηρακλής» και έκανε εικασίες και προβλέψεις για το πιο μπορεί να ήταν το περιεχόμενο του υπόλοιπου κομματιού, είπαν αν θα το απέδιδαν το ίδιο αν είχαν κληθεί εκείνοι να το ζωγραφίσουν ή θα το έκαναν διαφορετικό. Η συζήτηση κατέληξε στους άθλους του Ηρακλή με την τεχνική του brainstorming. Η ομάδα του Ηρακλή μας είπε ότι ο 13ος άθλος τους φέτος το καλοκαίρι στις παραλίες του Κορινθιακού πως θα ήταν η εξόντωση των μεδουσών και έδωσε και κάποια παρατσούκλια στον Ηρακλή με βάση ορισμένους άθλους του. Και επ’ αφορμής των άθλων καταλήξαμε στο πιθάρι όπου κρύφτηκε ο Ευρυσθέας βλέποντας τη λεοντή και τον κάπρο. Έτσι, μεταφερθήκαμε σε ένα από τα πιθάρια του μουσείου
Εν συνεχεία, τα παιδιά κλήθηκαν να κοιτάξουν προσεχτικά τα διακοσμητικά στοιχεία του πιθαριού και να εστιάσουν σε όποιο σχήμα ήθελαν τα ίδια. Έκλεισαν τα μάτια τους, σκέφτηκαν το σχήμα και με την καθοδήγηση των εμψυχωτών ενθαρρύνθηκαν στο να δημιουργήσουν εικόνες με βάση το σχήμα που επέλεξαν. Όταν τους ακούμπησε ο εκπαιδευτής άνοιξαν τα μάτια τους και μοιράστηκαν μεγαλόφωνα την εικόνα που δημιούργησαν. Σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρήθηκε δημιουργία παρόμοιων εικόνων.
Ακόμη, έγινε στάση στο σημείο που φαίνονται τα αρχαία τείχη. Τα παιδιά έκαναν εικασίες και προβλέψεις για το τι μπορεί να είναι; Και τέλος έγινε μία σύνδεση με το γεγονός ότι η Θήβα δεν έπαψε ποτέ να κατοικείται, να έχει ζωή κοινωνική, οικονομική, πνευματική και φτάσαμε στο σήμερα που πάνω από τα τείχη υπάρχει ένας χώρος πολιτισμού και σύνδεσης του τότε με το σήμερα, μια αέναη συνέχεια.
Τέλος, όσον αφορά στο εσωτερικό του μουσείου, σταματήσαμε στο ψηφιδωτό, φτιάξαμε ένα κύκλο και το κάθε παιδί κλήθηκε να κάνει από μία κίνηση που θα παρέπεμπε σε κάποιον από τους άθλους του Ηρακλή (παντομίμα) και εμείς θα έπρεπε να μαντέψουμε ποιος είναι. Κοντοσταθήκαμε στην έξοδο, διαβάσαμε το «Βγαίνοντας απ’ το μουσείο ίσως όλα είναι ίδια, ίσως όμως και διαφορετικά», κληθήκαμε να σκεφτούμε πάνω σε αυτό και ο καθένας κράτησε την απάντηση για τον εαυτό του.
Ευχαριστήριο
Ευχαριστούμε την προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Βοιωτίας, κ. Αλεξάνδρα Χαραμή για τη θερμή υποστήριξη της στην προσπάθειά μας, την υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων, κ. Αθηνά Παπαδάκη, τον Πρόεδρο της Ένωσης Μικρασιατών Θήβας, κ. Γεώργιο Γελέκα, την Ένωση Μικρασιατών Θήβας και τους γονείς και τα παιδιά που παρακολούθησαν τη δράση μας.
Με τιμή,
Οι εμψυχώτριες του Προγράμματος,
Αικατερίνη Παπαναστασίου, Φιλόλογος ΠΕ02
https://gr.linkedin.com/in/aikaterini-papanastasiou-61aa9289
και
Δήμητρα Κουτσοδήμου, Βρεφονηπιοκόμος