Ανοιχτή επιστολή για τα προβλήματα του Κέντρου Φιλοξενίας στις Θερμοπύλες
Ως Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης Λαμίας, σας είχαμε καταθέσει προτάσεις για την επίλυση βασικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες τόσο με τις επιστολές μας (Μαρτίου, Απριλίου και Ιουλίου) όσο και στις συναντήσεις με τον Αντιπεριφερειάρχη κ. Καραϊσκο. Θεωρούσαμε ότι ήταν απαραίτητη η πίστωση χρόνου μιας και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ανέλαβε τη δημιουργία μιας δομής χωρίς να υπάρχει προηγούμενη εμπειρία και κρίναμε ότι ήταν σκόπιμο να συμβάλλουμε με τις εμπειρίες μας μέσα από το Κίνημα Αλληλεγγύης.
Σήμερα, εννιά μήνες μετά, υπάρχουν προβλήματα που δεν αντιμετωπίστηκαν. Πρόκειται για θέματα που σας έχουμε κοινοποιήσει για τα οποία δεν μπορεί κανείς πια να επικαλείται έλλειψη εμπειρίας. Αποδεικνύεται πλέον ότι είναι θέμα αρνητικών επιλογών, περιορισμένου ενδιαφέροντος και εμμονών κάποιων στελεχών σας.
Για το λόγο αυτό επανερχόμαστε με ανοιχτή επιστολή, ώστε να ενημερωθούν και οι συμπολίτες μας.
1. Σίτιση
Η σίτιση παραμένει ελλιπέστατη , αν και το ποσό που εισπράττει η εταιρία Catering –μετά από διαγωνισμό- δεν είναι ευκαταφρόνητο. Παρά την ανανέωση των συμβάσεων οι προτάσεις των προσφύγων για τροποποίηση του μενού δεν λήφθηκαν υπόψη. Το πρωινό (κρουασάν, χυμός) δεν εμπλουτίστηκε για τους ενήλικες. Αν και αναγνωρίζατε ότι το βραδινό σάντουιτς δεν αρκεί, οι αρμόδιοι δεν ενδιαφέρθηκαν να αντικατασταθεί με δείπνο (μερίδα φαγητού). Οι απαραίτητες σαλάτες και τα φρούτα επίσης δεν έχουν ενταχθεί στη διατροφή τους. Η πρότασή μας για ιδιαίτερο μενού των βρεφών και των ατόμων με χρόνια προβλήματα υγείας που χρήζουν ειδικής αντιμετώπισης, δεν εισακούστηκε. Οι προσφορές των πολιτών και των αλληλέγγυων δεν αρκούν. Η Περιφέρεια, από τα ειδικά κονδύλια για τους πρόσφυγες, οφείλει να καλύψει όλες τις ανάγκες τους. Πρέπει επιτέλους να γίνει κατανοητό, ότι μιλάμε για τη διατροφή παιδιών, νέων και ενηλίκων όχι λίγων ημερών αλλά πολλών μηνών και πιθανότατα χρόνων .
2. Επανένωση οικογενειών
Το θέμα της επανένωσης οικογενειών εκ των οποίων κάποιοι βρίσκονται στο εξωτερικό και οι υπόλοιποι στην Ελλάδα και άλλων ειδικών περιπτώσεων για προώθηση στην Ευρώπη, είναι μείζον θέμα που υφίσταται από τη δημιουργία του Κέντρου Φιλοξενίας και διαιωνίζεται. Η Περιφέρεια μπορεί και πρέπει να ανοίξει διαύλους επικοινωνίας με αρμόδιες υπηρεσίες, να προσφέρει νομικές συμβουλές, να καλύψει τις μετακινήσεις τους.
3. Αιτήσεις ασύλου
Η διαδικασία ασύλου καθυστερεί εκ μέρους της πολιτείας. Ωστόσο οι λίγοι που κλήθηκαν μέχρι τώρα στην Αθήνα αντιμετωπίζουν πρόβλημα μετάβασης λόγω έλλειψης χρημάτων. Τη λύση δίνουν οι αλληλέγγυοι (Έλληνες ή Ισπανοί) ή ακόμα και κάποιοι εργαζόμενοι συμβασιούχοι. Άμεσα πρέπει να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες, ώστε να μεταβεί στις Θερμοπύλες Επιτροπή Ασύλου (όπως προβλεπόταν να γίνει στον κεντρικό σχεδιασμό). Ως τότε η Περιφέρεια σε συνεννόηση με το αρμόδιο υπουργείο οφείλει να αναλάβει το κόστος μετακίνησης και παραμονής τους στην Αθήνα.
