Δείτε τα αποτελέσματα της Ιστορίας από το Ειδικό Φροντιστήριο Ελληνικής Γλώσσας της Ειρήνης Σόλια (video)
Σαφή και κατανοητά είναι τα θέματα της Ιστορίας στην οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων.
Δείτε τα αποτελέσματα από το Ειδικό Φροντιστήριο Ελληνικής Γλώσσας της Ειρήνης Σόλια στην Λαμία.
Απαντήσεις
Θέμα Α1.
α. Πεδινοί: σελ. Σχολικού βιβλίου 77 «Μέσα στην Εθνοσυνέλευση… στους μικροκαλλιεργητές. Και «Ο λαός συμμετείχε… δύο παρατάξεων»
β. Ομάδα Ιαπώνων: σελ. Σχολικού Βιβλίου 86 « Το μοναδικό νέο πολιτικό … διαλύθηκε το 1908.
γ. Λαϊκό Κόμμα: σελ. Σχολικού Βιβλίου 93 « Πράγματι, στα μέσα του 1910 … τους Φιλελευθέρους.
Θέμα Α2.
Α. Σωστό
Β. Λάθος
Γ. Λάθος
Δ. Σωστό
Ε. Λάθος
Θέμα Β1.
Σελ. σχολικού Βιβλίου: 26 Προαιρετικά σαν εισαγωγικό κομμάτι: «Με την Ίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους…όχι τοκογλυφίας. Και
«Το πιστωτικό σύστημα της χώρας …κοινωνικών ομάδων»
Θέμα Β2.
Σελ. Σχολικού Βιβλίου: 104 « Και κατά την περίοδο …δεύτερο νομοθετικό σώμα»
Θέμα Γ1.
Ιστορικές Γνώσεις
α. Σελ. Σχολικού Βιβλίου 53. «Το 1927 με αφορμή… Νέα Υόρκη το 1929»
β. Σελ. Σχολικού βιβλίου 54 Προαιρετικά: «Η παγκόσμια οικονομική κρίση … και αισιοδοξία.
Σελ. 54«Οι προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης… θετικά στοιχεία»
Ανάλυση Παραθεμάτων
Διευκρίνιση: Οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν για την ανάλυση των ιστορικών παραθεμάτων είτε τη μέθοδο της Παράθεσης είτε τη μέθοδο της Σύνθεσης.
Ενδεικτικά στοιχεία σχολιασμού:
α. Οι μαθητές θα έπρεπε να αντλήσουν στοιχεία από το Κείμενο Α, όπου επιβεβαιώνει την λειτουργία και τις εργασίες της Τράπεζας της Ελλάδος.
β. Οι μαθητές θα έπρεπε να εξάγουν στοιχεία από το κείμενο Β. Το κείμενο αυτό εμβαθύνει και διασαφηνίζει τις ιστορικές γνώσεις. Συγκεκριμένα διασαφηνίζεται πως στη πράξη η απομάκρυνση από την ελεύθερη μετατρεψιμότητα της δραχμής σε ξένο συνάλλαγμα άρχισε από τα τέλη του Σεπτεμβρίου με διαδοχικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν. Με το παρασκήνιο στο ζήτημα της αναστολής της μετατρεψιμότητας της δραχμής φαίνεται να συνδέεται το γεγονός ότι στο κείμενο Β η εφαρμογή των περιορισμών που επιβλήθηκαν στη μετατρεψιμότητα της δραχμής είχε ως θύμα τον Διοικητή της Τράπεζας – Αλέξανδρο Διομήδη.
Θέμα Δ1.
Ιστορικές Γνώσεις
α. Σελ Σχολικού βιβλίου: σελ. 66- 67
«Σε αντίθεση με τις σχετικά ασαφείς …συναίσθημα των Ελλήνων.
«Όλοι αυτοί απαιτούσαν… έντονη αντιπολίτευση»
Σελ. Σχολικού βιβλίου: 73 «Στην περίοδο … επίκαιρα θέματα»
Σελ σχολικού βιβλίου: 70 «Πάντως και τα τρία κόμματα τάχθηκαν υπέρ του συντάγματος»
β. Σελ. Σχολικού βιβλίου 66: «Με το κόμμα αυτό… απολύθηκαν».
Ανάλυση Ιστορικών Παραθεμάτων
Ενδεικτικά στοιχεία σχολιασμού:
α.
Το κείμενο Α έρχεται σε μερική αντίθεση με το κείμενο του σχολικού βιβλίου : Σε άλλα ζητήματα η θέση του «ρωσικού» κόμματος ήταν συνήθως συγκεχυμένη ή ασυνεπής.
Επιπρόσθετα, επισημαίνει την αστάθεια των πολιτικών πεποιθήσεων του ρωσικού κόμματος στο θέμα του συντάγματος.
Σημειώνει επίσης τις θέσεις του Ρωσικού κόμματος στο θρησκευτικό επίπεδο και ειδικότερα στο ζήτημα του αυτοκέφαλου.
Το κείμενο Β επιβεβαιώνει τον ρόλο της Ρωσίας στη διαμόρφωση της εξωτερικής πολιτικής του κόμματος και την ομοδοξία που ένωνε του δύο λαούς.
Σημειώνει την αρνητική γνωμοδότηση του Κολοκοτρώνη στο ζήτημα τους συντάγματος.
Παράλληλα το Κείμενο Γ , προσδιορίζει αναλυτικότερα τα αίτια της Ρωσόφιλης εξωτερικής πολιτικής των ελλήνων και κάνει λόγο για τα μέτρα της αντιβασιλείας σε βάρος της εκκλησίας.
β. Στο κείμενο Β προσδιορίζεται ως αρχηγός του ρωσικού κόμματος ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης και στο κείμενο Δ καταγράφεται αναλυτικά η σύνθεση των οπαδών του Ρωσικού κόμματος και οι λόγοι ένταξής τους σε αυτό. Από το Κείμενο Γ, επίσης προκύπτει ότι είναι δυνατόν να τοποθετηθούν στους οπαδούς του Ρωσικού κόμματος και οι έμποροι (κυρίως των Σπετσών) που εκμεταλλεύτηκαν επικερδώς τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή.