STAR Κεντρικής Ελλάδας
Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης
Τελευταίες Ειδήσεις

papathΓια πρώτη φορά στα χρονικά της μεταλλευτικής νομοθεσίας, το 2012, δρομολογήθηκαν ουσιαστικές παρεμβάσεις προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, σε περιοχές όπου υπάρχει μεταλλευτική δραστηριότητα.

Με τον Ν. 4042/2012 ορίσθηκε απόδοση του ποσοστού 20% σε Δήμους εντός των ορίων των όποιων ασκείται μεταλλευτική δραστηριότητα, από τα έσοδα του Δημοσίου, από τα μισθώματα δημόσιων μεταλλείων και την είσπραξη τελών υπέρ του Δημοσίου από τα ιδιωτικά μεταλλεία. Αυτή υπήρξε μια σημαντική αλλαγή και πολιτική απόφαση υπέρ του κοινωνικού συνόλου, σε έναν Μεταλλευτικό Κώδικα που δεν προέβλεπε διανομή παρά το ότι ήταν σε ισχύ για 40 και πλέον χρόνια.
Σήμερα οι ανάγκες των Δήμων για έργα και μέτρα περιβαλλοντικής και κοινωνικής προστασίας και φροντίδας έχουν αυξηθεί. Η κοινωνία είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένη, και οι πολίτες ζητούν:
- Έλεγχο για περιβαλλοντική συμμόρφωση του επιχειρείν σε κάθε βήμα και δραστηριότητα.
- Αυξημένο κοινωνικό περιβαλλοντικό μέρισμα από τις μεταλλευτικές δραστηριότητες και της εκμετάλλευσης του μη ανανεώσιμου ορυκτού πλούτου και
- θέτουν επιτακτικά ζητήματα, όπως αυτό της ασφάλειας της εργασίας, με χρήση των καλύτερων δυνατών μέτρων προστασίας, και της ορθολογικής διαχείρισης του ορυκτού πλούτου για τις επόμενες γενεές.
Παράλληλα, η 4η τεχνολογική επανάσταση και η χρήση της ρομποτικής και των αυτοματισμών στο Μεταλλευτικό Κλάδο δεν είναι πολύ μακριά, με ότι αυτό συνεπάγεται σε Ελλάδα και Ευρώπη για τις ανάγκες μετασχηματισμού και προστασίας των θέσεων εργασίας και κατά συνέπεια εγείρονται ιδεολογικά και πολιτικά ζητήματα για τη διανομή της υπεραξίας που θα παράγεται.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Προτίθεται η Κυβέρνηση να αυξήσει το ποσοστό του 20% που αποδίδεται σήμερα στους Δήμους, εντός των ορίων των όποιων ασκείται μεταλλευτική δραστηριότητα, από τα έσοδα του Δημοσίου, από τα μισθώματα δημόσιων μεταλλείων και την είσπραξη τελών υπέρ του Δημοσίου από τα ιδιωτικά μεταλλεία;

2. Προτίθεται η Κυβέρνηση να ανοίξει τον κοινοβουλευτικό διάλογο για την συζήτηση του θέματος της 4ης τεχνολογικής επανάστασης, την χρήση της ρομποτικής και των αυτοματισμών, στην Ελληνική επιχειρηματική αγορά και ειδικότερα στον Μεταλλευτικό Κλάδο, με σκοπό την αναδιανομή της υπεραξίας που παράγεται από τα σύγχρονα μέσα παραγωγής;

3. Προτίθεται η Κυβέρνηση να στελεχώσει επαρκώς, με εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και τεχνολογικά μέσα, τις αρμόδιες Διευθύνσεις για τον έλεγχο ασφαλείας και την περιβαλλοντική συμμόρφωση των επιχειρήσεων στον μεταλλευτικό κλάδο;

4. Υπάρχει η δυνατότητα ένταξης και χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ μέτρων προστασίας και ασφάλειας της εργασίας, με χρήση νέων τεχνολογιών και συστημάτων ασφαλείας, στο μεταλλευτικό κλάδο;

5. Προτίθεται, και με ποια συγκεκριμένα μέτρα, η Κυβέρνηση να προωθήσει και υποστηρίξει τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών τόσο στην Τριτοβάθμια όσο και στην Δευτεροβάθμια εκπαιδευτική βαθμίδα για την κατανόηση σε βάθος των νέων τεχνολογιών και των νέων περιβαλλοντικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει η σύγχρονη Βιομηχανία και ειδικότερα ο Μεταλλευτικός Κλάδος;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές,

 

Γιώργος Αρβανιτίδης

Κωνσταντίνα Γιαννακοπούλου
Χρήστος Γκόκας
Γιώργος Καμίνης
Χαράλαμπος Καστανίδης
Μιχάλης Κατρίνης
Βασίλης Κεγκέρογλου
Χαρά Κεφαλίδου
Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος
Δημήτρης Κωνσταντόπουλος
Ευαγγελία Λιακούλη
Ανδρέας Λοβέρδος
Γιώργος Μουλκιώτης
Μπαράν Μπουρχάν
Δημήτρης Μπιάγκης
Απόστολος Πάνας
Ανδρέας Πουλάς
Κώστας Σκανδαλίδης
Γιώργος Φραγγίδης

 

