fbpx
STAR Κεντρικής Ελλάδας
Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης
Τελευταίες Ειδήσεις
Στέφανος Σταμέλλος

Στέφανος Σταμέλλος

Mέλος της «Οικολογίας Αλληλεγγύης Στερεάς»

stamellos

 

Ανοίγοντας τη συζήτηση για τις καταστροφές, που προξένησε ο «Ιανός» στην περιοχή μας, και κάνοντας μια ιστορική αναδρομή στις πλημμύρες του Σπερχειού ποταμού τα τελευταία 150 χρόνια, το συμπέρασμα είναι απλό: Είχαμε βροχοπτώσεις και έντονα καιρικά φαινόμενα πάντα, τα οποία έγιναν πιο συχνά τα τελευταία χρόνια και αναμένονται, ναι, να γίνουν ακόμα πιο έντονα στο μέλλον. Αυτό το λένε οι επιστήμονες.

stamellos

 

Έκλεισε, αισίως που λένε, ένα χρόνο θητείας η Δημοτική Αρχή. Αυτό μας υπενθυμίζει πόσο γρήγορα τρέχει ο χρόνος και πόσο ακόμα πιο γρήγορα ο πολιτικός χρόνος. Αρχίζουν να παλιώνουν οι υποσχέσεις και η μνήμη να χαλαρώνει. Τα προεκλογικά προγράμματα και τα χρονοδιαγράμματα, με τις δαπάνες και τα έσοδα, κατέβηκαν από τις ιστοσελίδες, για να μην ανατρέχει κανείς∙ και η ιστοσελίδα της Περήφανης Πόλης έκλεισε [undefined]. Άλλωστε τα μεγάλα λόγια της προεκλογικής περιόδου και η αθέτηση των υποσχέσεων στη συνέχεια είναι σύνηθες φαινόμενο. Οι δημότες όμως οφείλουν να αποδεικνύουν ότι και μνήμη έχουν και κρίση.

 

Πολλά πράγματα, θα πει κανείς, έχουν διαφοροποιηθεί λόγω της κατάστασης και του COVID-19. Η τεχνολογία όμως σήμερα επιτρέπει να πάντα, αρκεί να το θελήσουμε. Και αναφέρομαι περισσότερο στα θέματα της ενημέρωσης, της συμμετοχής και της διαφάνειας, για να μπορεί κανείς, ως πολίτης, με περισσότερη γνώση να κρίνει το έργο. Αυτό ορίζουν οι αρχές και οι αξίες της αυτο-διοίκησης, αυτές που έχουν κατακτηθεί στο διάβα του χρόνου, αλλά και που ορίζει η νομοθεσία. Αναμφισβήτητα η πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση, ο δήμος, είναι χώρος διαλόγου, συγκλίσεων και συνθέσεων. Είναι ο κατεξοχήν λαϊκός θεσμός, που στις κρίσιμες στιγμές για την κοινωνία, όπως αυτή που διανύουμε, έχει να παίξει σημαντικό ρόλο και να φέρει σε πέρας σημαντικές ευθύνες. Σήμερα δυστυχώς ξεχνιέται το «αυτο» και προβάλλεται μόνο το «διοίκηση».

 

Αποδεικνύεται ότι η ηγεσία του Δήμου δεν μπορεί να ξεπεράσει το παραδοσιακό συντηρητικό μοντέλο του δημαρχοκεντρισμού, των μηχανισμών και των αόρατων συμβούλων. Επιλέγει να καθορίζει τις πρακτικές και τις αποφάσεις της - με κάποια προσχήματα εννοείται - στη βάση των ιδεολογικών της αρχών και των κεντρικών πολιτικών στην αυτοδιοίκηση. Ο ρόλος του δημάρχου και της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου συνεχίζει να είναι ρόλος του «ήπιου διαμεσολαβητή» ανάμεσα στην κεντρική εξουσία και την τοπική κοινωνία∙ ένας ρόλος συνεπικουρικός στις πολιτικές ιδιωτικοποίησης των φιλέτων της αυτοδιοίκησης, με την κρατικοδίαιτη και επιδοτούμενη «ιδιωτική πρωτοβουλία» να εδραιώνεται στον τομέα των υπηρεσιών του Δήμου. Αυτό, σε συνδυασμό με τους μειωμένους πόρους και τον τρόπο που χρηματοδοτείται σήμερα η αυτοδιοίκηση, διευκολύνει τα σχέδια για τη σταδιακή συρρίκνωση του ρόλου της, με τη συνεχή μείωση του μόνιμου προσωπικού και την υποβάθμιση των υπηρεσιών, όταν η ανεργία στους νέους χτυπάει κόκκινο.

