Αιφνιδιάζει τα ιδιωτικά σχολεία ο Φίλης
Με νέα απόπειρα, την τρίτη κατά την εικοσάμηνη διακυβέρνησή του, ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να «κρατικοποιήσει» τα ιδιωτικά σχολεία της χώρας, με τους 80.000 μαθητές και 8.500 εκπαιδευτικούς.
Οι ρυθμίσεις που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης «μεταδίδουν» στα ιδιωτικά σχολεία τις αγκυλώσεις των δημοσίων, με βασικά στοιχεία το αυστηρότερο πλαίσιο απολύσεων και την κατάργηση της δυνατότητας που έχουν τα σχολεία να προσφέρουν στους μαθητές ένα πλούσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα πέραν του αναλυτικού ωραρίου. Οι δύο προηγούμενες απόπειρες (επί Μπαλτά – Κουράκη την άνοιξη του 2015 και επί Φίλη τον περασμένο Νοέμβριο) να ψηφιστούν οι ίδιες ρυθμίσεις προσέκρουσαν στις αντιρρήσεις της τρόικας, καθώς καταργούν μνημονιακό νόμο του 2011, καθιερώνοντας ρήτρες μονιμότητας στα ιδιωτικά σχολεία.
Ειδικότερα, οι βασικές ρυθμίσεις προβλέπουν οι απολύσεις μέσα στην πρώτη διετία από την πρόσληψη του εκπαιδευτικού να είναι ελεύθερες ποσοτικά και αιτιολογημένες. Κατόπιν και έως την εξαετία μπορεί να απολυθεί μόνο το 33% των εκπαιδευτικών που βρίσκεται σε αυτόν τον χρονικό εργασιακό κύκλο. Η απόλυση πρέπει να είναι αιτιολογημένη. Επίσης, προσπάθεια… κρατικοποίησης των ιδιωτικών σχολείων θεωρείται η αυστηρότερη λειτουργία εσωτερικών φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών στα ιδιωτικά σχολεία, καθώς και απογευματινές δράσεις (τέχνες κ.λπ.), ενώ αντίστοιχο δείγμα γραφής αποτελεί η προσπάθεια η λειτουργία των φροντιστηρίων ξένων γλωσσών και μέσης εκπαίδευσης να ρυθμίζεται όπως τα σχολεία. Δηλαδή, οι ημέρες διακοπών των φροντιστηρίων θα είναι όπως περίπου ισχύει στα σχολεία, καθώς και το ωράριο των εκπαιδευτικών.
«Το υπουργείο Παιδείας, κυριευμένο από τις ιδεοληψίες του ενάντια στον ιδιωτικό τομέα και θορυβημένο από το ρεύμα εγγραφών προς τα ιδιωτικά σχολεία, που επισφραγίζει την ποιοτική τους προσφορά στην ελληνική κοινωνία, αντί να προσπαθήσει να αντιγράψει τις καλές πρακτικές τους, αποφάσισε να κάνει το μόνο που γνωρίζει καλά: να ισοπεδώσει κάθε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Προσπαθεί να αναιρέσει, λοιπόν, δύο βασικά πλεονεκτήματα: το ένα είναι η δυνατότητα επιλογής και αξιοκρατικής αντιμετώπισης του εκπαιδευτικού προσωπικού και το δεύτερο είναι οι δυνατότητες διαφοροποίησης στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα», λέει ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων, ο οποίος έστειλε ανοικτή επιστολή στους γονείς: «Η ρύθμιση δεν προστατεύει τον καλό εκπαιδευτικό (ο οποίος, άλλωστε, δεν χρειάζεται άλλη ρήτρα μονιμότητας παρά μόνο την αξία του), αλλά αυτόν που θα μπει στην τάξη και δεν θα ανταποκριθεί στα καθήκοντά του με ευσυνειδησία, αυτόν που θα προσβάλει τα παιδιά, αυτόν που δεν θα συνεργαστεί με την εκπαιδευτική κοινότητα – αυτός είναι που τελικά μονιμοποιείται! Ο υπουργός, που είχε το θράσος να αποκαλέσει “πειρατικά” τα ιδιωτικά σχολεία, τα σχολεία που σε κάθε διεθνή αξιολόγηση διασώζουν με τις επιδόσεις τους το κύρος της χώρας, και με δεδομένη την ιδεοληπτική του εμπάθεια απέναντι στην ιδιωτική εκπαίδευση, με τη ρύθμιση εκτελεί “εργολαβία”, αναβιώνοντας παράλογα συντεχνιακά προνόμια του παρελθόντος».
Αντίθετα, η απόφαση Φίλη προκάλεσε τον ενθουσιασμό της ομοσπονδίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ), που ανέφερε ότι «το υπουργείο Παιδείας αποκαθιστά τη συνταγματική νομιμότητα στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, επαναφέροντας την εποπτεία της στον φυσικό της χώρο, δηλαδή το υπουργείο Παιδείας».