Την άμεση εξέταση ίδρυσης αυτόνομου Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας, από την νέα Ανεξάρτητη Αρχή, ζήτησε ο Βουλευτής Θέμης Χειμάρας
Την ίδρυση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης χαιρέτισε στη σημερινή του ομιλία ο Βουλευτής Θέμης Χειμάρας, με αφορμή την ψήφιση του Νομοσχεδίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση.
Η αξιολόγηση των ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ο κεντρικός στρατηγικός σχεδιασμός όσον αφορά την Ανώτατη Εκπαίδευση, αποτελούν τους κύριους στόχους της νεοσύστατης Ανεξάρτητης Αρχής.
Ο Βουλευτής, στην ομιλία του, δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει, την αναγκαιότητα ίδρυσης ενός αυτόνομου Πανεπιστημίου στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας με έδρα τη Λαμία, καθώς πρόκειται για τη μόνη Ελληνική Περιφέρεια, χωρίς δικό της Τριτοβάθμιο Ίδρυμα.
Πεπεισμένος εμφανίστηκε, για το γεγονός ότι η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, θα επανεξετάσει με ορθολογικά και επιστημονικά κριτήρια την ίδρυση ενός Αυτόνομου πόλου Ανώτατης Εκπαίδευσης στη Στερεά Ελλάδα.
Ενδεικτική της ομιλίας του, είναι η δήλωση του κ. Χειμάρα στην οποία αναφέρει:
«Είναι χρέος μας να εμποδίσουμε τη “διαφυγή μυαλών”, όχι μόνο από τις μεγάλες πόλεις στο εξωτερικό, αλλά και από την Περιφέρεια προς τα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα.
Είναι χρέος μας να μεριμνούμε για όλες τις Περιφέρειες της Ελλάδας, ειδικά όταν αυτές διαθέτουν τόσα συγκριτικά πλεονεκτήματα, αλλά και ικανό ανθρώπινο δυναμικό.
Και το χρέος μας θα το υπηρετήσουμε στο ακέραιο”.
Η ομιλία του Βουλευτή
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Συζητάμε συχνά για ανάπτυξη, επενδύσεις, φορολογία, οικονομία. Αλλά ξεχνάμε τι βρίσκεται στη βάση ενός επιτυχημένου πολιτικού και οικονομικού συστήματος. Αυτό δεν είναι άλλο από την παιδεία. Είναι το Α και το Ω. Ο θεμέλιος λίθος. Δεν είναι τυχαίο ότι χώρες που πέτυχαν και διατηρούν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, επένδυσαν πρωτίστως στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Τα Πανεπιστήμια ανέδειξαν μέσω της έρευνας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου και η πολιτεία τα αξιοποίησε επενδύοντας πόρους και πολιτικές σε αυτά. Η Ανώτατη Εκπαίδευση μιας χώρας είναι δείκτης κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής, ανάπτυξης και προόδου. Το νομοσχέδιο που έχουμε μπροστά μας σήμερα, επεμβαίνει σε καίρια ζητήματα της ανώτατης εκπαίδευσης. Προχωρά στην σύσταση μιας ανεξάρτητης αρχής, υπεύθυνης για τη διαμόρφωση της εθνικής στρατηγικής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Την ίδια στιγμή επιλύει χρόνια προβλήματα των ΕΛΚΕ, δημιουργώντας ένα πιο ευέλικτο και ευπροσάρμοστο πλαίσιο λειτουργίας, αντιμετωπίζοντας την αυξημένη γραφειοκρατία που προκύπτει από την προβληματική εφαρμογή του δημόσιου λογιστικού.
Σε διεθνές επίπεδο, η ιδέα της ποιοτικής αξιολόγησης των Πανεπιστημίων προήλθε από αυτή ακριβώς την ανάγκη σύνδεσής τους με την αγορά και τις πηγές χρηματοδότησης. Στις Η.Π.Α. ακολουθείται ένα εθελοντικό πρόγραμμα αξιολόγησης των Πανεπιστημίων, ενώ σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Αγγλία, η Ολλανδία και η Σουηδία λειτουργούν θεσμοθετημένες ανεξάρτητες αρχές, οι οποίες είναι επιφορτισμένες με την αξιολόγηση των Ιδρυμάτων. Ο διεθνής φορέας αξιολόγησης Times Higher Education (THE) κατατάσσει τα κορυφαία Πανεπιστήμια στην Ευρώπη βάσει της ποιότητας της διδασκαλίας. Η αξιολόγηση εστιάζει σε θέματα σπουδών, διδακτικού προσωπικού, ποιότητας υπηρεσιών του Ιδρύματος, ευκαιριών για την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Λαμβάνεται υπόψη η ερευνητική παραγωγικότητα του προσωπικού, η ακαδημαϊκή φήμη του Ιδρύματος, η απορρόφηση των αποφοίτων, οι εξερχόμενοι φοιτητές ERASMUS κλπ.
Η αλήθεια είναι πως στην Ελλάδα του χθες, σε πολλά πεδία της Δημόσιας Διοίκησης, της λειτουργίας ουσιαστικά του Κράτους και των Δομών του, η λέξη αξιολόγηση παρέμενε άγνωστη. Ειδικότερα στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η αξιολόγηση αποτελεί προϋπόθεση διασφάλισης της ορθολογικής ανάπτυξης.
Σήμερα, απαντούμε στις ανάγκες των καιρών, συνδέοντας άμεσα την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων με μέρος της κρατικής χρηματοδότησης που αυτά λαμβάνουν. Πρόκειται για ένα μέτρο δοκιμασμένο διεθνώς και όχι για μια διαδικασία “τιμωρητικής αξιολόγησης” όπως άστοχα το χαρακτηρίσατε κύριοι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ.