Για την Φωκίδα παραμένει έως και σήμερα δυστυχώς ως εκκρεμότητα το πλαίσιο που θα αναπτύξει την περιοχή γύρω από τον Ταμιευτήρα Μόρνου με όρους ορθής περιβαλλοντικής προστασίας. Επί δεκαετίες είναι γνωστά τα προβλήματα για το καθεστώς γύρω από τον Ταμιευτήρα, αλλά η συνεχής αναβλητικότητα στην πρόθεση λύσεων αφαιρεί δυνατότητες ανάπτυξης στην περιοχή και επιβαρύνει την Ελληνική Πολιτεία.
Ο Βιολογικός Καθαρισμός στο Λιδωρίκι δεν λειτουργεί.
Οι Φυλακές Μαλανδρίνου, δεν έχουν βιολογικό και μεταφέρουν καθημερινά τα λύματα, επιβαρύνοντας ουσιαστικά το κόστος λειτουργίας τους κατά δεκάδες χιλιάδες ευρώ ετησίως.
Η λύση που προτάθηκε και εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ το 2011 για τον «Βιολογικό και παραλίμνιο Αγωγό Λυμάτων» κρίθηκε ακριβή από την τότε κυβέρνηση, απεντάχθη το 2012 και έκτοτε δεν υπήρξε νέα επίσημη πρόταση για λύση και χρηματοδότηση του έργου σε Εθνικό ή Κοινοτικό Πρόγραμμα.
Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι να μην υπάρχει ακόμη κοινά αποδεκτή λύση, τεχνική μελέτη, οικονομική εκτίμηση και τεχνικό δελτίο για τη διαχείριση των λυμάτων στην περιοχή γύρω από το Ταμιευτήρα του Μόρνου και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να υπάρξει και ουσιαστική βελτίωση της Υγειονομικής Διάταξης Α5 που επιτρέπει και καθορίζει αποστάσεις δραστηριοτήτων γύρω από τον Ταμιευτήρα.
Επιπλέον, στα χρόνια που κύλισαν από την λύση με τον Νόμο για την αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων το 2012, λύση που είναι σε ισχύ στο σύνολο της χώρας, αλλά δεν μπορεί να λειτουργήσει λόγω της Υγειονομικής Διάταξης Α5 στη Φωκίδα, δεν έγιναν οι κατάλληλες ενέργειες για τη δημιουργία ενός ειδικού χωρικού γύρω από τον Ταμιευτήρα.
Όλα αυτά τα προβλήματα που επηρεάζουν άμεσα τις ζωές των ανθρώπων και την επιχειρηματικότητα στην περιοχή, με βάση τα αναφερόμενα στη συγκεκριμένη Υγειονομική Διάταξη για την απαγόρευση δραστηριότητας σε ακτίνα 1,5 χιλιόμετρα από τον Ταμιευτήρα. Ωστόσο, η ΕΥΔΑΠ ΑΕ και η ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ έχουν μείνει σιωπηλές, απλά παρακολουθώντας τα προβλήματα μην προτείνοντας και μη συμβάλλοντας σε λύσεις.
Κατόπιν αυτών ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί :
1. Ποιο το κόστος τα τελευταία είκοσι χρόνια για το Υπουργείο Δικαιοσύνης από την μη ύπαρξη βιολογικού στις Φυλακές Μαλανδρίνου;
2. Ποια η τεχνική λύση και το κόστος αυτής για την αντιμετώπιση του ζητήματος βιολογικού στις Φυλακές Μαλανδρίνου; Υπάρχουν σκέψεις για κοινή αντιμετώπιση του ζητήματος με τον Δήμο Δωρίδας για τον βιολογικό Λιδωρικίου ;
3. Εξετάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη δημιουργία ειδικού χωρικού στην περιοχή, όπου με τις απαραίτητες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις να επιτρέπεται η κτηνοτροφική και μεταποιητική δραστηριότητα, σε ακτίνα μικρότερη του 1,5 χιλιομέτρου από τον Ταμιευτήρα, σε περιοχή όπου ήδη παρατηρείται συγκέντρωση των μονάδων αυτών;
4. Υπάρχει σχέδιο του Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την διαχείριση των λυμάτων στην περιοχή γύρω από τον Ταμιευτήρα Μόρνου και τα σημεία απορροής των υδάτων μετά την επεξεργασία; Υπάρχει σχεδιασμός για τεχνική λύση και πρόταση στο πρόβλημα της διαχείρισης των λυμάτων του Λιδωρικίου, των Κτηνοτροφικών Μονάδων και Μεταποιητικών Εγκαταστάσεων και των Φυλακών Μαλανδρίνου στην περιοχή;
5. Εξετάζουν τα αρμόδια Υπουργεία αλλαγές στην Υγειονομική Διάταξη Α5 και ανάληψη πρωτοβουλιών για βέλτιστες περιβαλλοντικές λύσεις ως προς την διαχείριση των λυμάτων του Λιδωρικίου, των Κτηνοτροφικών Μονάδων και Μεταποιητικών Εγκαταστάσεων και των Φυλακών Μαλανδρίνου και την δημιουργία ενός θύλακα δραστηριοτήτων, ενός ειδικού χωρικού για την περιοχή;
6. Ποιο είναι το κόστος για τις μελέτες, τα τεχνικά έργα και την λειτουργία των συστημάτων που προτίθεται η ΕΥΔΑΠ ΑΕ να αναλάβει για την ορθή λειτουργία βιολογικών και συστημάτων απορροής στην περιοχή γύρω από τον Ταμιευτήρα Μόρνου;

 

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης σας. Χρησιμοποιώντας τη ιστοσελίδα αποδέχεστε την χρήση τους.