4. Διαμόρφωση ξεχωριστού ιατρείου για παιδιά
Τα όποια βήματα έχουν γίνει, δεν αρκούν. Σας επισημαίνουμε για άλλη μια φορά την ανάγκη λειτουργίας ειδικού ιατρείου για τα παιδιά με την απαιτούμενη οργανωμένη δομή και την τήρηση βιβλίου- αρχείου με το ιστορικό τους.
5. Διαμόρφωση και χρήση του κτιρίου που βρίσκεται μπροστά από την Τροχαία
Είχαμε επισημάνει πως χρειάζεται να αξιοποιηθεί το κτίριο που βρίσκεται μπροστά από την Τροχαία και να διαμορφωθεί χώρος σίτισης (τραπεζαρία, εξοπλισμένη κουζίνα) και προσωρινοί χώροι εκπαίδευσης για τη βελτίωση της καθημερινότητας τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων. Αρχικά συναντήσαμε την απόλυτη άρνηση των υπευθύνων. Αργότερα άνοιξε για εκπαιδευτικές δραστηριότητες μόνο. Χώρος σίτισης δεν έχει ακόμα δημιουργηθεί. Δυστυχώς κάποιοι επιμένουν στις εμμονές τους αρνούμενοι να επιλύσουν προβλήματα.
6. Στάση του ΚΤΕΛ στα Λουτρά Θερμοπυλών.
Η πεζοπορία πολλών προσφύγων μέχρι τις Θερμοπύλες για να επιβιβαστούν στο λεωφορείο του ΚΤΕΛ εγκυμονεί κινδύνους και για τη ζωή των ίδιων αλλά και των διερχόμενων οδηγών. Σε έναν χώρο όπου ζουν 400 άνθρωποι είναι απαραίτητο η Περιφέρεια να ζητήσει από το ΚΤΕΛ τη δημιουργία στάσης επιβίβασης και αποβίβασης στο ύψος του Σταθμού Τροχαίας αυτοκινήτων. Επισημαίνουμε ακόμη την ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλίας της Περιφέρειας για δωρεάν μετακίνησή τους ή έκδοση κάρτας ελευθέρας εισόδου σε συντονισμό με το Υπουργείο μέσα από τα κονδύλια που δίνονται στην Ελλάδα για τη φιλοξενία των προσφύγων.
7. Προσφορά αλληλέγγυων
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των προσφύγων οι Ισπανοί αλληλέγγυοι εδώ και τρεις μήνες προσφέρουν θετικότατο έργο είτε ως γιατροί είτε ως βοηθητικό προσωπικό. Λύνουν καθημερινά προβλήματα που παρουσιάζονται , παρέχουν επιπλέον τρόφιμα, φάρμακα, αναλαμβάνουν μετακινήσεις αρρώστων στο νοσοκομείο, οργανώνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τα παιδιά κ. ά
Αναγνωρίζουν επίσης τη μεγάλη προσφορά των αλληλέγγυων της περιοχής , οι οποίοι στηρίζουμε τους πρόσφυγες σε όλα τα επίπεδα (διατροφή, είδη ρουχισμού, πάνες και γάλατα για τα μωρά, είδη ένδυσης και υπόδησης για τα παιδιά και τους ενήλικες, σχολικά είδη, είδη καθαριότητας και ατομικής υγιεινής, δράσεις για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης, δημιουργία λαχανόκηπου, παρεμβάσεις για την εξασφάλιση κατάλληλου πόσιμου νερού, φάρμακα, εκδηλώσεις ενημέρωσης για το άσυλο, κάλυψη εξόδων μετακίνησης για συνεντεύξεις στην Επιτροπή Ασύλου στην Αθήνα, ραντεβού και μετακινήσεις σε αλληλέγγυους οδοντιάτρους για σφραγίσματα που δεν καλύπτει το νοσοκομείο, ραντεβού και μετακινήσεις σε αλληλέγγυους οφθαλμίατρους, ιατρική περίθαλψη για ειδικά περιστατικά σε νοσοκομείο της Αθήνας ή της Λάρισας, αφού η Περιφέρεια αδυνατεί να ανταποκριθεί και πολλά άλλα ακόμη τα οποία βλέπουν καθημερινά.
Η Περιφέρεια οφείλει επιτέλους να αναγνωρίσει τη μεγάλη προσφορά των αλληλέγγυων. Πρακτικές όπως «δεν θέλουμε τους αλληλέγγυους στα πόδια μας», «οι αλληλέγγυοι δημιουργούν προβλήματα» ή «οι υπάλληλοι να μην συνεργάζονται με αλληλέγγυους» καταδεικνύουν τις ενοχές κάποιων που νιώθουν, ότι ελέγχονται για τις παραλείψεις ή την αδιαφορία tους. Καλούμε τον κ. Αντιπεριφερειάρχη να παρέμβει ουσιαστικά.