Η απουσία κεντρικού σχεδιασμού και ο ευκαιριακός, σχεδόν πελατειακός, τρόπος δράσης της εκάστοτε κυβέρνησης, αποτελούσαν ανέκαθεν παθογένειες της ανώτατης εκπαίδευσης. Οι πρόσφατες διατάξεις του νόμου Γαβρόγλου, μέσω του οποίου ιδρύθηκαν 37 νέα τμήματα σχολών χωρίς κανένα σχεδιασμό, ανέδειξαν με τον καλύτερο τρόπο την ανάγκη ύπαρξης μιας ανεξάρτητης αρχής. Μια Αρχής που θα διαμορφώνει με επιστημονική προσέγγιση και ακαδημαϊκή τεκμηρίωση, τον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας.
Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, που ιδρύεται με το προς ψήφιση νομοσχέδιο, υπηρετεί αυτόν ακριβώς το σκοπό. Πρόκειται για μια ανεξάρτητη αρχή με ενισχυμένες αρμοδιότητες όσον αφορά το σχεδιασμό της εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση. Η Κυβέρνησή μας στέκεται πέρα και μακριά από μικροπολιτικά συμφέροντα και λογικές που ήθελαν «Κάθε χωριό και ΤΕΙ, κάθε πόλη και Πανεπιστήμιο». Η ανάγκη του ορθολογικού σχεδιασμού αναδείχθηκε στο μέγιστο βαθμό, κατά την εφαρμογή του νόμου Γαβρόγλου.
Φέρνω στην μνήμη μου την «διαβούλευση» της εποχής, μεταξύ Υπουργού και τοπικών φορέων, σχετικά με το αίτημα δημιουργίας Ανεξάρτητου Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδας, μια και αξίζει να αναφέρω πως η Περιφέρειά μου είναι η μοναδική περιφέρεια της χώρας που δεν διαθέτει αυτόνομο Πανεπιστήμιο. Για να ενισχύσουμε την πρότασή μας για την Ίδρυση πανεπιστημίου, οι τοπικοί φορείς τότε και συγκεκριμένα η Περιφερειακή Ένωση Δήμων και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, ανέθεσαν σε επιτροπή αξιόλογων επιστημόνων του τόπου, την προετοιμασία μιας τεκμηριωμένης πρότασης την οποία θα έθεταν στον Υπουργό Παιδείας.
Την ίδια στιγμή, που οι φορείς της Στερεάς Ελλάδας προσπαθούσαν να παραμείνουν ενωμένοι στην διεκδίκηση ενός κοινού στόχου, ο οποίος θα υπηρετούσε το αυτονόητο, να αποκτήσει δηλαδή και η Στερεά Ελλάδα τον δικό της αυτόνομο πόλο Ανώτατης Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, την ίδια λοιπόν στιγμή, το Υπουργείο Παιδείας, επιχείρησε και πέτυχε, τολμώ να πω, να απομονώσει Αυτοδιοικητικούς και Βουλευτές, να διασπάσει τον κοινό αγώνα και να διαμελίσει τα υπάρχοντα τμήματα του ΤΕΙ σε 3 ΑΕΙ των Αθηνών και 1 της Θεσσαλίας.
Αυτή ήταν η λογική του χθες που ανέφερα στην αρχή της ομιλίας μου. Αυτή ήταν η μεθοδολογία ανάπτυξης της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας. Αυτή τη λογική αλλάζουμε με το παρόν Νομοσχέδιο.
Και για να σταθώ στην ουσία του παραδείγματος της Στερεάς Ελλάδας. Συμφωνούμε νομίζω πως δεν είναι δυνατόν να είναι η Στερεά Ελλάδα η μόνη Περιφέρεια χωρίς αυτόνομη Πανεπιστημιακή Δομή. Είναι επίσης δεδομένο, πως η ανάπτυξη των ισχυρών Περιφερειών της Ευρώπης, στηρίχθηκε στην λειτουργία των Πανεπιστημίων που λειτουργούν στον τόπο τους. Είναι λοιπόν δίκαιο το αίτημά μας.
Ποιοι ή Ποιος όμως και κυρίως με ποια κριτήρια θα εξετάσει την βιωσιμότητα της πρότασης? Οι τοπικοί φορείς μπορεί να λένε αυτά που πολιτικά πιστεύουν. Είναι όμως αντικειμενικοί?
Είναι δουλειά των τοπικών φορέων, των Βουλευτών ή των Υπουργών να κατευθύνουν στρατηγικά την ανάπτυξη των Πανεπιστημίων στη χώρα μας? Κατηγορηματικά όχι. Και αυτό το όχι, πρέπει να το πούμε όλοι μαζί σε αυτή την αίθουσα σήμερα.
Για τους λόγους αυτούς, από την πλευρά μου, χαιρετίζω την πρόταση της Κυβέρνησης για την ίδρυση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Γιατί είμαι σίγουρος ότι θα επανεξετάσει την αναγκαιότητα ίδρυσης μιας αυτόνομης Πανεπιστημιακής δομής στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας με έδρα τη Λαμία.
Είναι χρέος μας να εμποδίσουμε τη “διαφυγή μυαλών”, όχι μόνο από τις μεγάλες πόλεις στο εξωτερικό, αλλά και από την Περιφέρεια προς τα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα.
Είναι χρέος μας να μεριμνούμε για όλες τις Περιφέρειες της Ελλάδας, ειδικά όταν αυτές διαθέτουν τόσα συγκριτικά πλεονεκτήματα, αλλά και ικανό ανθρώπινο δυναμικό, όπως η Φθιώτιδα και η Στερεά Ελλάδα.
Και το χρέος μας θα το υπηρετήσουμε στο ακέραιο.
Σας ευχαριστώ.