KEYSTONE XL: Μια νίκη αμφίβολης διάρκειας
Η κυβέρνηση Ομπάμα απέρριψε το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Keystone XL, η διαβούλευση για τον οποίο τους τελευταίους μήνες, άρχισε να μετατρέπεται σε ευθεία αντιπαράθεση Δημοκρατικών και Ρεπουμπλικάνων, ενόψει των Προεδρικών εκλογών του Νοεμβρίου.
Ο πετρελαιαγωγός Keystone XL θα διέσχιζε μια απόσταση 2.700 χλμ. μεταφέροντας πετρέλαιο από την πολιτεία Αλμπέρτα του Καναδά ως τις ακτές του Τέξας στον κόλπο του Μεξικού. Είναι αναμφισβήτητα μία “νίκη” για το περιβάλλον, που κανείς όμως δεν ξέρει πόσο θα κρατήσει.
Η απόρριψη του σχεδίου, αν και είχε γίνει γνωστή τις τελευταίες ημέρες, αποτέλεσε μια ευχάριστη έκπληξη για τους περιβαλλοντολόγους και τους σχετιζόμενους με την περιβαλλοντική πολιτική της Ουάσινγκτον. Τον Οκτώβριο του 2011, σε δημοσκόπηση που διεξήγαγε η National Journal μεταξύ ειδικών σε κλιμάκια, φορείς και οργανώσεις, εντός ή κοντά της κυβέρνησης, το 91% των ερωτηθέντων εκτιμούσε ότι η κυβέρνηση θα ενέκρινε την κατασκευή του αγωγού [1].
Περιβαλλοντικές οργανώσεις και επιστήμονες προειδοποιούσαν για την επικινδυνότητα του σχεδίου του ομίλου TransCanada. Ο αγωγός θα διέσχιζε ιδιαίτερα σημαντικές και ευαίσθητες περιβαλλοντικά περιοχές, κυρίως στην πολιτεία της Νεμπράσκα. Η Νεμπράσκα υπήρξε και το επίκεντρο ενός τεράστιου κινήματος διαμαρτυρίας για την κατασκευή του αγωγού, το οποίο αν και έφτασε μέχρι και τον Λευκό Οίκο με διαδηλώσεις και εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, δεν είδε τα φώτα της δημοσιότητας των μεγάλων μιντιακών κύκλων εκτός της πολιτείας. Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρει ο Bill McKibben στην περιβαλλοντική ιστοσελίδα Grist, «πριν από την άνοιξη [σ.σ του 2011], κανένας εκτός της πολιτείας της Νεμπράσκα δεν είχε ακούσει για τον αγωγό Keystone XL» [2].
Επιπλέον ο Keystone XL, εμπεριείχε μία εν δυνάμει ανυπολόγιστη καταστροφή, καθώς σύμφωνα με το σχέδιο κατασκευής του, θα διέσχιζε τον τεράστιο κεντρικό υδροφόρο ορίζοντα της χώρας, δεδομένο που θα είχε καταστροφικές συνέπειες σε οποιοδήποτε ενδεχόμενο ατύχημα.
Ο όμιλος και αρκετά μέλη του Κονγκρέσου είχαν αντιπαρατάξει στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τη «δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας» που θα δημιουργούσε η κατασκευή του αγωγού. Οι Ρεπουμπλικάνοι ξεσπάθωσαν εναντίον των Δημοκρατικών, προεξέχοντος του Μιτ Ρόμνεϊ, ο οποίος όπως όλα δείχνουν μέχρι στιγμής, θα λάβει το χρίσμα του υποψηφίου του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος για τις εκλογές του Νοεμβρίου. Ο κ. Ρόμνεϊ ανέφερε ότι η απόρριψη του σχεδίου είναι «σοκαριστική» απόφαση δηλώνοντας ότι «αν οι Αμερικάνοι θέλουν να καταλάβουν γιατί η ανεργία είναι σταθερά πάνω από το 8% για το μεγαλύτερο διάστημα μετά τη Μεγάλη Ύφεση (1929-1933), μπορούν να ξεκινήσουν [σ.σ να το κατανοούν] από αποφάσεις σαν και αυτή».
Με τη γραμμή των Ρεπουμπλικάνων συντάσσεται ανεπιφύλακτα και ο Πρωθυπουργός του Καναδά Στίφεν Χάρπερ, μεγάλος υποστηρικτής του αγωγού. Ο Καναδάς, κράτος που έχει παραδώσει μαθήματα περιβαλλοντικής αδιαλλαξίας τα τελευταία χρόνια με αποκορύφωμα τις Διασκέψεις του Ο.Η.Ε. για το Κλίμα (Κοπεγχάγη 2009, Κανκούν 2010, Ντέρμπαν 2011) και την πρόσφατη εγκατάλειψη ακόμα και αυτών των ορίων του Πρωτοκόλου του Κιότο, «απειλεί» τώρα την Ουάσινγκτον ότι θα στραφεί σε άλλες λύσεις προκειμένου να μειώσει την «εξάρτηση» της ενεργειακής αγοράς του από αυτήν.
Η κυβέρνηση πάντως δεν έκλεισε την «πόρτα» στα σχέδια της TransCanada, απλώς τα ανέβαλε για το 2013. Η εταιρία θα έχει την δυνατότητα να καταθέσει και πάλι σχέδιο συμπληρωματικό στο υπάρχον και το οποίο θα αφορά κυρίως τις περιβαλλοντικές συνέπειες από τη δημιουργία και τη λειτουργία του αγωγού.
Εξάλλου και η ίδια η ανακοίνωση της κυβέρνησης η οποία αναφέρει ότι απαιτείται περισσότερος χρόνος «για να διαπιστωθεί αν η κατασκεύη του αγωγού εξυπηρετεί τα εθνικά συμφέροντα» αφήνει από μόνη της ανοιχτή την υπόθεση.
Περιβαλλοντικές και οικολογικές οργανώσεις στις Η.Π.Α εκφράζουν την ικανοποίησή τους για την απόρριψη του σχεδίου, αλλά είναι έντονη η ανησυχία ότι τα σχέδια της εταιρίας, ανεξαρτήτως του ποιος θα κυβερνά το 2013, θα προχωρήσουν με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο.
Η εταιρία, έχοντας ανοικτό το παράθυρο για το 2013, δήλωσε «απογοητευμένη» αλλά «πλήρως αφοσιωμένη» στην κατασκευή του αγωγού. Το νέο σχέδιο που θα υποβληθεί αναμένεται να έχει ως σημαντικότερη αλλαγή, κάποιες από τις περιοχές τις οποίες θα διασχίζει ο Keystone XL.
Aναφορές:
[1] Olga Belogolova, “Insiders: Obama will approve Keystone XL pipeline this year”, National Journal, 20 Οκτωβρίου 2011
[2] Bill McKibben, “Keystone XL decision is a big win — for now”, Grist.org, 18 Ιανουαρίου 2012
Πηγές: Inter Press Service, Grist, National Journal
Φωτό: wikipedia
Άρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων
aris@solon.org.gr