8. Συμπεριφορά υπαλλήλων και υπευθύνων
Μεταξύ των υπαλλήλων που εργάστηκαν ως τώρα με δίμηνες συμβάσεις υπήρξαν εργαζόμενοι συνεπέστατοι, που πρόσφεραν όχι μόνο εργασία αλλά και στήριξη στους κατατρεγμένους από τον πόλεμο πρόσφυγες. Παρόλο που η σύμβασή τους έληξε, συνεχίζουν να τους επισκέπτονται, να ενδιαφέρονται για τις ανάγκες τους και να διατηρούν φιλίες. Δυστυχώς είναι οι λίγοι. Λίγοι μεταξύ των πολλών που κάνουν ωστόσο τη διαφορά δείχνοντας την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη τους.
Υπάρχει ωστόσο και η άλλη πλευρά. Αρκετές φορές γίναμε μάρτυρες αρνητικών συμπεριφορών ορισμένων ατόμων του προσωπικού. Οφείλουν όλοι να αντιληφθούν τη δύσκολη θέση των προσφύγων και να κατανοήσουν τα αδιέξοδα και τα προβλήματά τους. Η έλλειψη διάθεσης εξυπηρέτησης, η έλλειψη σεβασμού, οι κραυγές, η προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας δεν έχουν θέση σε ένα Κέντρο Φιλοξενίας είτε προέρχονται από συμβασιούχους είτε από μόνιμους υπαλλήλους της Περιφέρειας.
Σε μια τέτοια δομή δεν φτάνει να είσαι εργαζόμενος . Χρειάζεται να είσαι πάνω απ΄ όλα ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Να ενδιαφερθείς για τον πόνο του αρρώστου. Να νοιαστείς για το πεινασμένο μωρό. Να συγκινηθείς για τα παιδιά που περπατάνε με γυμνά πόδια τον χειμώνα. Να σκύψεις και να ακούσεις τα πάθη των ανθρώπων που τους οδήγησαν στον ξεριζωμό.
Δυστυχώς κάποιοι αδιαφόρησαν και αδιαφορούν. Κάποιοι αρέσκονται στην καρέκλα του αυστηρού υπεύθυνου, που αρνείται να καλύψει πραγματικές ανάγκες τους με είδη που υπάρχουν ή φτάνει ακόμα στο σημείο να αποφασίζει ότι ένα μωρό μπορεί να φοράει την ίδια πάνα για 24 ολόκληρες ώρες ! Η Περιφέρεια δεν έχει μόνο την αρμοδιότητα να στελεχώσει τη δομή. Έχει την ευθύνη να επιλέγει, να εποπτεύει τους υπαλλήλους- συνεργάτες και να τους εκπαιδεύει ώστε να κατανοούν τις περιστάσεις και να ενδιαφέρονται για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των προσφύγων.
9. Υπεύθυνος δομής
Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαμε από τον κ. Αντιπερειφερειάρχη, υπεύθυνος λειτουργίας της δομής ήταν ο κ. Τσακωνίτης.
Μετά από τέσσερις μήνες αποκαλύφθηκε ότι ο κ. Γ.Π., «εθελοντής» κατά τον κ. Αντιπεριφερειάρχη, εμφανίζεται ως υπεύθυνος ( camp manager) του κέντρου, στον οποίο απευθύνονται οι «Γιατροί του Κόσμου», οι Ισπανοί αλληλέγγυοι ακόμα και οι άνθρωποι της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ !
Η απόκρυψη της αλήθειας προκαλεί εύλογα ερωτηματικά. Ως πολίτες της περιφέρειας έχουμε το δικαίωμα να γνωρίζουμε.
Καλούμε τους κ. κ. Περιφερειάρχη και Αντιπεριφερειάρχη να απαντήσουν:
Ο κ. Γ.Π. ο οποίος δεν είναι υπάλληλος της Περιφέρειας, με ποια ιδιότητα έχει θεσμικό ρόλο σε μια δομή της;
Έχει προσληφθεί με κάποια άλλη σύμβαση και ποια είναι αυτή;
Είναι υπάλληλος Μ.Κ.Ο. στην οποία έχει ανατεθεί η διοίκηση του κέντρου και ποιας;
Έχει το δικαίωμα η Περιφέρεια να αναθέτει τη διοίκηση μιας υπηρεσίας της σε εξωτερικό συνεργάτη-εθελοντή και με ποιες απολαβές;
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΛΑΜΙΑΣ