Επιστολή Διαμαντάρα για τις Κυριακές
Η απόφαση των ιθυνόντων του Υπουργείου Ανάπτυξης αναφορικά με τη βίαιη μεταβολή του πλαισίου λειτουργίας της αγοράς και τη δυνατότητα λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων έως 250 τ.μ. όλες τις Κυριακές του έτους, άνευ σοβαρών προϋποθέσεων, αποτελεί «τη σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι» της υπομονής των μικρομεσαίων εμπόρων.
Η λειτουργία των καταστημάτων για 52 Κυριακές όχι μόνο δεν θα συμβάλει στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, ο οποίος εκτιμάται, από τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου, πως θα παρουσιάσει άλλη μία μείωση κατά 13 ποσοστιαίες μονάδες το 2013 σε σχέση με το 2012, αλλά ταυτόχρονα θα διογκώσει κατά 1,62 δις ή 25% το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας των εμπορικών επιχειρήσεων από 6,5 δις σε 8,1 δις. Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων μη μπορώντας να ανταποκριθούν στις διαρκώς αυξανόμενες υποχρεώσεις τους θα αναγκαστούν είτε να προβούν σε μη ηθελημένη μείωση αποδοχών και αριθμού εργαζομένων είτε να κλείσουν.
Απώτερος στόχος της συγκεκριμένης ανησυχητικής, από όλες τις απόψεις, νομοθεσίας αποτελεί το άνοιγμα όλων, όλες τις Κυριακές, και η καθιέρωση στην αντίληψη του καταναλωτικού κοινού πως το ήδη αποψιλωμένο διαθέσιμο εισόδημά του – μειωμένο σωρευτικά κατά 22% τη διετία 2011-2013 – θα πρέπει να είναι κατευθυνόμενο.
Επιπρόσθετα οι εν λόγω ρυθμίσεις αδιαφορούν παντελώς για την έλλειψη ρευστότητας επιβάλλοντας μία ακόμη αρνητική παράμετρο που σχετίζεται με την κατακόρυφη αύξηση του λειτουργικού κόστους των εμπορικών επιχειρήσεων. Η «κυριακάτικη επιβάρυνση» αποτυπώνεται σε μισθοδοσία και λογαριασμούς, η οποία αν συνδυαστεί με την επιπρόσθετη φορολογική επιβάρυνση του 40,3% που θα επωμίζονται οι ατομικές αλλά και οι προσωπικές επιχειρήσεις, εξαιτίας του νέου Φορολογικού Νομοσχεδίου, δικαιολογεί σε πολύ μεγάλο βαθμό την απογοήτευση και την αγανάκτηση του εμπορικού κόσμου.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου παραθέτοντας συγκεκριμένα παραδείγματα αποδεικνύει πως το άνοιγμα των καταστημάτων όλες τις Κυριακές, όχι μόνο δεν θα ωφελήσει τους μικρομεσαίους, αλλά αντίθετα θα αποτελέσει τη χαριστική βολή με την προσαύξηση τόσο του μισθολογικού όσο και του λειτουργικού «κυριακάτικου κόστους» της μικρομεσαίας εμπορικής επιχείρησης που απασχολεί πέντε μισθωτούς.
Η νέα προσέγγιση όμως του Υπουργείου Ανάπτυξης για την λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές, συνεχίζει να αναστατώνει την αγορά, αφού προσπαθεί να επιβάλει τις εμμονές του από αντίθετη κατεύθυνση, ενώ αγνόησε την συνολική πρόταση της ΕΣΕΕ και τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς για ένα παραγωγικό ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων.
Η ΕΣΕΕ έχει προτείνει την λειτουργία των καταστημάτων για 6 συγκεκριμένες Κυριακές τον χρόνο, πριν τις γιορτές και την πρώτη Κυριακή κάθε εκπτωτικής περιόδου, οι οποίες θα αφορούν όλους τους συναδέλφους.
Στις δύο γενικές μελέτες του ΟΟΣΑ, που επικαλείται το ΥΠΑΑΝ, αναφέρεται ότι στην ελληνική περίπτωση, ειδικά στην αγορά εργασίας, έχουν γίνει πολλές μεταρρυθμίσεις, αλλά λόγω ύφεσης, τα αποτελέσματα ήταν αντίστροφα. Όσο για τις 30.000 νέες θέσεις εργασίας δεν θα δημιουργηθούν από την κυριακάτικη λειτουργία, αλλά μόνο εάν δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα ώστε τουλάχιστον το 10% των 278.000 εμπορικών επιχειρήσεων να προσλάβει έστω από έναν άνεργο. Επίσης η δήθεν εξοικονόμηση των καταναλωτών με το ποσό των 309 εκ. που προτάσσεται ως επιχείρημα, αφορά, στην ουσία, στις τιμές των τροφίμων στον κλάδο των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (super markets) που υποτίθεται θα παραμείνουν κλειστά τις Κυριακές.
Η ΕΣΕΕ με επιστολή της ζητά την προσωπική παρέμβαση του Πρωθυπουργού για την απόσυρση της παρ. 2 του άρθρου 16 του Σχεδίου νόμου «Κανόνες ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών», γιατί οι 52 Κυριακές δεν είναι προαπαιτούμενο για την επανεκκίνηση της οικονομίας και είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσουν την ελληνική αγορά όχι μόνο στην απορρύθμιση, αλλά στην κακοποίηση της.