STAR Κεντρικής Ελλάδας
Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης
Τελευταίες Ειδήσεις
Σόλων

Σόλων

ΜΚΟ για την Σύνθεση και τον Οικολογικό Πολιτισμό

Παρασκευή, 12 Οκτωβρίου 2018 14:52

Πολιτική και φιλοδοξία

Αυτό είναι ένα θέμα που θα μας απασχολήσει πολύ στο μέλλον, μια και δεν μας απασχόλησε όσο έπρεπε στο παρελθόν. Η φιλοδοξία είναι διάχυτη σε όλους τους τομείς της ζωής και εννοούμε την τάση να επιβάλει κανείς την παρουσία του πάνω στους άλλους, να υπερισχύσει, και όχι την θετική στάση για βελτίωση του εαυτού. Επειδή είναι πλατιά αποδεκτή από την κοινωνική αντίληψη, έχει παρεισφρήσει ύπουλα ως κινητήρια δύναμη των πάντων, αλλά, ενώ όλοι την αποδέχονται, την ίδια στιγμή απαιτούν να είναι οι πολιτικοί ως εξαίρεση  αφιλοκερδείς. Μεγαλύτερη αντίφαση και πλάνη δεν μπορούσε να υπάρξει: να καλλιεργείς παντού τη φιλοδοξία και να απαιτείς ξαφνικά την εξαφάνισή της και μάλιστα στο τομέα εκείνον που είναι το κατ' εξοχήν πεδίο της φιλοδοξίας.

Τετάρτη, 18 Απριλίου 2018 15:46

Το νόημα της προόδου

Η “πρόοδος” είναι μια λέξη χιλιοειπωμένη τις τελευταίες δεκαετίες και - όπως συμβαίνει συνήθως - της έχει γίνει κατάχρηση και παραπλανητικές ερμηνείες. Πιστεύω ότι δεν θα ήταν τόσο καθοριστικά χρήσιμο να καταφύγουμε σε λεξικά για την τυπική έννοια της λέξης, γιατί το νόημα του οποίου η λέξη είναι σύμβολο δεν μπορεί παρά να είναι ευρύτερο και περιεκτικότερο του συμβόλου, είναι ζωντανό στο παρόν και αποκαλύπτεται σταδιακά ανάλογα με τις δυνατότητες αντίληψής μας. Αν γνωρίζαμε τη φύση και τον σκοπό του χρόνου, τότε θα γνωρίζαμε και τη φύση της προόδου, γιατί χωρίς χρόνο δεν θα ήταν νοητή η πρόοδος υπό οποιαδήποτε έννοια και αν την αντιλαμβανόμαστε. Δεδομένου όμως ότι αυτά μας είναι άγνωστα, είμαστε αναγκασμένοι να παραμείνουμε στο νόημα όπως μπορούμε να το κατανοήσουμε σήμερα χωρίς αφέλειες και χωρίς μαξιμαλισμούς.

Τετάρτη, 21 Μαρτίου 2018 14:53

Η επέλαση του παγκόσμιου μίσους

Η σημερινή παγκόσμια κατάσταση δεν αφήνει πλέον περιθώρια για αμφιβολίες και αυταπάτες ελπίδων για έναν κόσμο ειρήνης και δημιουργικής ζωής. Επιπλέον, αποτελεί μία βαρετή και επίμονη επανάληψη του παρελθόντος, λες και ο άνθρωπος έχει στερηθεί τη φαντασία για κάτι διαφορετικό και καλύτερο – μόνον που σήμερα οι δυνατότητες καταστροφής είναι πολύ μεγαλύτερες από εκείνες του παρελθόντος λόγω της διαθέσιμης τεχνολογίας, η οποία είναι, μάλιστα, στα χέρια ανόητων πολιτικών και επικίνδυνων επιστημόνων.

Τρίτη, 27 Φεβρουαρίου 2018 15:40

Ειρήνη και αφοπλισμός

Στο βάθος όλων των αναζητήσεων του ανθρώπου υπάρχει σαν ένα από τα έσχατα οράματα η Ειρήνη. Όμως αυτή για τον άνθρωπο είναι ένα όραμα πολύ συγκεχυμένο, το οποίο στο επίπεδο των διεθνών σχέσεων περιορίζεται και ταυτίζεται αποκλειστικά με την απουσία πολεμικών συγκρούσεων. Και η ταύτιση αυτή συνεχίζεται με απλοϊκές σκέψεις:

Γιατί οι πολεμικές συγκρούσεις είναι οδυνηρές και έχουν τέτοια εμβέλεια καταστροφής; Γιατί υπάρχουν όπλα και, όταν υπάρχουν όπλα, πάντοτε ο άνθρωπος τα χρησιμοποιεί καταχρηστικά. Επομένως πρέπει, υποτίθεται, να συμπεράνουμε ότι, αν δεν υπάρχουν όπλα, δεν θα μπορούν να συμβούν και συγκρούσεις.

