Εκπαίδευση: O ρόλος της Περιφέρειας
Της Αγγελικής Σταμέλου
Υποψήφια Περιφερειακή Σύμβουλος
“πατρίδα μας η Στερεά” με την Κατερίνα Μπατζελή
Εκπαίδευση: ο ρόλος της Περιφέρειας
Ας ξεκινήσουμε από τα γεγονότα. Ο κόσμος αλλάζει. Αναπόφευκτα, αλλάζουν και οι ανάγκες των παιδιών. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως οι μαθητές και οι μαθήτριες που ξεκινούν τώρα το σχολείο, θα είναι οι εργαζόμενοι και οι πολίτες της δεκαετίας του 2030. Παρότι δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ποιες θα είναι οι συνθήκες στον κόσμο και στην αγορά εργασίας τότε, μπορούμε να διακρίνουμε από τώρα κάποιες τάσεις:
1. Αρκετά από αυτά τα παιδιά, θα κάνουν επαγγέλματα που δεν γνωρίζουμε ακόμα.
2. Θα έχουν περισσότερες προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες στη ζωή τους σε σχέση με κάθε προηγούμενη γενιά.
3. Γι’ αυτή τη γενιά, περισσότερο από ποτέ δεν έχει σημασία που μεγαλώνει. Τα παιδιά που μεγαλώνουν στην Ελλάδα, στην πρωτεύουσα ή στην περιφέρεια, έχουν να συναγωνιστούν τα παιδιά που τελειώνουν το σχολείο σε κάποια επαρχία της Κίνας, σε μία μεγαλούπολη των ΗΠΑ ή στη Φιλανδία.
Οι παραπάνω εξελίξεις φαίνονται ήδη στη ζωή μας. Ο παραγωγός ελαιόλαδου στη Λοκρίδα, ανταγωνίζεται τον παραγωγό της Ιταλίας ή της Ισπανίας. Η ορεινή ή παραθαλάσσια ξενοδοχειακή μονάδα στην Ελλάδα, διεκδικεί τον ίδιο πελάτη με αυτόν που μπορεί να επιλέξει ως προορισμό την Τουρκία ή τις Μαλδίβες. Μία εταιρεία που φτιάχνει λογισμικό, μπορεί να έχει έδρα στο Τόκιο, στο Βερολίνο ή στην Καβάλα.
Η παγκοσμιοποιημένη αγορά αλλάζει το τοπίο και είναι στο χέρι μας να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της. Κυρίως όμως, είναι υποχρέωσή μας να φροντίσουμε ώστε τα παιδιά μας να μην βρίσκονται στην ουρά του τραίνου, αλλά στη θέση του οδηγού. Αυτό το στοίχημα ξεκινά να το κερδίζει κάθε χώρα από τα σχολεία της.
Όποια λοιπόν κι αν είναι η συζήτηση για την πολιτική στην Ελλάδα, σε κεντρικό ή αυτοδιοικητικό επίπεδο, ένα από τα βασικά ερωτήματα στα οποία καταλήγει πρέπει να είναι το εξής: τι μπορούμε να κάνουμε σήμερα για τα παιδιά μας; Πως μπορούμε να τους δώσουμε τα εφόδια για να προκόψουν στη ζωή τους και μαζί, να σηκώσουν και την πατρίδα μας;
Η απάντηση, όπως είπαμε, σε αυτό το ερώτημα περνάει σε μεγάλο βαθμό από την Εκπαίδευση.
Η πραγματικότητα
Το σχολείο αλλάζει, στην Ελλάδα και στον κόσμο. Ακολουθεί τις ανάγκες των παιδιών και εξελίσσεται. Ακούμε για STEM[1] και Ρομποτική. Για καινοτόμες προσεγγίσεις των Ξένων Γλωσσών, των Θετικών Επιστημών και της Ιστορίας. Γίνεται λόγος για την τεχνολογία στην εκπαίδευση και τις δεξιότητες του 21ου αιώνα. Και όλα αυτά γίνονται σήμερα, δίπλα μας. Όσοι ασχολούνται με την Εκπαίδευση στην Ελλάδα, παρακολουθούν πρωτοβουλίες σε Ιδιωτικά, σε Πρότυπα και Πειραματικά, αλλά και σε πολλά Δημόσια σχολεία του κέντρου.