 

Θα επαναλάβω μερικές από τις χιλιοειπωμένες κατά καιρούς αιτιάσεις και προτάσεις. Οι προθέσεις είναι να συμβάλλουν θετικά από θέσεις αρχών και οι προτάσεις έχουν χαρακτήρα δημιουργικό. Το πρώτο όμως και σημαντικό, που πρέπει να επισημανθεί, είναι ότι ο Δήμος ασφυκτιά από την έλλειψη ενός συγκεκριμένου οράματος. Τα μεγάλα ζητήματα όπως το Πανεπιστήμιο, η Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας, οι Ιαματικές Πηγές και ο θερμαλιστικός τουρισμός, ο Σπερχειός, ο Μαλιακός, η Οίτη και το Καλλίδρομο, ο Ηρακλής και η ιστορική Γέφυρα του Γοργοποτάμου, είναι θέματα που δεν αντιμετωπίζονται, δεν συζητιούνται συλλογικά και χρονίζουν∙ και αυτό για ένα δήμο που θέλει να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή αξιοποιώντας τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.

 

Τα θέματα που αφορούν στην αγροτική παραγωγή και τον πρωτογενή τομέα, στην τουριστική πολιτική και τον ήπιο εναλλακτικό τουρισμό, τις πολιτιστικές υποδομές, το περιβάλλον και τη βιώσιμη προοπτική της περιοχής, τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας και τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, τη διαχείριση του υδάτινου πλούτου, την αποτύπωση και αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας, απασχόλησαν ελάχιστα έως καθόλου τη δημοτική αρχή. Προβλήματα δεκαετιών παραμένουν, όπως είναι η επικίνδυνη λειτουργία του ΧΑΔΑ/ΧΥΤΑ, τα περιαστικά άλση αναψυχής, ο Ξηριάς, τα λατομεία, αλλά και καινούργια μικρότερα, ίσως, όπως: ο Κανονισμός Άρδευσης, ο Κανονισμός Αθλητικών Χώρων, ο Κανονισμός Διαχείρισης του Πρασίνου, το Σχέδιο Αντιπλημμυρικής Προστασίας, η πιστοποίηση και η λειτουργία των παιδικών χαρών και των χώρων άθλησης της νεολαίας, η Δημοτική Αστυνομία, το οικονομικό σκάνδαλο στο ΔΗΠΕΘΕ, η Λαϊκή του Σαββάτου, η λειτουργία των δημοτικών αποχωρητηρίων, η απομάκρυνση του όρχου οχημάτων.


Εξετάζοντας μια - μια τις πλευρές της καθημερινότητας του δημότη, διαπιστώνουμε τις ουσιαστικές καθυστερήσεις και τα σοβαρά ελλείμματα. Η καθυστέρηση στην εφαρμογή του Δημοτικού Σχεδίου Διαχείρισης των Αποβλήτων (Δη.Σ.Δ.Α.) και της λειτουργίας του ΧΥΤΑ, η ανεξέλεγκτη εναπόθεση των Αποβλήτων Εκσκαφών Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), τα αστικά πάρκα, η απόδοση των στρατοπέδων στο Δήμο, οι στάσεις του αστικού ΚΤΕΛ και η αισθητική της πόλης, η κατάσταση του πρασίνου και των δέντρων, η συντήρηση των αθλητικών υποδομών, ο Άγιος Λουκάς, είναι μερικές από αυτές.

 

Λέγαμε πάντα πως αυτό το μοντέλο λειτουργίας της αυτοδιοίκησης, το απαρχαιωμένο μοντέλο του δημαρχοκεντρισμού, αποδεικνύεται από τα πράγματα ότι είναι αναποτελεσματικό, δεν έχει να δώσει κάτι καινούργιο και έχει φθάσει στα όρια του. Εκ των πραγμάτων η νέα εποχή που διανύουμε απαιτεί ένα άλλο μοντέλο δημοτικής «διαχείρισης» και λειτουργίας, με τη στροφή στην παραγωγική ανασυγκρότηση της τοπικής οικονομίας, με διαφάνεια, έλεγχο και συμμετοχή των δημοτών και των φορέων, με την ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεγγύης και με σεβασμό στο περιβάλλον∙ για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις μεγάλες απαιτήσεις της εποχής και στις προκλήσεις του μέλλοντος με βιωσιμότητα.