 

Σε προηγούμενο άρθρο μας αναφέραμε ότι η συμμετοχή των πολιτών στη διακυβέρνηση και η ποιότητα των αποφάσεων είναι τα δύο θεμελιώδη κριτήρια της δημοκρατίας. Το πρώτο αποτελεί ένα οργανωτικό στοιχείο μέσω του οποίου εκφράζεται η δημοκρατία και το δεύτερο εκφράζει το υποκειμενικό στοιχείο της δημοκρατίας. Η συμμετοχή στη διακυβέρνηση είναι ένα σημαντικό στοιχείο που έχει εκτιμηθεί από αρκετούς ως τέτοιο. Όμως η ποιότητα των πολιτικών αποφάσεων έχει υποστεί μικρή έρευνα και κριτική όσον αφορά τη φύση της και τη σχέση της με τη δημοκρατία – κρίνεται μόνον το εκάστοτε συγκεκριμένο περιεχόμενό τους εκ του αποτελέσματός του και όχι η φύση και η επιρροή της ποιότητας καθεαυτής στη δημοκρατία.

Παρασκευή, 15 Δεκεμβρίου 2017 14:38

Δημοκρατία : Πλήθος ή Συλλογικότητα;

 

Με τη δημοκρατία συνδέεται εμφανώς, περισσότερο από κάθε άλλο πολίτευμα, η πληθικότητα. Σε ένα ολοκληρωτικό πολίτευμα πάλι υπάρχει η πληθικότητα, αλλά σαν χειραγωγούμενο και ενίοτε υπό εκμετάλλευση στοιχείο, ενώ στη δημοκρατία αυτή είναι το ελέγχον και αναδυόμενο κυβερνητικό στοιχείο. Όμως η αντίληψη για αυτό το χαρακτηριστικό είναι συνήθως ατελής και η ανάλυσή της σχεδόν αποκλειστικά εργαλειακή, χρηστική και στοχεύουσα μόνον σε αποτελέσματα. Το ζήτημά μας δεν είναι να μην υπάρχουν αποτελέσματα, αλλά αντιθέτως να βελτιστοποιηθούν αυτά μέσω μιας βαθύτερης κατανόησης της «συλλογικότητας» και των αναγκών της δημοκρατίας.

Η δημοκρατία είναι ένα πολιτικό σύστημα, ασχέτως του ότι το περιεχόμενό του δεν είναι ακόμη πλήρως προσδιορισμένο. Αυτό συμβαίνει επειδή ο ίδιος ο άνθρωπος είναι εξελισσόμενος στον χρόνο αλλά, κυρίως, επειδή είναι ακόμη αναντίστοιχος με αυτό το πολίτευμα και έτσι επηρεάζει αρνητικά κάθε προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση.

(2ο μέρος του άρθρου «Η έννοια της αδελφοσύνης»)

Έχοντας κάπως αναλύσει τι δεν είναι αδελφοσύνη, φθάνουμε στο σημείο όπου αναγκαστικά προκύπτει και ένα περαιτέρω πρόβλημα εννοιακής ερμηνείας της αδελφοσύνης. Σαν μεγάλη Ιδέα δεν μπορεί παρά να χαρακτηρίζει το σύνολο της κοσμοθεώρησης ενός ατόμου και όχι να αποτελεί μία ευκαιριακή έκφραση “καλωσύνης”.

Τρίτη, 04 Ιουλίου 2017 17:50

Ειρήνη, μια μάταιη ελπίδα;

Είναι εκπληκτικό το πώς ό,τι ο άνθρωπος επιθυμεί περισσότερο είναι και αυτό που εξ ορισμού δεν μπορεί να πραγματοποιήσει. Αυτό συμβαίνει με την ειρήνη, την οποία επιθυμεί διακαώς, αλλά ζει συνεχώς σε πόλεμο είτε με τη μορφή των πολεμικών συγκρούσεων, είτε με τη μορφή των κοινωνικών συγκρούσεων, είτε με τη μορφή των συγκρούσεων της καθημερινότητας.

Αυτό είναι το κεντρικό ερώτημα που θα έπρεπε να βρίσκεται στα χείλια όλων των ανθρώπων – αλλά, δυστυχώς, δεν βρίσκεται. Μερικοί φαντασιώνονται ότι αυτοί ειδικά θα διαφύγουν, επειδή απλώς πιστεύουν ότι η ελπίδα ή η «θετική σκέψη» τους έχει ιδιαίτερη μαγική δύναμη και μερικοί ελάχιστοι πιστεύουν ότι θα διασωθούν, επειδή διαθέτουν τα υλικά μέσα για να αντιμετωπίσουν τις περισσότερες απειλές (ανθρώπινες ή φυσικές). Οι υπόλοιποι όμως, οι περισσότεροι δηλαδή, ασχολούνται με το ποιος φταίει και, εντοπίζοντας τα αίτια της κατάστασης κατά προτίμηση έξω από αυτούς, θεωρούν πως έχουν τέτοιο ηθικό κύρος επί του ζητήματος ώστε να μη χρειάζεται πλέον να κάνουν τίποτε για να το αντιμετωπίσουν. Ταυτόχρονα, πιστεύουν ότι είναι αρκετά μηδαμινοί ώστε να μη μπορούν να αναλάβουν ως συλλογικότητα την τύχη τους στα δικά τους χέρια. Εδώ, πέραν του ότι οι πολλοί δεν θεωρούν ότι και οι ίδιοι έχουν ευθύνη για τις εξελίξεις, η «ηθική» παρουσιάζεται αδύναμη και ως απλός θεατής των πραγμάτων.

Σελίδα 1 από 21
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης σας. Χρησιμοποιώντας τη ιστοσελίδα αποδέχεστε την χρήση τους.