Εύλογα δημιουργείται το ερώτημα: τι γίνεται στην Περιφέρεια; Τα παιδιά των σχολείων στην επαρχία, δεν πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες με τους συμμαθητές τους στην Αθήνα, ή και σε άλλες χώρες; Όπως θα δούμε στη συνέχεια, ήδη υπάρχουν φωτεινά παραδείγματα που δείχνουν το δρόμο που μπορούμε να ακολουθήσουμε όλοι μαζί.
Ο ρόλος της Περιφέρειας
Το βάρος πέφτει φυσικά στους λειτουργούς της Εκπαίδευσης. Οι δάσκαλοι και οι δασκάλες, οι καθηγήτριες και οι καθηγητές, οι Διευθυντές και οι Διευθύντριες των σχολικών μονάδων, είναι τα στελέχη που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της Εκπαίδευσης. Υπάρχουν παραδείγματα εκπαιδευτικών από όλα τα μέρη της Ελλάδας, που παίρνουν πρωτοβουλίες και αναβαθμίζουν τα σχολεία όπου φοιτούν τα παιδιά μας.
Κάπως έτσι βλέπουμε λαμπρά παραδείγματα Δημόσιων Σχολείων της Περιφέρειας, όπως στη Βυτίνα, στο Φουρφουρά της Κρήτης, στα Τρίκαλα και σε πολλές άλλες περιοχές της πατρίδας μας, όπου εκπαιδευτικοί με κέφι και όραμα προσφέρουν στα παιδιά σύγχρονη εκπαίδευση. Έτσι, μαθαίνουμε για παιδιά που συμμετέχουν σε πανελλαδικούς και διεθνείς διαγωνισμούς και ξεχωρίζουν. Αν δει κανείς τις διακρίσεις των μαθητών της περιφέρειας σε διαγωνισμούς Επιχειρηματικότητας, Ρομποτικής και όχι μόνο, τότε θα γεμίσει αισιοδοξία.
Για να γίνουν εφικτά όλα αυτά και να αγγίξουν περισσότερες περιοχές της περιφέρειας (ιδανικά κάθε γωνιά της), οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται ένα πράγμα: στήριξη, δηλαδή πόρους για να ενισχύσουν το έργο τους. Σε αυτόν τον αγώνα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί και οφείλει να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η εύρεση πόρων για την αναβάθμιση των σχολείων, η δημιουργία συνεργιών με τον ιδιωτικό τομέα και τα πανεπιστήμια, η ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ των σχολείων και η επιμόρφωση των δασκάλων, αποτελούν τα εργαλεία για να επιτευχθούν τα παραπάνω.
Το μέλλον
Τελικά όλα αυτά πρέπει να μας τρομάξουν ή να μας αγχώσουν; Όχι, δεν χρειάζεται να μας αγχώσουν, έμπνευση μόνο μπορούν να μας δώσουν.
Αρκεί να ενισχύσουμε τους εκπαιδευτικούς που με κέφι και φρέσκιες ιδέες, παντρεύουν τη μουσική με τις επιστήμες. Που βρίσκουν τρόπους για να μη μένει κανένα παιδί έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία. Μάλιστα, όχι απλώς να μη μένει πίσω, αλλά αντίθετα, φροντίζουν η ιδιαιτερότητά να γίνεται δύναμη και όχι αδυναμία. Φτάνει να δώσουμε τα εργαλεία στους εκπαιδευτικούς που μαζί με τα γράμματα, μαθαίνουν στα παιδιά να συνεργάζονται, να ανταλλάζουν ιδέες και να συνθέτουν, συχνά πολύ καλύτερα από εμάς τους μεγάλους.
Δεν είναι όλα τα παιδιά ίδια, σίγουρα. Κάθε παιδί έχει τις δικές του δυνατότητες και ανησυχίες. Έχει τους δικούς του στόχους, τα δικά του όνειρα και ταλέντα.
Το σχολείο, όπου και αν βρίσκεται, σε μια συνοικία της Αθήνας ή σε μία κοινότητα της περιφέρειας, πρέπει να του δίνει τα εφόδια για να επιτύχει τους στόχους του.
Αυτό το χρωστάμε στα παιδιά μας.
________________________________
[1] STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics): πρόκειται για την σύγχρονη προσέγγιση της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών, που συνδυάζει αυτά τα αντικείμενα, δηλαδή βάζει τα παιδιά στο Εργαστήριο για να κάνουν πειράματα.