 

stamellos

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε πρόσφατα επιστολή στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και το Υπουργείο Ανάπτυξης σχετικά με τη ΣΔΙΤ για τις Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) Πελοποννήσου.

stamellosΗ ίδια η Γενική Δ/νση Περιβαλλοντικής Πολιτικής (Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης) του ΥΠΕΝ, στην απάντηση σε Ερώτηση Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την Εγκατάσταση Αιολικών Σταθμών στην Οίτη αναφέρει:

«Επισημαίνεται ότι το πολύγωνο εγκατάστασης των ανεμογεννητριών (Α/Γ) του έργου του θέματος βρίσκεται εκτός προστατευόμενης περιοχής του Δικτύου NATURA 2000. Όμως, το σύνολο των Α/Γ, αλλά και τμήμα των συνοδών, εντοπίζεται εντός της Σημαντικής Περιοχής για τα Πουλιά της Ελλάδας (ΣΠΠΕ) με κωδικό GR104 (Όρος Οίτης), ενώ το μεγαλύτερο τμήμα των συνοδών εντοπίζεται εντός της ΣΠΠΕ με κωδικό GR103 (Κοιλάδα και εκβολές Σπερχειού-Μαλιακός κόλπος). Επίσης τμήμα των συνοδών έργων εντοπίζεται εντός της ΖΕΠ GR2440005 (κάτω ρους και εκβολές Σπερχειού ποταμού.», άρα εντός της περιοχής Natura.

stamellosΜου έλεγε ένας φίλος προχθές κουβεντιάζοντας για τα χάλια των δέντρων στη Λαμία, πως δεν έχει προσωπικό ο Δήμος για να συντηρήσει το πράσινο και τα δέντρα, όπως πρέπει.

stamellos

Οι φωτογραφίες είναι σημερινές στον Μαλιακό κόλπο. Είναι στην παραλία του Αγίου Σεραφείμ Καμένων Βούρλων, 300 μέτρα από το λιμάνι, με κατεύθυνση προς την Λαμία.

stamellosΤο θέμα μας είναι η διαχείριση του όρου «Αστικό και Περιαστικό Πράσινο» στη Λαμία. Ξεκινάμε με το ερώτημα: Είμαστε ευχαριστημένοι σήμερα από την κατάσταση στη Λαμία; Ασφαλώς ΟΧΙ∙ και ο καθένας μας θα μπορούσε ν' αναφέρει γι' αυτό χίλια πράγματα. Το επόμενο ερώτημα είναι επίσης: πώς μπορούμε καλύτερα; Ποιος δεν θα ήθελε να ζει σε μια πόλη με πράσινο, με πάρκα και δεντροστοιχίες, με λουλούδια και νερά, με δρόμους μεγάλους, πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους. Είναι τελικά ουτοπία μια τέτοια πόλη σήμερα; Η απάντηση είναι δύσκολη και είναι μια πρόκληση. Μας βοηθάει πάντως να προσεγγίσουμε την πραγματικότητα και να μιλήσουμε για την ποιότητα ζωής των κατοίκων της πόλης και του δήμου της Λαμίας.

stamellosΑναρωτιέμαι γιατί πρέπει να πέσει αυτή η γέφυρα, η παλιά γέφυρα του Ασωπού, μετά την Ηράκλεια της Λαμίας. Για πολλές δεκαετίες  εξυπηρετούσε την κυκλοφορία και παρείχε το πέρασμα πάνω απ' το ποτάμι, τον Ασωπό, δίπλα στα ελάχιστα σημάδια της αρχαίας Τραχίνας, της πατρίδας του Ηρακλή. Πρέπει να κατασκευάστηκε αρχικά γύρω στα 1880 με 1900, στα χρόνια του Τρικούπη, όταν χαράχτηκε η πρώτη Εθνική Οδός Αθηνών - Λαμίας, η οποία διασχίζει και σήμερα την κοιλάδα του Σπερχειού, ανεβαίνει στον Καρανάσιο, περνάει μέσα από τον Σκαμνό και συνεχίζει μέσα από τον Μπράλο και το Παλαιοχώρι, για να οδηγηθεί στην Αμφίκλεια κλπ. Από την τεχνοτροπία κάποιος ειδικός θα μπορέσει να προσδιορίσει το χρόνο κατασκευής της.

stamellosΠαρά την καραντίνα και τα μέτρα κατά του Covid-19, πολλαπλασιάστηκαν οι αντιδράσεις ενάντια στα σχέδια για την εγκατάσταση ανεμογεννητριών στις κορυφές της Οίτης. Τα μηνύματα από τις τοπικές κοινωνίες, τους φορείς της αυτοδιοίκησης και τους επαγγελματικούς φορείς της περιοχής για την τελική επιτυχία του στόχου, μας εμπνέουν και μας δυναμώνουν.

Σελίδα 1 από 8
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης σας. Χρησιμοποιώντας τη ιστοσελίδα αποδέχεστε την χρήση τους.